search

Information sælger abonnementer i små bidder – håber på 4.000 abonnenter

Dagbladet Information har allerede et abonnement for læsere, der kun vil have avisens klimaartikler. Nu kommer Information Miniature, hvor abonnenter får tre udvalgte artikler om dagen. Kun 100 har købt klimapakken, men direktør håber at nå op til 4.000 abonnenter med de to nye produkter

Læsere, der kan lide Dagbladet Information, har nu mulighed for at læse avisens journalistik i mindre doser.

Tidligere på året kom en ”klimapakke”, hvor man kun modtager historier om klima. I går kom Information Miniature, hvor man for 79 kroner om måneden får tre udvalgte historier dagligt.

”Det er et abonnement, der er lavet til den læser, der måske ikke har brug for at læse så meget,” fortæller Informations direktør, Stine Carsten Kendal, om Information Miniature.

Klimapakken og miniaturepakken er nye måder at udkomme med journalistik på, men hvor det stadig er i abonnementsform.

”Vi elsker abonnementet, det fungerer rigtig godt, men det her er en enklere måde at gå til et journalistisk format, hvor du ikke behøver at læse enormt meget,” siger Stine Carsten Kendal.

Et abonnement på Information Klima giver adgang til hele Informations klimadækning på information.dk, ligesom man får et klimanyhedsbrev med ugens vigtigste begivenheder.

Et abonnement koster 70 kroner om måneden og 35 kroner for studerende.

Støttet af Google

Dagbladet Information modtog i 2017 3,4 millioner kroner i udviklingsstøtte fra Google Digital News Initiative. Pengene er blevet brugt til at udvikle de nye abonnementsmodeller, så Information kan udkomme på andre måder end den klassiske avis.

”Vi tror på, at der er flere end de små 23.000, som holder et abonnement på Information, som egentlig godt kunne tænke sig noget journalistik, men måske ikke er klar til en hel avis. Der er klimapakken et bud på noget, som flere måske kunne have lyst til at læse,” siger hun.

Håbet er, at Information kan pakke avisens journalistik på nye måder og få flere til at bruge og betale for det.

”Det er ikke så nemt, og det har taget os tid at udvikle både på idéer, måder, man pakker dem på, og måden, man får nye abonnementer ind i egne systemer. Og så har vi virkelig undersøgt, hvad der er brug for derude,” fortæller Stine Carsten Kendal om processen.

100 har købt klimapakken

Det er ikke sikkert, Information har fundet den endelige abonnementsløsning.

”Men nu giver vi dem her god tid til, så folk lærer dem at kende, og så ser vi, om de kan bruge dem,” siger Stine Carsten Kendal.

Klimapakken blev lanceret i foråret, og det er først inden for de seneste to uger, at der er blevet reklameret for det.

Indtil videre betaler godt 100 personer for klimapakken, og 100 har tegnet et gratis prøveabonnement på en måned.

”Det er ikke sådan, at det vælter ind ad døren,” siger Stine Carsten Kendal.

”Det vidste vi også godt, folk skal lige lære det her at kende og finde ud af, hvad det er, de kan få hos os. Vi anser det som en fortsat prøveperiode,” siger hun.

Information vil gerne op på 1.000-2.000 abonnenter per produkt.

”For at det kan hænge sammen og give mening at lave,” siger Stine Carsten Kendal.

Klimapakken dækker bredt

Er det sundt, at læserne kun får nyheder om de emner, de interesserer sig for?

”Det er rigtigt, at det er en overvejelse værd, og derfor har vi også tænkt, at det kunne være interessant at informere dem, der abonnerer på klimapakken, om, hvad de ellers kan få med Information.”

”Når det er sagt, så dækker vores klimapakke ret bredt. Det er både indland, udland, debat, kulturdækning af klimaet med mere. Du får en ret bred rundtur i klimadækning.”

Hun siger, det er ”oplagt” at prøve abonnementsmodellen på andre områder.

”Men lige nu har vi nok at se til med at gøre det her rigtig godt,” siger hun.

Er der en risiko for, at nogle vil droppe deres fulde abonnement på avisen og tegne det billigere klima-abonnement? I så fald kan det vel blive en underskudsforetning?

”Det er klart, at vi har overvejet kannibaliserings-risikoen. Men jeg er ikke så nervøs for det, der er så mange danskere, der ikke holder information, så jeg tror, der er nogle derude til at prøve noget nyt af på.”

Betyder det, at I vil prioritere mindre historier om klimaet højere end før, fordi I nu skal lave et sådant abonnement?

”Vi skriver om de ting, vi alligevel dækker i avisen. Det eneste nye er, at vi laver en kort overflyvning i klimapakken, en sammenskrivning og introduktion til ugen, der er gået, og en kalender. Det er stadig ud fra vores almindelige journalistiske kriterier, at stoffet bliver produceret, sat i avisen og puttet i klimapakken.”

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen