search

Efter et halvt år i luften: Radio4 har (lidt) flere lyttere end 24syv

I snit har Radio4 haft en anelse flere ugentlige lyttere, end Radio24syv havde i det første halve leveår. Siden coronaen ramte, har Radio4 dog tabt lyttere. ”Det er superærgerligt,” siger direktør

Fredag kunne Radio4 fejre sine første seks måneder i æteren, og mandag landede sidste uges lyttertal. Dermed kan man gøre status over den nye radios første halve leveår.

I gennemsnit har Radio4 ifølge Kantars Radio-meter-målinger haft 341.000 ugentlige lyttere i perioden. Dermed har lytteropbakningen til den nye radio været en smule større, end den var til Radio24syv i deres første halve leveår. Her havde Radio24syv til sammenligning 322.000 ugentlige lyttere.

”Jeg forholder mig ikke så meget til, om det er højt eller lavt. Men når man kigger på Radio24syv det første år, har vi haft nogenlunde parallelle forløb. Og faktisk ligger vi lidt over,” siger Anne-Marie Dohm, Radio4’s direktør og chefredaktør.

Coronakrisen koster  

Sidste gang Journalisten skrev om Radio4’s lyttertal, var i februar, hvor lyttertallene efter et højt startniveau havde ramt sit hidtil laveste niveau. For første gang i radioens levetid var der under 300.000 ugentlige lyttere.

”Jeg ser det som udtryk for udsving, der knytter sig til usikkerhed,” sagde Anne-Marie Dohm dengang.

Men siden da har lyttertallene efter et kort opsving ligget stabilt under de 300.000 lyttere de seneste otte uger. Ifølge Anne-Marie Dohm skyldes det dog formentlig corona.

”Vi er faktisk pænt over 300.000, før coronaen rammer. Men lyttervanerne ændrer sig, når folks hverdag bliver slået i stykker, og det rammer især en ny radiokanal som vores. Det rammer nærmest på datoen for corona-nedlukningen,” siger hun.

Andre medier har ellers oplevet fremgang netop pga. corona. Er det ikke bekymrende, at I oplever det modsatte?

”Når der sker noget stort og utrygt, har danskerne tendens til at søge mod de kanaler, de kender rigtig godt i forvejen. Det er et meget typisk billede. Så det er ikke super overraskende. Og det er ikke noget, der bekymrer mig,” siger Anne-Marie Dohm.

Forventer opadgående kurve igen

Direktøren lægger dog ikke skjul på, at hun gerne havde set, at den opadgående tendens på kurven fra ugerne inden corona-nedlukningen var fortsat.

”Det er superærgerligt. Men tendensen er, at vi har ligget som forventet. Og også til den pæne side. Nu skal vi bare have tid til at finde den opadgående kurve igen, når hverdagen rammer,” siger Anne-Marie Dohm.

Kantar måler udelukkende flowradio-lytning og tæller altså ikke podcast- og streaminglyttere med.

 

Kommentarer
13
Henrik Lind Jørgensen
05.05.20 14:20
Jeg synes, Radio4 gør det rigtigt godt. Mange skønne programformater - bedre end det "rygte" eller nok snarere fordomme, som både Radio4 og Radio Loud bliver mødt med, fordi de har været de "uægte børn" efter Radio 24syv, som posthumt er blevet verdens bedste radio (det kan jo ske...) Radio4 Morgen, Ring til Due, Kraniebrud, Det Sidste Måltid, Kræs, Sportsmålstegn, Fremkaldt, Verdens Lykkeligste Arbejdsmarked, Du Er Ikke Alene, Fire på foden og så videre. Lidt efter smag og behag. Radio4 er ikke Radio 24syv - og det er ros til begge stationer. Som journalistnørd glæder jeg mig til at se, hvordan samarbejdet mellem ejer-medierne bag fungerer, og om det kan mærkes på medierne - og i radioen - at der er et stort bagland at trække på. Det kunne vise sig at blive en stor fordel for Radio4 og ejermedierne. Hvis man vil. Og hvis man evner.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
05.05.20 16:28
Tja… Corona-krisen får jo skyld for meget, og den er under alle omstændigheder meget behagelig, at ha’ som en undskyldning.

Men fakta er vel, at Landsbyradio’en kvit og frit overtog ca. 3/4 million lyttere fra Radio24syv, og nu er de stolte over, at de har kunnet fastholde noget under halvdelen af dem.
Fremhævet af Journalisten
Ole Sønderby Petersen
05.05.20 17:44
Gode nyheder for alle der elsker taleradio. Det skal nok blive en fin station med en ambitiøs målsætning om at tale med unge. Ligesom os i storbyen skal de jo også have god radio med nye og anderledes vinkler.
Fremhævet af Journalisten
Ole Sønderby Petersen
05.05.20 17:46
Hov fejl i it indlæg. Bare slet det. Beklager
Fremhævet af Journalisten
Peter Johansen
05.05.20 20:12
Jeg synes i den grad man skal have med i kalkulen, at R4dio-DF arvede 24syv's lyttere før de blev slagtet af provins-politikerne. I det lys er det slående hvor få lyttere de har.

Øv hvor er det trist, at 24syv er væk.
Fremhævet af Journalisten
Jesper bech
05.05.20 23:52
Man kunne også stilfærdigt konstatere, at det er slående, hvor MANGE lyttere de trods alt har formået at fastholde. (eftersom de har overtaget trekvart million pissed of 24-syv lyttere, som nu udfylder deres dages tomrum med at rakke ned på ‘landsbyradioen’).
Fremhævet af Journalisten
Brian Dehli
06.05.20 08:46
Underligt at sammenligne lyttertal fra en nystartet radio på en helt ny frekvens, med en radio der overtager en kanal som allerede er tunet ind hos lytterne.
Fremhævet af Journalisten
Peter Vaisgaard
06.05.20 12:24
Jeg oplevede for første gang at have en anderkendende tanke idag efter tilfældigt at overhøre timenyheder kl 11... jeg er jævnligt forbi i håb om at de small taklende mig mig mig journalister har løftet blikket fra egen navle og præsenterer os for indhold med kant, kritisk tilgang og dilemmaer.
Som inkarneret 24syv lytter har jeg følt en stor grad af fortabthed men øjner nu et lille håb så vil fremover øge frekvensen af besøg
Fremhævet af Journalisten
Erik Høgh-Sørensen
08.05.20 00:43
Jeg har ingen fast holdning til, om Radio4 er journalistisk bedre eller dårligere end 24syv, men jeg er glad og fro en af de "provinspolitikere", der bidrog til at bryde den københavnske mediekoncentration.
I virkeligheden kapitulerede toppen i Det Berlingske Officin helt selv. De nægtede at byde på licensen og har lige siden prøvet at give DF skylden for egne fejl. Tænk at det ellers så liberale Officin ville diktere udbuddets sammensætning (nej til Jylland) og alligevel score statskassen.
Det minder om fodbold. Den der nægter at spille, vinder vitterlig sjældent - og i så fald kun ved en skrivebords(tomat)afgørelse.
Fremhævet af Journalisten
Tommy Petersen
10.05.20 10:46
Radio4 er lige præcis det som DF ønskede: Slap og ligegyldig hygge-radio med meget få højdepunkter.
Man forstår naturligvis godt at Radio4 er bange for at udøve magtkritik, når man betænker deres frekvens-forgængeres historik - men endnu en omgang hyggenygge P4, er der ingen der har glæde af, andet end måske politikere der finder kritik unødvendigt.
Fremhævet af Journalisten
Anders Bechgaard
10.05.20 18:57
Haha, Erik Høgh Sørensen.

https://www.bt.dk/politik/politiker-haenges-ud-for-at-skide-i-bukserne-paa-live-tv
Fremhævet af Journalisten
Bjarne W Nielsen
23.05.20 02:40
Har nogle ud over mig selv, undret sig over hvor få kvinder der er i denne kommentatortråd?

Jeg lytter konsekvent til Mediemøllen. Som jeg gør med Mennesker & Medier på DR P1. Og jeg synes at Skåning Andersen og hans folk gør det rimeligt. Stemningen er en anden end hos P1s version, men det er OK for mig.

Jeg har faktisk lidt dårlig samvittighed over at jeg ikke har søgt mere på Radio4. Et program som Det sidste måltid tror jeg er fint, samme med flere andre. Og jeg skulle belønne mig selv ved at lytte bare en gang i mellem til Radio4s morgenflade. Svært, for jeg er virkelig glad for P1. Jeg vil dog prøve igen igen
Fremhævet af Journalisten
Bjarne Nielsen
09.07.20 13:07
Jeg er pt laaangt fra DK, og FR P1 morgen faldt ud. Fandt så Radio4 morgen. Det var faktisk vedkommende og levende radio. Bl a med reportage fra DKs mest DFagtige by. Det gav mig mod på mere. Helt sikkert.
Fremhævet af Journalisten