Medieforsker: ”Hvis jeg var Zetland, ville jeg starte i Norge”

Zetland-direktør Jakob Moll drømmer om at ekspandere til udlandet, sagde han i går til Journalisten. Norge er et godt bud, siger medieforsker Lars Kabel: ”De har ingen medier i stil med Information, Weekendavisen og Zetland”

”Det er ikke nogen urealistisk drøm, og det kan give god mening. For meget af det stof, de laver, vil også kunne bruges i Norge og Sverige. Ligesom de vil kunne få nyt godt stof fra de to lande.”

Sådan siger Lars Kabel, medieforsker ved DMJX, om en drøm, Zetlands direktør, Jakob Moll, italesatte over for Journalisten i går, mandag.

Drømmer om udlandet

”Jeg synes, det er en spændende tanke, om der er brug for Zetland i nogle af landene omkring os,” sagde Jakob Moll.

Han fortalte, at han har Skandinavien og andre europæiske lande i tankerne.

”Hvis jeg var Zetland, ville jeg starte i Norge. De er jo så rige, de der nordmænd.”

Lars Kabel, medieforsker på DMJX

Lige nu har Zetland dog fokus på det danske marked. Og efter publicering bad Jakob Moll om, at vi tilføjede, at tankerne om udlandet står for egen regning. Det er altså ikke en officiel strategi hos Zetland.

Medieforsker bakker op

Men Jakob Moll har fat i noget, siger Lars Kabel. På kort sigt synes han, Zetland skal fokusere på at sænke udgifterne. Men på længere sigt er det en god idé at rykke til Sverige og Norge, mener han.

”Der er et meget stort kulturfællesskab i de tre lande,” siger Lars Kabel.

”Der er mennesker i Norge, der holder Information. Der er en tradition for at kigge til Danmark, hvis man gerne vil have noget dybt journalistisk indhold – især i Norge. Så hvis jeg var Zetland, ville jeg starte i Norge. De er jo så rige, de der normænd,” siger Lars Kabel.

”Norge har fantastiske medier,” siger han og nævner Norges største avis, VG.

”Men de har ingen medier i stil med Information, Weekendavisen og Zetland.”

Hvad mener du med ”i stil med”?

”Medier, der går dybt ind i stoffet og insisterer på, at intellektualitet og sådan noget er vigtigt. Det har de ikke i Norge,” siger Lars Kabel.

Lukket på engelsk

Til gengæld har Zetland dårlige chancer på engelsk, vurderer Lars Kabel.

”De Correspondent starter på engelsk 30. september. Og så er der lukket dér,” siger han.

De Correspondent er et hollandsk medie, der minder meget om Zetland, og som Zetland er inspireret af. Den engelske version af mediet vil hedde The Correspondent.

Jakob Moll gør sig dog heller ikke forhåbninger om at udkomme på engelsk. I går sagde han til Journalisten:

”Du løber aldrig tør for god journalistik på engelsk. Og The New York Times koster en dollar om ugen.”

Hård konkurrence i Danmark

I Danmark er Zetland i hård konkurrence med især Weekendavisen og Information, ifølge Lars Kabel.

”Der er et overbud af kvalitetsjournalistik i det her lille land,” siger han.

”Der er en vis mængde af opmærksomhed hos os, der har penge og vilje til at interessere os for Zetland. Og kampen om den opmærksomhed foregår mellem Weekendavisen, Information og Zetland – og i et vist omfang Politiken.”

”Det er godt, dét Zetland laver. Og det er sympatisk. Vi vil gerne støtte noget som Zetland. Men grænsen går ved, at hvis man aldrig får det læst, så bliver det for meget. Så skal de se, om de kan udkonkurrere Weekendavisen og Information. Det bliver de nødt til at se, om de kan, hvis de har den vækststrategi, de har. De vækster jo ind i det samme marked. Det er meget klart,” siger Kabel.

I Danmark har Zetland den fordel, at de er billigere end konkurrenterne, siger Lars Kabel:

”Zetland positionerer sig meget, meget lavt. Og det er nok også nødvendigt.”

Må ikke falde til ro

Hvis et ungt medie som Zetland vil vokse sig stort, er det vigtigt at have en ambitiøs vækststrategi, mener Kabel.

”De kan også godt falde til ro på det niveau, de er på nu. Så skal de bare reducere deres udgifter lidt, ligesom alle andre mediehuse gør. Men det er nok en farlig tendens — det tror jeg, de har ret i. Altså, det der med at sige: Nu har vi nået 10.000 medlemmer, puha …”

”Der er en drivkraft i at have som vision at vækste. Man skal passe på med ikke at blive for komfortabel,” siger Lars Kabel.

Fornuftigt at gå efter de studerende

I går skrev Journalisten, at Zetland markant har sænket sit underskud i den seneste måned. Men der er stadig et stykke vej, før mediet giver overskud.

Direktør Jakob Moll fortalte, at Zetland er på vej med nye initiativer for at lukke gabet mellem indtægter og udgifter. For eksempel er de på vej med en ny ambassadør-kampagne til studerende.

”Det, synes jeg, er både godt og sympatisk,” mener Lars Kabel.

”På den måde laver de en fødekæde ind til nogen, der begynder at tjene nogle penge en dag,” siger han.

Men Lars Kabel er ikke i tvivl om, hvad der – nu og her – ville være hans førsteprioritet, hvis han var chef hos Zetland.

”Jeg ville starte med at reducere udgifterne,” siger han.

3 Kommentarer

Meta Zetterstrøm
16. SEPTEMBER 2019
The Correspondent (og The Guardian) når vel ikke ud til alle engelsksprogede nichemedie læsere i Europa, Lars Kabel? Måske er der plads til flere nye nichemedier (og færre gamle).

Krautreporter er også igang i Tyskland (med 11.000 medlemmer iflg. Wikipedia), hvad sker der mon i Polen, Frankrig, Italien, Spanien?

https://www.thelocal.de/aboutus laver engelsksproget lokalstof og annoncering til expats i SE, DE, DK, ESP, FR og CH.

Ellers nemt at være skeptisk og svært at se hvordan publiceringsmodellen kan eksporteres som andet end nogle konsulent timer om generelle erfaringer. De Correspondent har vel heller ikke oversat og solgt redaktionelt indhold til Zetland? Hvor besværligt kan det være at administrere paywall, kunder, content?.

Hvis der skal outputtes synergisk flersprogligt dybt intellektuelt stof fra samme redaktion er det så ikke et medie med basis i EU stof i stedet for, på EUs medieeuro støtte, oversat ad-hoc alt efter indhold (og som måske også allerede findes?)
Henrik Lind Jørgensen
10. SEPTEMBER 2019
@Peter Christian Nielsen: Fortæl!
Peter Christian Nielsen
10. SEPTEMBER 2019
Zetland er på mange måder et sympatisk og interessant projekt, men damn hvor skriver Journalisten uhyggeligt meget om dette medie, som jo ikke just har revolutioneret mediebranchen. Er der virkelig ikke andre spændende nye medier? Jeg kan umiddelbart komme på et par stykker...

Læs også

<span class=Vi besøgte Zetland efter stor kampagne: ”Selvfølgelig overlever Zetland”">

Vi besøgte Zetland efter stor kampagne: ”Selvfølgelig overlever vi”

09. SEPTEMBER 2019
Zetland står ved en skillevej - skal drømmen briste eller bære?

Zetland står ved en skillevej – skal drømmen briste eller bære?

20. JUNI 2019

Sådan blev Zetland genfødt

14. APRIL 2016