Kvinder indtager chefkontorerne i mediebranchen

På 10 år er andelen af kvindelige chefer i mediebranchen fordoblet: ”Det er helt vildt og fantastisk,” siger kvinde, der har kæmpet for flere kvindelige mediechefer

Da Marchen Neel Gjertsen i forrige uge blev udpeget som chefredaktør på Jyllands-Posten, fremgik det af pressemeddelelsen, at hun er den første kvinde på posten i Jyllands-Postens historie. Men hun er mere end det. Hun er også det seneste eksempel på, at et stigende antal kvinder tager et lederjob i den danske medieverden.

De seneste 10 år er andelen af kvindelige mediechefer nemlig eksploderet, viser en undersøgelse Journalisten har lavet af sammensætningen af chefer i DR, TV 2, TV 2 Regionerne, de landsdækkende og regionale dagblade.

Fordobling

Faktisk er andelen af mediearbejdspladser med kvinder i ledelsen fordoblet på 10 år.

I 2011 var kvindelige chefer kun repræsenteret i ledelsen på 10 ud af de 57 mediearbejdspladser – for eksempel Berlingskes chefredaktør Lisbeth Knudsen og DR’s generaldirektør, Maria Rørbye Rønn.

Nu er andelen af kvinder mere end fordoblet til 23 ud af 57 arbejdspladser. På en stribe medier indtager kvinder chefstillinger, hvor der tidligere var en mand. Der gælder blandt andre TV 2’s nyhedsdirektør, Ulla Pors, og DR’s nyhedsdirektør, Sandy French. For 10 år siden var det to mænd – Michael Dyrby og Ulrik Haagerup – der havde de stillinger.

Kvinder fik selvtillid

Pernille Tranberg var i 2006 med til at stifte kvindenetværket K2, som kæmpede for flere kvindelige ledere i mediebranchen.  Dengang lå andelen af kvindelige mediechefer i branchen på 10-15 procent. Nu er andelen oppe på 40 procent.

”Det er helt vildt og fantastisk,” siger Pernille Tranberg om de nye tal.

”Jeg tror, vi var med til at sætte spot på det og give nogle kvinder selvtillid til at gå den vej. Det er bare lykkeligt,” siger Pernille Tranberg.

På TV 2 Regionerne var alle otte direktører for 10 år siden mænd. I dag udgør kvinderne 37 procent på grund af Lone Sunesen på TV MidtVest, Inga Vind på TV 2 Østjylland og Betina Bendix på TV Syd.

Men det er ikke kun de statsejede medier, der har fået kvinder i ledelsen. På de regionale dagblade finder man for eksempel kvindelige chefredaktører som Bente Johannesen på Sjællandske Medier, Rikke Bekker på Fyns Amts Avis, Gudrun Pedersen på Ringkøbing Skjerns Dagblad og Mette Eriksen på Fredericia Dagblad.

Et signal til de unge kvinder

Martine Bentsen, journalist og ph.d. i journalistik fra Roskilde Universitet, siger, at undersøgelsens tal peger på ”en mega vigtig udvikling”. Nu kan unge kvinder med lederambitioner nemlig se, at ledelse er en mulig karrierevej.

”Det betyder noget, at kvinder kan spejle sig i, at der er chefer af deres eget køn. Og jo mere forskellige de kvindelige ledere er, jo bedre,” siger Martine Bentsen.

Hun skrev i 2019 ph.d.-afhandling om, hvad køn betyder for det at være journalist.

”Når vi har vænnet os til, at chefer ser ud på en bestemt måde, så ender man ofte med, at den næste chef bliver på samme måde,” forklarer hun.

Hvor der tidligere var få, men meget stærke kvindelige chefer, har billedet af den kvindelige chef nu ændret sig, siger hun.

”Nu er der kommet en ny type kvindelig leder, som er mere almindelig og i højere grad tør være sig selv. Berlingskes Mette Østergaard medvirkede i en dokumentar, hvor hun viste, at man godt kan være chef i mediebranchen som enlig mor med au pair,” siger Martine Bentsen.

Ser man på Dansk Journalistforbund og Danske Medier, har begge organisationer kvinder i toppen i dag, nemlig Tine Johansen og Louise Brincker. Det havde de ikke i 2011.

Research: Cecilie Frederiksen

0 Kommentarer

Læs også

Medierne taber kvindelige ledere

15. OKTOBER 2008

Testosteron på toppen

21. JUNI 2006