search

JydskeVestkysten skrev artikel om voldsom hamstring. Men det var pure opspind

”Jeg kan godt forstå, folk er vrede og kritiserer os.” Sådan siger chefredaktør på JydskeVestkysten Mads Sandemann, der beklager publicering af forkert artikel om hamstring dybt

”Esbjergenserne ignorerede statsministeren igen: Nyt stormløb mod Bilka”

Sådan lød en stort opslået historie tirsdag aften på JydskeVestkystens hjemmeside, efter at statsminister Mette Frederiksen (S) havde holdt endnu en tale, hvor hun begrænsede danskernes bevægelsesfrihed i kampen mod corona.

Artiklen var ledsaget af et billede af alenlange køer i Bilka.

Men der var intet stormløb imod Bilka i Esbjerg. Artiklen var skrevet som en kladde af en journalist fra avisen, mens denne sad og ventede ude foran Bilka på reportage.

Og alligevel var den havnet på forsiden af JydskeVestkysten.

”Der sker nogle dybt beklagelige menneskelige fejl, der gør, at en kladde til en artikel ender på jv.dk. Det bør selvfølgelig ikke ske. Det beklager vi dybt,” siger chefredaktør på JydskeVestkysten Mads Sandemann.

”Fabrikerer I historier?”

Efter cirka en halv time fjernede JydskeVestkysten den fejlagtige historie igen, siger chefredaktøren.

Herefter publicerede mediet en artikel om sin egen fejl, hvor mediet beklager. Det er lige nu den mest læste artikel på jv.dk, og i kommentarsporet til artiklen på Facebook er kritikken hård fra avisens læsere.

Vi undskylder. Mange gange. Det gik lidt for hurtigt. Og det beklager vi dybt.

Posted by JydskeVestkysten on Tuesday, March 17, 2020

En skriver:

”Øh, det gik lidt for hurtigt ???? Fabrikerer I historier inden de sker ? Ikke just heldigt for jeres troværdighed fremover.”

Og fra en anden lyder det:

”Føj pressegrippe.. I er med den artikel med til at fremme hamstring.. Det er nu vi bliver nød til at tage det helt roligt…”

Kommentarsporet under artiklen på Facebook har i alt 193 kommentarer. Chefredaktør Mads Sandemann forstår godt, at avisens læsere er vrede over fejlen.

”Jeg har ikke læst alle kommentarerne, men jeg har læst mange. Jeg kan godt forstå, folk er vrede og kritiserer os,” siger han.

Er du ikke bange for, at det her grundlæggende skader læsernes tillid til JydskeVestkysten?

”Jeg tror ikke, den grundlæggende troværdighed ved JydskeVestkysten bliver ødelagt af sådan en sag. Men vi får alvorlige ridser i lakken. Det må vi erkende, og vi må lægge åbent ud, at vi har begået en fejl. Det er derfor, vi skriver en artikel om fejlen – vil fortælle, at vi har dummet os,” siger han.

Hvad er det egentlig, der sker?

”Vi havde fået et tip om, at der var indkaldt ekstra mange til at sidde ved kasserne i Bilka den aften. Derfor har vi en journalist dernede. Denne journalist laver en kladde til en artikel, der når at blive publiceret. Vi skal beskrive virkeligheden. Det er en påmindelse til os om, at det ikke må gå for stærkt, og at vi ikke må lave ting, der ikke passer. Det er første gang, jeg ved, det er sket i JV.”

Chefredaktør: ”Problematisk, uanset hvornår vi begår sådan en fejl”

Ifølge chefredaktør Mads Sandemann er det vigtigt, at JydskeVestkysten gør læserne så opmærksom på fejlen, som de kan.

”Man kunne slette artiklen og lade som ingenting. Men vi ønsker transparens og gennemsigtighed i samfundet, og det skal vi også selv stå på mål for. Det er vores grundpille som medie. Derfor er det vigtigt, at vi fortæller det, når vi har lavet så graverende en fejl som denne,” siger chefredaktøren.

Er det ikke dybt problematisk, at I har beskrevet scenerne og lavet kladden på forhånd?

”Det er ikke normalt, at vi laver kladder. Det gør vi i tilfælde, hvor vi skal være hurtigt ude. Det gør vores sportsjournalister, og vi gør det ved store byrådsbeslutninger, så vi kan trykke på knappen med det samme,” siger han.

”Men vi er dokumentarister, og folk skal stole på det, vi laver. Det er blevet indskærpet. Men der kan godt opstå situationer igen, hvor vi har en kladde. Og her havde vi faktisk valgt ikke at skrive det, fordi der ikke var hamstring. Alligevel kom det ud ved en fejl.”

Men Mads Sandemann, der er vel stor forskel på at have forberedt resultater fra en sportskamp, hvor der maksimalt kan være tre udfald, og så at forberede reportage?

”Det afgørende er, at det, vi publicerer, er korrekt og i overensstemmelse med virkeligheden. Vi lægger os fladt ned og fortæller åbent om det til brugerne. Vi havde i går for ottende dag i træk 200.000 unikke læsere, så det er en meget synlig fejl.”

Er det ikke særligt problematisk at begå sådan en fejl i en tid, hvor pressen har et massivt ansvar for at oplyse befolkningen?

”Det er problematisk, uanset hvornår vi begår sådan en fejl. Det må ikke ske under nogen omstændigheder. Det er ikke en undskyldning, at det sker nu. Det ville have været lige så slemt, hvis der ikke var corona.”

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen