search

Vi besøgte Zetland efter stor kampagne: ”Selvfølgelig overlever vi”

Et overskud er inden for rækkevidde hos Zetland efter ambassadør-kampagne, der sluttede sent fredag aften. Snart kan overenskomster komme på tale, og direktøren drømmer om europæisk ekspansion. Journalisten besøgte mediet for at spørge: Hvad skal der nu ske?

Der sidder to mand i Zetlands redaktionslokale, da Journalisten dumper ind mandag morgen 8.30.

Dermed er der sat streg under, at Zetland – som har godt 25 fuldtidsansatte – ikke er et hårdtpumpet nyhedsmedie. Missionen er derimod at hæve sig over nyhedsræset med lange, dybdegående artikler, der også fås i lydform, og nyhedsoverblikket Helikopter.

Spørgsmålet har været, om konceptet er levedygtigt i et lille sprogområde som Danmark, hvor medier som Weekendavisen og Information tilbyder noget tilsvarende.

Zetland – der indtil nu har kørt med underskud – har flere gange mødt skepsis i mediebranchen, siden de relancerede som daglig, digital avis i 2016. Men efter en ambassadør-kampagne, der sluttede fredag midnat, er mediet nu tæt på at blive en overskudsforretning.

”Selvfølgelig overlever vi,” siger direktør Jakob Moll, efter at han storsmilende har taget imod Journalisten i Zetlands baggårdslokaler i Københavns Nordvest-kvarter.

Han er mere optimistisk, end da Journalisten interviewede ham i starten af sommeren.

Overskud i sigte

Journalisten besøger Zetland for at spørge, hvad der nu skal ske.

Men lad os starte med at kigge på ambassadør-kampagnen.

Kampagnen startede 6. august og varede præcis én måned. Budskabet var kort sagt, at medlemmerne skulle anbefale et abonnement til deres venner, fordi Zetland er presset på økonomien.

Og dét virkede. I forbindelse med kampagnen har Zetland hentet 2.806 nye betalende medlemmer. Dertil kommer omtrent 800 medlemmer, der valgte en gratis prøve-måned. Og over 1.000 medlemmer, som Zetland har hentet på almindelig vis i samme periode.

Det betyder, at Zetland nu har over 13.000 medlemmer.

De 2.806 betalende medlemmer, der kom ind via kampagnen, måtte selv bestemme, hvad de ville betale for den første måned. Alle dem, der har betalt mere end én krone, tæller med i det endelige tal.

I gennemsnit har de dog betalt 57 kroner. Og alle har sagt ja til at blive års- eller månedsabonnenter efter intro-måneden.

Før kampagnen tabte Zetland godt 350.000 kroner om måneden. Men nu bliver underskuddet nedbragt til under 100.000 kroner om måneden, ”om alt går vel”, vurderer direktør Jakob Moll.

Og Zetland har stadig tid at løbe på, inden mediet pinedød skal give overskud. Mediet har ”nogle millioner i banken”, som direktøren siger det.

Zetland har selv beskrevet ambassadør-kampagnens resultater her. Og her er en glad redaktion hos Zetland – det er Jakob Moll til højre med brillerne.

TAK. Og HURRA

Venner, så glade her er vi! Vi satte et mål om at få 1.400 nye medlemmer ombord på én måned. Vi fik over det dobbelte!Velkommen til alle de nye og kæmpe tak til alle, der har hjulpet til under kampagnen. Hvad betyder det hele? At vi er tæt – meget tæt, faktisk – på at være bæredygtige. Vi gør grundigere status på mandag. Lige nu ville vi bare sige: TAK. Og HURRA!

Posted by Zetland on Friday, September 6, 2019

Hvad nu, Zetland?

Jakob Moll, I er ikke helt i mål endnu. Hvilke nye initiativer vil I nu sætte i søen for at få sorte tal på bundlinjen?

”For det første laver vi nu en ambassadørkampagne målrettet landets studerende, hvor vi hele tiden har set et betydeligt potentiale,” fortæller Jakob Moll.

De studerende var ikke tænkt ind i den seneste kampagne på grund af sommerferien. Nu skal de aktiveres efter samme model.

Zetland vil også satse på nye kanaler, der bedre når de unge.

”Et af problemerne er, at vi kommunikerer meget på Facebook. Og de fleste har nok opdaget, at unge mennesker ikke længere bruger Facebook dagligt,” siger Jakob Moll.

Instagram og YouTube står til at blive en vigtig del af paletten fremover, forklarer han.

Zetland er også på vej med et sponsorat af den ordblinde komiker Christian Fuhlendorf. I hans podcast ‘Hvad så!?’ vil han fortælle, hvordan det er at bruge Zetlands lyd-artikler som ordblind.

”Vi kigger også på de små biografer – niche-biograferne,” siger Jakob Moll.

Zetland pønser på at entrere i biograferne med nye video-reklamer.

”I ambassadør-kampagnen er vi begyndt at producere nogle videoer, der er fuldstændigt, som vi gerne vil lyde og se ud,” fortæller Jakob Moll.

Zetland har også andre planer i støbeskeen. For eksempel lancerer mediet snart sine lydartikler til smart speakers.

Ikke på tale at lukke

Men hvad nu hvis væksten var en døgnflue, og det begynder at gå ned ad bakke: Hvor meget skal der til, før Zetland lukker og slukker?

”Vi har meget specifikt ikke talt om at lukke og slukke. Men det var interessant, hvor hurtigt nogle fik en opfattelse af, at kampagnen handlede om desperation. Zetland bad ikke om hjælp, fordi vi var meget langt fra målet. Men fordi vi var ret tæt på målet,” siger Jakob Moll.

Det kunne dog have fået konsekvenser, hvis kampagnen floppede.

”Hvis kampagnen var fejlet, skulle vi have lavet en plan B, som havde handlet om at spare en masse penge, udkomme på en anden måde eller måske sælge Zetland til nogen med flere ressourcer,” fortæller Jakob Moll.

Uanset hvad, er Zetland langt fra en lukning.

”Hvis du har lavet et medie, der omsætter for mere end en million kroner om måneden i dagens Danmark, så er du ikke i gang med at lukke og slukke. Det er for meget værd allerede, til at man skal til at slukke for det,” siger Moll.

Han indrømmer dog, at tingene har taget længere tid, end han troede før lanceringen i 2016.

”Vi troede, vi skulle nå 14.500 medlemmer på to år. Det ser så ud til, at det tager fire år. Men det morsomme er, at vores oprindelige investorer har fortalt os, at de i sin tid tænkte: ’Ja, ja, det kommer til at tage længere tid. Det gør det altid.’ ”

Overenskomster på vej?

Jakob Moll, kommer jeres journalister på overenskomst, hvis I begynder at køre med overskud?

”Aftalen med Dansk Journalistforbund har gennem flere år været, at vi snakker sammen, når vi runder dét hjørne og begynder at give overskud. Men man skal vide, at der intet galt er med ansættelsesforholdene på Zetland. Der er kun to ting, som ser lidt anderledes ud,” siger direktøren.

”Det ene er pensionen, som er lav. Vi har en fælles aftale om, at når økonomien bliver bedre, så gør vi noget ved det.”

”Og så har vi ikke et timeskema og strikse afspadseringsregler. Vi vil helst undgå en kultur, hvor det at gå på arbejde handler om at være et bestemt antal timer bag ens skrivebord. Du kan sidde otte timer bag dit skrivebord uden at bidrage med noget. Det, vi tager udgangspunkt i, er, hvor meget man bidrager med. Hvor meget værdi man skaber for medlemmerne,” siger Jakob Moll.

Tror du, at jeres journalister i gennemsnit arbejder mere eller mindre end fuld tid?

”Hvis jeg skal være helt ærligt, tror jeg, det er rimelig almindeligt. Jeg tror ikke, vi adskiller os på det område,” siger Jakob Moll.

Drømmer om europæisk ekspansion

Da Journalisten spørger ind til Jakob Molls mere langsigtede drømme for mediet, fortæller han:

”Jeg synes, det er en spændende tanke, om der er brug for Zetland i nogle af landene omkring os.”

Tænker du på Skandinavien?

”Ja, eller Europa.”

”Men vi er ikke nået til at tale om udlandet for alvor endnu. Vores fokus er stadig på Danmark og at realisere det potentiale, der er her,” siger Jakob Moll.

Og mens han har et lunt øje til Europa, har han svært ved at se for sig, at Zetland kan få succes på det engelsksprogede marked.

”I Danmark har vi lært, at der er et hul, især i forhold til at ramme yngre, videbegærlige borgere, der aldrig har holdt avis før, men som ikke nødvendigvis er tilfredse med de hurtige nyheder,” siger han.

”Men der ser jeg, at det engelsksprogede er helt anderledes. Du løber aldrig tør for god journalistik på engelsk. Og The New York Times koster en dollar om ugen.”

Efter publicering præciserer Jakob Moll over for Journalisten, at tankerne om udlandet indtil videre blot er hans egne overvejelser, og at han ikke er alene om at bestemme, hvor Zetland skal hen.

Præciseret 9. september 17.31: Vi har præciseret, at udlands-tankerne er Jakob Molls egne. Der er ikke tale om en officiel udmelding fra Zetland.

Kommentarer
5
Jan Hillers
09.09.19 18:09
Så fik vennerne i Zetland igen reklame. Denne gang gratis.
Fremhævet af Journalisten
Mads Jensen
10.09.19 11:16
Journalisten bruger uhyrligt meget krudt på et uhyrligt lille medie.
Fremhævet af Journalisten
Andreas Rasmussen
10.09.19 11:50
Jeg synes det er fedt, at Zetland har lyst til at fortælle så åbent om deres overvejelser. Jeg bliver ihvertfald klogere af at læse det.
Fremhævet af Journalisten
Jakob Albrecht
10.09.19 12:45
Kære Jan Hillers
Journalisten laver ikke gratis reklame for Zetland. Journalisten skriver om Zetland, fordi Zetland i juni meddelte, at de var i økonomiske problemer. Det var ikke sikkert, at de overlevede.
Derfor iværksatte de en hvervekampagne for at få flere medlemmer og penge i kassen.
For Journalisten er det oplagt at følge op på, hvordan kampagnen gik.
Med venlig hilsen
Jakob Albrecht, redaktør, Journalisten
Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
10.09.19 14:11
Som det gælder ude i den øvrige del af verden, var der nok også mange af de etablerede medier, der kunne bidrage til oplysning og videndeling, hvis de pippede og tippede. Men som det også gælder ude i den øvrige del af verden, er der flest, der siger "hvorfor skriver de om de andre". Det er åbenbart nemmere at brokke sig på bagkant.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen