
Værter på Loud Cecilie Lange (th.) og Becca Reyes. Foto: Privat
15.000.
Så mange har lyttet til Radio Loud fra den 13. til den 19. april. Det viser den seneste måling af radiolyttertal fra Kantar Gallup.
Samtidig viser målingen, at Radio Loud i perioden havde 3.000 lyttere blandt de 15-50-årige. Louds egen målgruppe er unge mellem 15 og 32 år.
Det er første gang, det har været muligt at måle, hvor mange der hører den nye DAB-radiokanal, som gik i luften den 1. april.
I sidste uge var Louds lyttertal ikke med på listen, da lyttertallene var for ustabile. Kantar Gallup oplyste til Journalisten, at der var dage, hvor Loud ifølge dem slet ikke havde nogen lyttere i deres måling.
Det til trods holdt adm. direktør på Radio Loud Ann Lykke Davidsen dengang hovedet højt:
”Derudover er succes mere end kun lyttertal. Det er også, hvor mange downloads vi får, og hvor meget lytterne engagerer sig med vores sociale medier. Vi har indtil videre 5.000 downloads af vores app, 1.600 downloads af vores podcasts og har haft 22.000 besøgende på vores hjemmeside. Vi skal nok komme,” sagde hun.
Men Ann Lykke Davidsen tilføjede om de manglende lyttere, at ”det er brandærgerligt”.
Skarp kritik af de lave lyttertal
De nærmest ikke-eksisterende lyttertal hos den statsfinansierede radio, der har et budget over fire år på cirka 250 millioner kroner, vakte heftig debat i både mediedanmark og hos medieordførere.
Jens Rohde sendte en lang række kritiske spørgsmål om Loud til kulturminister Joy Mogensen (S).
Og fra Venstres Britt Bager lød det til Journalisten:
”Er der ikke nogen lyttere, kunne vi lige så godt have hældt pengene ned i en kloak,” sagde hun, men tilføjede:
”Skal vi ikke give dem lidt længere tid, før vi konkluderer noget helt fast? Det er alarmerende, at man ikke engang kan måle, hvor få lyttere der egentlig er. Ser det stadig sådan ud om et par måneder, så bliver jeg endnu mere foruroliget, end jeg er lige nu.”
Det var Dansk Folkeparti, der stod bag idéen om at lave en DAB-kanal, så Radio24syv kunne overleve. Fra partiets medieordfører, Pernille Bendixen, lød det til Journalisten, at partiet stadig mente, en DAB-kanal var en god idé, selv om der var få lyttere.
”Jeg synes, det er en fantastisk idé. Det er klart, andre også skal synes, kanalen så er god. Og det er måske mere de ældre, der er til DAB. Men man skulle tro, at de unge kunne tiltrække andre unge. De må have fælles interessefelter. Så jeg synes, idéen er god,” sagde hun.
Målet er over 100.000
Ann Lykke Davidsen understregede i sidste uge, at offentligheden burde give Radio Loud mere tid, før den vurderede kanalen.
”Vi har været her i 14 dage, så jeg vil også sige: Giv os lidt tid. Vi har heller ikke købt os til reklameplads på busser eller andre steder, og vi har ikke brugt mange penge på sociale medier. Det er vores strategi, at vi skal vokse organisk i lyttertal.”
Radio Loud gik i luften den 1. april med værter, som sad hver for sig på grund af coronakrisen og med en regulær nødsendeplan. Journalisten fulgte det sidste døgn op til starten. Det kan du læse her.
Ann Lykke Davidsen har tidligere udtalt, at målet for Radio Loud umiddelbart er at få lige så mange lyttere som nichekanalen P8 Jazz. Den har cirka 100.000 ugentlige lyttere.
”Vi vil rigtigt gerne ramme et bredt publikum. Og du må ikke misforstå mig nu. Men hvis vi alene sidder med 100.000 lyttere i Storkøbenhavn og nul i resten af landet, så ville jeg hellere have 80.000 lyttere spredt ud over hele landet. Det er sindssygt vigtigt, at vi får en god geografisk spredning,” har hun sagt til Journalisten.
4 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
31.07.20
Jeg savner Radio24/7 utrolig meget. Unge mennesker hører ikke radio, og jeg hører ikke Radio Loud.