
“Det er en stor tillid, hvis vi bliver betroet at løfte den her opgave på vegne af landets borgere,” siger direktør for FM4 A/S Anne-Marie Dohm. Lars E. Andreasen/Ritzau Scanpix
Vi starter med forbeholdet: selvfølgelig har konsortiet FM4 A/S, der har Jysk Fynske Medier i spidsen og involverer et væld af andre lokale og regionale medier, ikke vundet det nye FM4-udbud endnu.
Radio- og tv-nævnet skal tage stilling til buddet, og den 1. juli får konsortiet endelig besked. Men som det eneste bud i konkurrencen ser det godt ud. Sådan lyder det fra tillidsrepræsentant på JydskeVestkysten under Jysk Fynske Medier Steffen Lilmoes.
”Chancen for at få det, må vi sige, er rimeligt stor, når der kun er én ansøger. Jeg går ud fra, at vores ansøgning lever op til kravene. Jeg ved, der er lavet et kæmpe arbejde med det. Så mon ikke, konsortiet får radioen,” siger Steffen Lilmoes.
Det er en tanke, der luner godt hos medarbejderne på Jysk Fynske Medier, tror han. Også fordi Jysk Fynske Medier de seneste mange år har været igennem flere sparerunder.
”At virksomheden har det mentale overskud til at gå ind i det og bygge det op, betyder, at vi føler … ikke at alt er perfekt, og verden er lyserød, men vi ser lysere på fremtiden, end vi har gjort hidtil,” siger han.
”Det er fedt, at den nye radio kan trække på al den kraft, der ligger i konsortiet. Næsten hele regional- og lokalpressen i Danmark er med. Vi er overalt,” siger han.
Direktør: En stor tillid
Anne-Marie Dohm står som direktør for FM4 A/S i spidsen for buddet. Og såfremt konsortiet vinder, ser hun frem til arbejdet med kanalen med stor spænding.
”Hvis vi zoomer lidt ud, så jeg har i ansøgningsprocessen fornemmet, at der er en stolthed og en glæde ved, at så mange mediehuse står skulder ved skulder. Det er medier, der normalt ikke laver noget sammen, der nu står med det her stærke bud,” siger hun.
”Det er en stor tillid, hvis vi bliver betroet at løfte den her opgave på vegne af landets borgere,” siger hun.
Tillidsrepræsentant Steffen Lilmoes tror, at konsortiet kan lave en fremragende radiokanal. Men han anerkender, at det bliver en stor opgave at tage over efter Radio24syv.
”Jeg synes, de har gjort det fantastisk og lavet en knaldgod radio. Og jeg synes, det er trist, hvis de ikke skal være her mere. Der er ingen, der tror, det bliver let at løfte arven efter Radio24syv. Men jeg tror, det kan lade sig gøre,” siger han.
En omfattende opgave venter
Den nye radiokanal får efter planen sendetilladelse i otte år; hvert år med et budget på mellem 108 og 93 millioner kroner.
Det er en stor økonomisk indsprøjtning. Men der er brug for midlerne, for der er en stor opgave at løfte, siger hun.
”Vi skal rent faktisk fysisk opbygge radiostudier, istandsætte lokaler, hive skriveborde og stole ind og investere i radioudstyr. Alt det, der skal til for at holde en radio kørende, der kan sende 24 timer i døgnet,” siger hun.
”Der skal sættes et chefhold og et hold af reportere, som udgør radioens selvstændige og uafhængige nyheds- og aktualitetsafdeling. Vi skal opbygge det hele fra bunden fra 1. juli og til første sendedag den 1. november,” siger hun.
I får travlt …
”Haha, ja, det gør vi i den grad,” siger Anne-Marie Dohm.
Reportere i København er nødvendige
Ifølge Anne-Marie Dohm skal radioen have sin redaktionelle base i Aarhus.
”Det er vores ambition at lave nyheds- og aktualitetsindhold med kilder, reportere og værter fra hele Danmark. Det gælder også i vores debat og satire,” siger hun.
Betyder det, at I vil have reportere siddende i hele landet?
”Jeg vil ikke udelukke reportere andre steder, og vi skal gøre os umage med at komme ud rigtigt ofte,” siger hun.
”Som public service-medie er det rigtigt vigtigt, at folk kan genkende sig i det indhold, de møder. At vi er et medie, der tager det alvorligt at snakke om verden derfra, hvor man selv er.”
Én ting er dog givet, siger hun.
”Vi skal have reportere i København. Det er svært at dække Folketinget og centraladministrationen, hvis ikke vi er til stede. Hovedstaden er en vigtig region i Danmark,” siger hun.
”Der er meget snak om en jyderadio eller en københavnerradio. Det er ikke en pointe for os. København skal afspejles præcis ligesom resten af landet. Hvis vi skal engagere mennesker i den demokratiske debat, skal vi være vedkommende i hele landet,” siger hun.
”Vi siger det sådan her: Vi skal være lyden af Danmark.”
Hvis FM4 A/S vinder udbuddet, overgår Anne-Marie Dohm til at være direktør på den nye radiokanal.
2 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.