
Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Blandt de ugeaviser, magasiner og lokalradiostationer, som har søgt tilskud fra mediernes corona-hjælpepakke i første runde, er Sjællandske Medier den mediekoncern, som får tilskud til flest titler, og som får mest i tilskud samlet set.
Det viser en foreløbig opgørelse fra Slots- og Kulturstyrelsen, som Journalisten har fået aktindsigt i. Langt fra alle pengene fra mediernes corona-hjælpepakke er uddelt endnu. Der er foreløbig givet tilsagn om over 81 millioner kroner, imens der i alt er afsat 240 millioner kroner til ordningen, oplyser Slots- og Kulturstyrelsen per mail.
Sjællandske Medier er tildelt tilskud til i alt 23 titler og får samlet over 19 millioner kroner fra corona-hjælpepakken til koncernens ugeaviser. Ugeavisen Køge sætter med 2.174.000 kroner den foreløbige rekord i det største beløb til en enkelt titel fra hjælpepakken.
Nordjyske Medier får over 4,6 millioner i corona-tilskud til i alt 10 titler, her i blandt også til Motormagasinet og til Læsø Posten, der med sine 44.500 kroner i tilskud foreløbigt tegner sig for den mindste tildeling fra mediernes hjælpepakke.
Gaffa og Golfavisen er på listen
Jyllands-Postens Lokalaviser har fået tilskud til i alt otte titler og får samlet omkring 4,2 millioner kroner i tilskud. Flest til Århus Onsdag, som er tildelt 1.629.000 kroner i tilskud.
Egmont får samlet over fire millioner kroner i tilskud til syv magasiner, blandt andet Euroman, Alt for Damerne og Anders And.
Der er også en række selvstændige medier på listen over tildelinger, blandt andet Tipsbladet, Gaffa og Golfavisen, som er tildelt henholdsvis 1,7 millioner kroner, 445.000 kroner og 155.000 kroner i tilskud.
Dagblade må søge til oktober
Medier, der modtager redaktionel produktionsstøtte – som for eksempel dagbladene – kan først søge støtte i oktober. Slots- og Kulturstyrelsen forventer at melde ud i midten af september, hvornår ansøgningsfristen bliver.
Mediernes corona-hjælpepakke blev vedtaget efter lidt af en politisk storm, hvor flere partier såvel som brancheorganisationen Danske Medier kritiserede kulturminister Joy Mogensens udspil til en hjælpepakke.
Men det endte med en hjælpepakke, som kompenserer de medier, der har tabt annonceindtægter på grund af coronakrisen. Medier, som kan dokumentere et tab i annonceindtægter på 50-100 procent kan for eksempel få kompensation på op til 80 procent af tabet.
Oprindeligt blev det anslået, at mediernes hjælpepakke ville koste statskassen i omegnen af 180 millioner, men ifølge et faktaark fra Kulturministeriet er der bevilget 235 millioner kroner til formålet og hertil kommer administrationsomkostninger, hvorfor ordningen samlet koster statskassen anslået 240 millioner kroner.
Præciseret 8. september 10.15: Det fremgik tidligere, at der foreløbigt er uddelt 57 mio. kroner fra hjælpepakken, men Slots- og Kulturstyrelsen har efter publicering oplyst, at det opdaterede tal per dags dato er 81 mio. kroner.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.