
”De fleste læser det første tweet og står tilbage med den opfattelse, at vi er blandt de største annoncører på Facebook,” siger Anders Ladekarl fra Røde Kors. Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix
”Nødhjælpsorganisationer og Socialdemokratiet er Facebooks største kunder.”
Sådan lød indledningen på et tweet fra Zetland-journalist Frederik Kulager onsdag og sluttede med ”så hvem er det, der finansierer ’overvågningskapitalismen’?”
En serie af Frederik Kulagers tweets vakte opsigt, fordi Red Barnet og Røde Kors blev omtalt som Facebooks bedst betalende kunder i Danmark med henholdsvis 2,9 og 2,8 millioner kroner brugt på annoncering, mens Socialdemokratiet lå på syvendepladsen med 1,6 millioner kroner.
Nødhjælpsorganisationer og @Spolitik er Facebooks største kunder i Danmark. Siden marts '19 har politiske og sociale organisationer samt virksomheder i Danmark betalt svimlende 83 mio. kroner for målrettede annoncer. Så hvem er det, der finansierer ~overvågningskapitalismen~? ????
— Frederik Kulager (@FrederikKulager) March 17, 2021
Frederik Kulager har tallene fra Facebooks annoncebibliotek. Men her fremgår kun sociale og politiske organisationer og virksomheder, der har politiske annoncer. Noget, han tilføjede senere i tråden, men ikke før flere havde opponeret mod indlægget.
”Det her læner sig faretruende op ad fake news – dit første tweet er faktuelt forkert, og du burde slette det,” skrev Anders Ladekarl, generalsekretær i Dansk Røde Kors.
Der er ingen faktuelle fejl
Frederik Kulagers oprindelige tweet har i skrivende stund 259 likes og 45 retweets. Til sammenligning har rettelsen, som han tilføjede dagen efter, 14 likes og tre retweets. Dermed er rettelsen med stor sandsynlighed blevet set og læst af langt færre.
På trods af det afviser Frederik Kulager at slette tweetet, ”fordi tweetet holder”.
”Hvad er det, der er fejlen? Det skal jeg lige vide først,” siger Frederik Kulager.
Han mener, at der snarere er tale om en præcisering.
Synes du ikke, at der er nogen faktuelle fejl i dit oprindelige tweet?
”Nej, det er der ikke. Hvis jeg kunne gøre det hele om igen, så havde jeg skrevet ’blandt Facebooks største kunder’, for så havde jeg taget alle dem med, som ikke er politiske.”
Hvorfor retter du det så?
”Det er, fordi det selvfølgelig ikke fremgår tydeligt, at der er tale om politisk annoncering.”
Hvad er det for en stædighed?
Anders Ladekarl forstår fuldt ud, at journalister kan lave fejl. Men han kan ikke forstå, hvorfor Frederik Kulager ikke vil anerkende, at han har lavet en fejl, slette tweetet og så lave et nyt.
”De fleste læser det første tweet og står tilbage med den opfattelse, at vi er blandt de største annoncører på Facebook. Det er simpelthen ukorrekt,” siger Anders Ladekarl og tilføjer:
”Hvad er det for en stædighed at sige, at han ikke vil slette det. Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor han ikke bare laver et nyt tweet.”
Frederik Kulager indrømmer, at nogle kan have misforstået hans tweet. Han siger også, at han ikke ved, om de omtalte nødhjælpsorganisationer er blandt Facebooks 10 eller 100 bedst betalende kunder.
Til gengæld tror han ikke, at han ville have lavet fejlen i en artikel på Zetland, for der har han mere plads at boltre sig på.
”Det har gjort mig ekstra varsom over for, at jeg fandeme skal huske at få noget kontekst på de her ting.”
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.