
Ansvarshavende chefredaktør Tom Jensen. Niels Ahlmann Olsen/Ritzau Scanpix
Torsdag aften fik ’Debatten’ på DR2 en vred Tom Jensen til tasterne. I et Facebook-opslag forfattede han, hvad der skulle vise sig at være en falsk anklage: Berlingskes chefredaktør beskyldte redaktionen på ’Debatten’ og Netavisen Pios chefredaktør, Niels Jespersen, for at have ’koordineret’ et angreb på Berlingske og ham selv i udsendelsen.
”Mindre fint var det imidlertid, at seancen med anklagen om nazireferencer mod Berlingske og mig selv åbenlyst var koordineret mellem Niels Jespersen, chefredaktør for Socialdemokratiets partimedie Piopio, og redaktionen bag Debatten på DR2,” skrev han blandt andet.
Og senere:
”Et journalistisk debatprogram aftaler simpelthen ikke med den ene debattør, at man i fællesskab skal angribe en anden, uden at denne ved det. Ovenikøbet et angreb reelt rettet mod en person – mig – der ikke var til stede i studiet.”
Har skrevet rettelse
Tom Jensen havde selv takket nej til at deltage i ’Debatten’, fordi han skulle hjælpe sin søn med at flytte. I stedet medvirkede avisens anden chefredaktør, Mette Østergaard.
På et tidspunkt i debatten blev der vist en grafik med Berlingskes egen-reklame, som har teksten ”Mette F. bruger coronaen til nationalsocial-demokratisme” trykt på ved siden af et billede af Tom Jensen. Annoncen blev i løbet af torsdag kommenteret vidt og bredt på sociale medier.
STOP
NAZIONAL
SOCIAL
DEMOKRATISME pic.twitter.com/hIV8Bb1SyF— Niels Jespersen (@NHJespersen) April 15, 2021
Det var, da værten Clement Kjersgaard bad Niels Jespersen tage stilling til annoncen, at Tom Jensen blev overbevist om, at de måtte have koordineret inden udsendelsen.
”Redaktionen på ’Debatten’ må jo have vidst, hvad Niels Jespersen havde været ude og skrive om annoncen på sociale medier, når det er ham, der bliver spurgt om det i programmet. Der synes jeg, det bliver et problematisk forløb, og det reagerer jeg så på,” siger Tom Jensen.
Ifølge ham vidste Mette Østergaard ikke forud for debatten, at Berlingskes annonce ville blive bragt op.
”Det virkede, som om værten og Niels Jespersen stod i samme båd og kiggede over på min kollega Mette Østergaard,” siger Tom Jensen.
Men spørgsmålet og grafikken var ikke koordineret mellem ’Debatten’ og Niels Jespersen, har ’Debatten’ siden oplyst til Tom Jensen, der derfor har skrevet en rettelse øverst i sit Facebook-opslag. Det samme afviser Niels Jespersen i en kommentar til Tom Jensens opslag.
”Det var en fejl”
Nu beklager Tom Jensen opslaget.
”Jeg skulle selvfølgelig ikke have skrevet det,” siger han.
Hvorfor tjekkede du ikke, om det var koordineret, inden du skrev opslaget?
”Det skulle jeg også have gjort. Nogle gange reagerer man for hurtigt på sociale medier. Det gjorde jeg så her, det beklager jeg, og derfor skyndte jeg mig at tilføje opslaget de oplysninger, jeg fik af ’Debatten’.”
Har du som chefredaktør på et etableret, redigeret medie ikke et ansvar for at kontrollere de oplysninger, du selv lægger ud på sociale medier?
”Jo, absolut. Det er også derfor, jeg siger, det var en fejl at gøre det.”
En ’problematisk’ proces
Selv om Tom Jensen trækker i land på beskyldningen om, hvorvidt der var tale om et koordineret angreb på Berlingske, fastholder han, at redaktionen på ’Debatten’ har gjort sig skyldig i en ’problematisk’ proces.
Han mener, ’Debatten’ gav Niels Jespersen adgang til at fremføre sin kritik af Berlingskes annonce ude at blive gået kritisk på klingen, og at det er Tom Jensen, der er afsender på det budskab, som Mette Østergaard uden forvarsel blev bedt om svar på.
”Det er klart, at havde jeg vidst, at det her ville blive genstand for debat i ’Debatten’, så havde jeg gjort mig nogle tanker om, hvordan vi så skulle stille op. Det kunne være, at jeg så var stillet op alligevel – eller at vi kunne have nået at tale sammen inden, Mette Østergaard og jeg,” siger han.
Redaktionsleder på ’Debatten’ Jakob Sloma Damsholt afviser, at der var tale om en problematisk proces. Tværtimod var der tale om en ’helt normal’ planlægning af programmet, siger han.
Jakob Sloma Damsholt mener, der var ’helt fair’ at bede Mette Østergaard svare på kritikken af Berlingskes annonce, selv om det er Tom Jensen, der er ansigtet på den, da hun også sidder i chefredaktionen på Berlingske.
”Det svarer til at bede ministre forholde sig til statsministerens udtalelser,” mener Jakob Sloma Damsholt.
Har Tom Jensen en pointe i, at I går mere kritisk til Mette Østergaard end til Niels Jespersen?
”Det kan godt være, den del kommer til at fylde mere. Det sker jo hele tiden, at nogle får flere kritiske spørgsmål end andre, men den præcise balance er ikke planlagt på forhånd,” siger Jakob Sloma Damsholt.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.