
Anne-Marie Dohm, Radio4’s direktør og chefredaktør. Foto: Martin Dam Kristensen/Ritzau Scanpix
Da den nye Radio4 gik i luften i november, lyttede næsten 480.000 mennesker med i den første uge. Men siden har kurven været for nedadgående, og i dag – tre måneder efter premieren – er lyttertallet på sit hidtil laveste niveau.
Det viser Kantars Radio-Meter-målinger for Radio4’s første 14 fulde uger i æteren. I sidste uge landede lyttertallene således for første gang i radioens levetid under 300.000 ugentlige lyttere.
Men ifølge Radio4’s direktør og ansvarshavende chefredaktør, Anne-Marie Dohm, skal man være varsom med at opgøre lyttertal med så kort horisont. Både når de er meget høje og lave.
”De her målinger er behæftet med en vis usikkerhed, og derfor skal man nok se det over en længere periode – og også sammenholde med den digitale lytning – for at kunne konkludere noget,” siger hun.
Udsving knyttet til usikkerhed
Kantar måler udelukkende flowradio-lytning og tæller altså ikke podcast- og streaminglyttere med. Tallene bygger på i alt 1.359 personer, der i sidste uge deltog i Radio-Meter-systemet.
”Så der skal ikke være mange i panelet, der tænder eller slukker for den elektroniske måler, før der er udsving,” siger Anne-Marie Dohm.
Men I er under 300.000 ugentlige lyttere for første gang, siden I gik i luften. Bekymrer det dig ikke, trods lidt usikkerhed om tallene?
”Nej, for det er kun fire uger siden, at lyttertallet lå på 427.000 lyttere, og for seks uger siden lå det på samme niveau som i dag. Så jeg ser det som udtryk for udsving, der knytter sig til usikkerhed,” siger hun.
Mediehype trak lyttere i starten
Anne-Marie Dohm peger desuden på, at netop de første uger og måneders lyttertal næppe tegner et retvisende billede for Radio4’s første hele år.
”Man må nok påregne, at mediehype og kampagner har skabt en kæmpe nysgerrighed i starten, som så vil falde lidt og stige igen. Man så et tilsvarende mønster, da Radio24syv startede op. Vi ligger nærmest parallelt med 24syv i deres opstartsperiode,” siger hun.
Men burde jeres lyttertal på nuværende tidspunkt ikke ligge højere, end 24syvs gjorde i februar 2012, da I jo overtog deres FM-frekvens, mens de skulle starte mere fra scratch som taleradio?
”Kanalerne starter ud med præcis den samme base af lyttere. Selv om der var lyttere på frekvensen, da Radio4 gik i luften, var det lyttere, som var glade for 24syv. Og de fik fra den ene dag til den anden en helt anden radio. Så vi skal også i gang med at opbygge lytningen til kanalen igen,” siger Anne-Marie Dohm.
Hun understreger, at sammenligningen til Radio24syvs tal fra opstartsfasen i 2011 og 2012 rummer en vis usikkerhed, da flowradio-lytningen er faldet siden 2011.
8 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Det kunne i øvrigt ha’ været lige så rigtigt, hvis de 480.000 lyttere, som frekvensen havde da “Landsbyradioen” startede, var brugt som en slags nul-punkt, og at man så havde målt, hvor mange lyttere der tabt på de 14 uger.
Men uanset hvordan grafen bliver udformet, så viser den, at “Landsbyradioen” har været nede på en halvering af det antal lyttere, som den overtog fra Radio24syv.
Flere