search

Tillidsmand efter chef-exit: Nu skal vi genopbygge tillid

”Det vigtigste lige nu er at genopbygge tilliden mellem medarbejdere og ledelse,” siger tillidsmand, efter at 40 medarbejdere har klaget over en chef, der nu forlader DR

I sidste uge sendte 40 medarbejdere i DR Kultur og Samfund TV en fælles klage til kulturdirektøren over afdelingsleder Helle Sønderby. Fredag fik medarbejderne på et møde besked om, at lederen fratræder sin stilling.

I klagen skriver medarbejderne ifølge Politiken, at Helle Sønderby ”udøver chikane, manipulerer og misbruger sin magt som leder over for en række medarbejdere”.

Fællestillidsrepræsentant Henrik Friis Vilmar ønsker ikke at udtale sig om det konkrete forløb.

”Når en leder fratræder efter kritik, så er det udtryk for, at noget ikke fungerer mellem ledelse og medarbejdere. Men jeg er meget varsom med at udtale mig om selve forløbet. Det vigtigste lige nu er at genopbygge tilliden mellem medarbejdere og ledelse, og den proces vil jeg ikke påvirke negativt,” siger Henrik Friis Vilmar.

”Ydmygende” psykologforløb

Helle Sønderby har været afdelingsleder siden sommeren 2019. Ifølge medarbejderne har der været flere forsøg på at råbe ledelsen op. I januar 2020 reagerede ledelsen ved at sende de ansatte til erhvervspsykologer. Men det kritiserer medarbejderne også i klagen.

”Flere af os oplevede samtalerne som stærkt ubehagelige, forvirrende og faktisk krænkende,” står der ifølge Politiken i brevet. Medarbejderne skriver også:

”Bortset fra et par overskrifter på et power point-slide kom der således intet ud af psykologsamtalerne, hvilket mange medarbejdere oplevede som ydmygende, eftersom man havde indvilget i processen og blotlagt tanker og oplevelser for psykologerne.”

Henrik Friis Vilmar kan godt forstå, hvis medarbejderne er utilfredse med forløbet.

”Jeg kan sagtens forstå, at medarbejderne er frustrerede over forløbet. De har haft oplevelsen af, at ledelsen ikke har fungeret på deres arbejdsplads, og så bliver man frustreret,” siger han.

Derfor er det første skridt at genoprette tilliden mellem medarbejdere og ledelse, så man kan løse trivselsproblemerne.

”I første omgang skal der en masse dialog til. Dialog kan måske lyde lidt vagt, men for mig at se er det et af de bedste værktøjer til at opbygge tillid, som ikke er der,” siger Henrik Friis Vilmar.

Kan tilliden genopbygges med den nuværende ledelse?

Medarbejderne kritiserer ikke kun Helle Sønderby. De kritiserer også hendes overordnede Gustav Lützhøft for at ”nægte at anerkende situationens alvor”. Den kritik afviser DR’s kulturdirektør, Henrik Bo Nielsen, dog over for Politiken.

”Medarbejderne har ingen grund til at tro, at den omtalte ledende redaktionschef ikke har handlet i sager af en helt anden karakter i andre afdelinger. Fokus bør holdes på bolden: Arbejdet med trivslen i den konkrete afdeling, der her er tale om,” siger han.

Henrik Friis Vilmar, kan det lade sig gøre at genopbygge tilliden med den ledelse, der sidder nu?

”Det spørgsmål er umuligt at svare på. Uanset hvad jeg svarer, risikerer jeg at påvirke den proces, der skal til. Lige nu skal kræfterne sættes ind for at genopbygge tillid, og ingen kan sige noget om, hvordan tingene udvikler sig,” siger fællestillidsmanden.

Han understreger, at tillidsfolkene ”gør alt, hvad vi kan” for at løse problemerne i afdelingen.

Tillidsmand: Nu handler det om tillid og arbejdsmiljøet

Kulturdirektør Henrik Bo Nielsen afviser i Politiken, at ledelsen har været for sløv til at reagere på problemerne i afdelingen.

”Det er meget svært for mig at acceptere, at når medarbejdernes tillidsrepræsentant og den lokale ledelse har en aftale om, hvordan de arbejder med trivsel, at man så bagefter kan sige, at der intet blev gjort, fordi det ikke virkede,” siger direktøren.

Henrik Friis Vilmar bekræfter, at indsatsen med erhvervspsykologer var efter aftale med tillidsfolkene.

”Det er rigtigt, at der blev lavet en aftale baseret på, at tillidsrepræsentanterne havde undersøgt grundigt, hvordan erfaringerne var andre steder i DR med at bruge de pågældende erhvervspsykologer. Men med de oplevelser, medarbejderne giver udtryk for, har det tydeligvis ikke fungeret efter hensigten. Så nu handler det om at finde ud af, hvad der skal til for at genoprette tilliden og arbejdsmiljøet,” siger Henrik Friis Vilmar.

Helle Sønderby har svaret på kritikken fra medarbejderne i en sms til Politiken. Her skriver hun:

”Jeg havde en opgave, som var at skabe forandringer i afdelingen. Det er med stor beklagelse, at jeg kan konstatere, at de forandringer har ført til øget utilfredshed og mistrivsel. Det er jeg virkelig ked af og tager min del af ansvaret for. Samtidig er jeg ærgerlig over, at vi ikke er nået i mål med det igangværende arbejde med at forbedre samarbejdet mellem medarbejdere og ledelse.”

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen