search

Tilbud til franske avislæsere: Køb et abonnement for resten af livet

Den franske venstrefløjsavis Libération sælger elektroniske livstidsabonnementer for 3.000 kroner. Informations direktør er skeptisk: ”Jeg tænker, det er lidt kortsigtet”

Libération, Frankrigs svar på Dagbladet Information, har fået 400 digitale livstidsabonnenter.

Det fortæller chefredaktør Laurent Joffrin til journalisten.dk efter en tidsbegrænset kampagne mandag til søndag i sidste uge, hvor man kunne købe livstidsabonnement på den elektroniske udgave af avisen for 400 euro eller omkring 3.000 danske kroner.

Det banebrydende abonnement var forbeholdt nye abonnenter, og der var kun sat 1.000 styks til salg. Det giver køberen – eller modtageren, da det også kunne gives som gave – adgang til hele avisens online-univers på alle platforme, altså lige fra e-avisen til download på computer, tablet eller telefon samt almindelig adgang til hele avisens univers, resten af livet.

Læserne viser deres støtte

”Vi havde sat et loft, det var ikke et mål. Vi ville ikke have flere end 1.000. Vi fik 400, og det er ikke dårligt. Det er ret godt. For det er trods alt dyrt at skulle betale 400 euro på én gang,” siger Laurent Joffrin.

Som andre aviser har Libération kæmpet med faldende oplagstal, men har det seneste år oplevet fremgang efter lancering af nye tillæg, nyhedsbreve og apps. I maj solgte man 45.000 printaviser og 28.000 digitale aviser. Knap halvdelen blev solgt i løssalg i fysiske aviskiosker eller ved enkeltkøb på digitale platforme.

Kortsigtet

Hos Dagbladet Information er administrerende direktør Stine Carsten Kendal skeptisk over for tiltaget.

”Jeg tænker, det er lidt kortsigtet. Forhåbentlig skal de udkomme mange år endnu. Og sådan en enkelt kapitalindsprøjtning skal helst ikke være et bytte for den abonnementsforretning, man skal leve af derefter,” siger hun.

Hun synes, det er en rigtig god idé at bede offentligheden om hjælp til at udgive avisen.

”Men jeg tror, mange sådan set gerne vil gøre det, som man også kan se på Zetland lige nu, uden at sige, at så får I noget for tid og evighed,” forklarer Stine Carsten Kendal.

Prisen af fire års digitalt abonnement

Hun hæfter sig ved, at det digitale livstidsabonnement på 400 euro svarer til cirka fire års digitalt abonnement på Libération.

Information vil hellere lave læserarrangementer eller give rabatter på bøger fra Informations Forlag til de faste abonnenter.

”Hvis vi også giver dem mulighed for at få avisen gratis, kan man sige, om fire år, så er det svært at se en langsigtet forretning i det,” lyder det fra Stine Carsten Kendal.

Laurent Joffrin er dog ikke bekymret for, at livstidsabonnenterne på sigt ødelægger de løbende abonnementsindtægter.

”Nej. Antallet er under alle omstændigheder lille. Dem, der har tegnet et livstidsabonnement vil ikke tegne et nyt abonnement næste år. Det er sikkert,” svarer Laurent Joffrin med et grin.

Vi vil lade folk give os penge

Hos det danske netmedie Zetland har administrerende direktør Jakob Moll en helt klar idé om, hvem der har købt de 400 livstidsabonnementer hos Libération.

”Jeg vil æde min gamle hat på, at det er folk, der har ressourcer nok, som har givet det til deres børn eller folk, de kender. Jeg vil tro, at det var et fåtal, der var drevet af muligheden for et godt tilbud på et livstidsabonnement,” siger Jakob Moll.

Zetland vil aldrig lave livstidsabonnementer, siger Jakob Moll.
”Vi kommer senere på året til at lade folk give os flere penge, hvis de har lyst. Det er vores udgave,” siger Jakob Moll.

I Paris overvejer Laurent Joffrin at køre livstidskampagnen igen op mod jul:

”Et livstidsabonnement er en juletræsgave,” som den franske chefredaktør formulerer det.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen