search

Dårlig lyd og lidt for blød journalistik – men Radio4 skal nok finde sit publikum

Man kan godt høre, at Radio4 sender fra Aarhus. Men man kan også høre, at der er en del ting, der skal forbedres. For eksempel lyden, siger Suzanne Moll, der var med til at starte TV 2 Radio og Radio24syv

Lyden er det største problem, og journalistikken skal have mere kant. Men Radio4 skal nok finde et loyalt publikum.

Sådan lyder dommen over Radio4 fra Suzanne Moll, der var med til at starte TV 2 Radio og Radio24syv og i dag arbejder som international medierådgiver.

”Det gode ved Radio4 er, at den appellerer til et helt andet publikum end de lyttere, der følte sig serviceret af Radio24syv. Jeg tror at jo længere væk man er fra Rådhuspladsen, jo bedre føler man sig betjentpå,” siger Suzanne Moll.

I sidste uge gik Radio4 i luften og klarede dermed den første hurdle.

”Og det er jo i sig selv en kraftanstrengelse. Men man kan også høre, hvor svært det er at lave en ny radio. Det er lettere på papiret end i praksis, og det tror jeg også, de har fundet ud af. Når den første tummel har lagt sig, er der nogle ting, de skal rette, fordi det ikke fungerer,” forklarer Suzanne Moll.

Stationens største udfordring lige nu er lyden.

”Indpakningen i form af introer, jingler og breakere er meget anderledes end det, man normalt arbejder med. Det lyder næsten som TV 2 Nyhedernes jingle, da de startede i 1988: ”Bing Bong””, siger hun.

Et irritationsmoment 

Et andet kritikpunkt er lydniveauerne, som ”sejler op og ned”.

”Det er ingen skam at have en tekniker i begyndelsen. Det havde vi også på Radio24syv og TV 2 Radio. Hvis man lytter til Radio4 i en bil, svinger lydniveauerne alt for meget. Det bliver et irritationsmoment, der får folk til at skifte kanal. Det er smadder ærgerligt,” siger Suzanne Moll.

Direktør på Radio4 Anne-Marie Dohm siger, at Radio4 hellere end gerne vil skabe radio med god lyd, og stationen bruger faktisk lydteknikere.

”Lyden er vigtig, når der ikke er billeder på,” siger hun.

Radio4 er netop nu i gang med at evaluere blandt andet lyden i programmerne.

”Vi har bygget stationen op på kun 3½ måned, så vi har ikke haft mulighed for at lege i lang tid i studierne. Men jeg synes, at vi allerede nu lyder meget bedre, end da vi startede,” forklarer Anne-Marie Dohm.

Radio4’s jingler skiller sig ifølge Anne-Marie Dohm ud ved, at de er lavet af rigtige instrumenter, ikke synthesizere.

”Det er den rå lyd, som vi gerne ville have. Om man så kan lide den eller ej, er en smagssag,” siger hun.

Den geografiske placering kan høres

I det politiske forløb om placeringen af den nye FM-kanal var det et diskussionspunkt, om stationens geografiske placering i Vestdanmark ville præge indholdet. Radio4’s hovedsæde endte som bekendt i Aarhus, og det kan man godt høre, siger Suzanne Moll.

”De laver nogle andre nyhedshistorier, end hvis udgangspunktet var København. Den del af missionen er lykkedes.”

Det gælder for eksempel nyhedshistorien om brandfare på plejehjem.

”Den havde man måske ikke fundet i København,” mener Suzanne Moll.

Lyder for meget af P4

Suzanne Moll synes dog, at stationen generelt tager for få chancer, og værterne lyder for meget af P4.

”Og de er jo også fra P4 mange af dem. De skulle måske have fundet nogle flere nye stemmer.”

Anne-Marie Dohm siger, at Kasper Harboe for eksempel kommer fra P4. Men hun kan ikke genkende, at værterne generelt lyder for meget af P4.

”Værterne har andre roller end P4’s værter. Der er ingen musik, og vi laver ikke regionalt indhold, men landsdækkende radio. Vi er i det hele taget meget anderledes,” lyder det fra Anne-Marie Dohm.

Suzanne Moll synes, at morgenværten Stine Kromann Dragsted gør det godt. Det samme gælder Thomas Schumann fra ‘Genau’, der sætter fokus på Tyskland.

”Der er en god blanding af reportage og interview. Tyskland er vores største handelspartner, og det er spændende at lytte til, fordi vi ellers mest hører om USA.”

Ungdomsprogrammet ‘Den næste Generation’ med Jens Philip Yazdani er også godt.

”Man føler faktisk, at man sidder på et kollegieværelse og lytter med til unge, der fortæller om at have ondt i sjælen,” siger Suzanne Moll.

Morgenfladen skal løftes

Morgenfladen trænger ifølge Suzanne Moll til gengæld til et løft.

”De har sikkert været glade for, at de overhovedet havde hul igennem til nogle lyttere. Men jeg savner noget konfrontation og mere struktur med nogle tilbagevendende elementer i fladen. Lige nu er det for blødt,” siger hun.

Anne-Marie Dohm forklarer, at Radio4 har brugt meget tid på at finde en måde at lave undersøgende kritisk journalistik ”uden at skabe skrigeri i radioen”.

”Vi taler nok mere nedtonet, end man er vant til, men det er et bevidst valg,” siger hun.

Anne-Marie Dohm kan ikke genkende, at historierne i Radio4’s morgenflade er specielt bløde.

”Men vi vil gerne give folk mulighed for at argumentere for de beslutninger, de har truffet. Vi ønsker ikke at skabe en konfrontation for konfrontationens skyld for at vise, at man er sej og stærk, for det synes vi ikke tjener et formål,” forklarer Anne-Marie Dohm og tilføjer:

”Det er rigtigt, at vi skal finde vores ben, og nogle gange kommer man i begyndelsen til at overgøre de ting, man gerne vil, og det har jeg det fint med. Vi kommer til at øve os på at finde den rigtige måde i lang tid.”

Ifølge Suzanne Moll kommer Radio4 til at lyde helt anderledes, når kanalen finder sin form.

”Radio4 har både tid og finansiering, så de skal bare rette til og bevare begejstringen på de indre linjer. Jeg er sikker på, at mange lyttere vil opleve, at det er en radio, de kan høre sig selv i,” siger Suzanne Moll.

Det er især P4, som Radio 4 vil tage lyttere fra, siger hun.

”Jeg tror ikke, P1 skal være nervøs i samme grad, tværtimod vil lyttere, der føler sig hjemløse uden Radio24syv måske søge over på P1.”

Mediawatch skrev i går, at Radio4 det første døgn havde 345.000 lyttere ifølge Kantar Gallup.

Mandag var der 213.000 lyttere, og tirsdag faldt lyttertallet til 159.000.

Kommentarer
18
Jacob Krag Linde
07.11.19 09:41
Jeg tjekker flere gange hver dag ind på R4DIO, og jeg bliver som regel mødt af noget, der ikke fænger mig. For langsomt, for gråt. På min sidste længere cykeltur tog jeg konsekvensen og satte sgu noget DR TV på. Så hørte jeg Anders Aggers udmærkede reportageprogram, mens jeg drønede gennem byen.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
07.11.19 10:00
Hmm… “Tulles Vesterhavsradio” er så ringe, at den ikke kan beskrives med et pænt og sobert sprog, og det er helt ufatteligt, at vi i et land som ellers bryster sig af at være demokratisk, skal leve med, at politikerne afliver en fremragende radiokanal, og erstatter den med sådan noget (slettet af censuren).


Radio4 er så ringe, at vi ikke en gang vil byde vores to undulater, at de skal lytte til den, vi plejer ellers at lade radioen køre, hvis vi går nogen steder, så undulaterne ikke skal føle sig ensomme, men vi synes det er synd for dem, at de skal plages med Radio4.
Fremhævet af Journalisten
Peder Kruse
07.11.19 11:47
Jeg lyttede til R4DIO de første dage, men kunne ikke holde de voldsomme skift i lydniveau ud. Det er nu blevet meget bedre, så jeg synes umiddelbart de er kommet godt fra start. Dejligt med lidt mindre selvpromovering og ligegyldig enetale.
Fremhævet af Journalisten
Johnny Henriksen
07.11.19 19:54
Det ville være rart, hvis de såkaldte eksperter holdt dem til fakta. Fx havde 24 7 flere lyttere i provinsen end i København. Det er bevist. 24 7 sendte meget... Anderledes radio, men også ny-og stilskabende journalistik. Det kvalte politikerne på en mere end tyndt grundlag, som de nu ikke tager ansvar for. Måske fordi 24 7 sparkede til alt og alle partier og politikere, der trådte ved siden af. Jeg har virkelig givet Radio4 chancen, men det ganske enkelt testikel løs Tulle radio, der ingen eksistensberettigelse har. Hvor er programmer a la Millionærklubben, Det Røde Felt, Cordua og Steno, Det Gode, Gamle Folketing mfl? For ikke at tale om Den Korte Radioavis, landets med afstand bedste satireprogram nogensinde? Radio4 er lalleradio ved siden af, når ikke 24 7 til sokkeholderne og kan intet, som P1 ikke allerede gør bedre..
Fremhævet af Journalisten
Berit Nielsen
07.11.19 21:25
Det er jo bare landsdækkende lokalradio, men hvis det var dét vi ville have herovre i Jylland, så havde vi nok fundet en lokalradio station. Det her Bras på r4dio er simpelthen for tarveligt. Jeg bor i Østbirk ved Horsens og jeg gider altså ikke høre det skrammel, så jeg har slukket min radio helt. Tak for lort
Fremhævet af Journalisten
Peter Sørensen
07.11.19 21:59
Har prøvet flere gange dagligt, men det er kedeligt og uinteressant. Hører p2 nu men vil til at høre 24syv podcast på podimo, hører også udvalgte p1 programmer
Fremhævet af Journalisten
Sanne
07.11.19 22:43
Jeg har flere gange prøvet at lytte til R4DIO, men må opgive.
Det er tandløs, kedelig og fuldkommen ligegyldig radio. Selvom jeg bor i Aarhus, så har R4DIO ikke på noget som jeg mangler i min hverdag. Synes at byde på det samme, som en primitiv frivillig lokal-radio.
Radio 24syv har ændret mit radio-lytte-liv, har givet mig masser af timer med vedkommende, provokerende og oplysende radio.
Hold da helt fast, hvor har det været et dårligt bytte......håber at Radio 24syv hurtigt vil rejse sig som fugl Føniks
Fremhævet af Journalisten
Kasper Harboe
08.11.19 12:34
Fint med efterkritik fra Suzanne Moll. Men hvorfor er det, at selv erfarne journalister har forkastet enhver form for faktatjek i denne varme radiodebat-tid?
Suzanne Moll har set sig sur på det faktum, at mange af værterne kommer fra P4. Jeg kan berolige hende med, at én vært - jeg - er rekrutteret på P4. Og én anden vært, Dan Grønbech, der blev hentet på P1, har en fortid på P4.
Resten kommer fra resten af verden.... beklager, hvis det forpurrer en vinkel ;-)
Fremhævet af Journalisten
Jesper Bech Pedersen
08.11.19 14:27
Johnny henriksen, gider du ikke lige smide et link til dokumentationen for følgende påstand, på forhånd tak:

“Fx havde 24 7 flere lyttere i provinsen end i København. Det er bevist.”
Fremhævet af Journalisten
LA Adrian
08.11.19 19:26
"Vi ønsker ikke at skabe en konfrontation for konfrontationens skyld for at vise, at man er sej og stærk, for det synes vi ikke tjener et formål.”
Skal det forstås sådan, Anne-Marie Dohm, at folk som Brian Weichardt og Knud Brix helt formålsløst bare var ude på at blære sig?
Radio 24syv skar dygtigt og vedholdende igennem fedtlaget af ligegyldigheder og udenomssnak, og det er forbløffende, hvis Radio4-direktøren virkelig mener, at den arbejdsmetode gør det besværligt for fx politikere i "at argumentere for de beslutninger, de har truffet".
Mon ikke de fleste 24Syv-lyttere mener, at det forholder sig lige omvendt?
Fremhævet af Journalisten
Alex Theo
09.11.19 06:25
Det er op af bakke ! Men jeg tror på det.

R.I.P. - Radio24syv
Fremhævet af Journalisten
Tommy Petersen
09.11.19 23:45
Jeg troede at jeg havde tunet bilradion ind på P4 ved et uheld, men blev overrasket over hvor lang tid de small-talkede uden musik. Da der endelig kom lidt toner ud af højtalerne, var det forvrænget eller for lavt.
Jeg gik derefter udfra at det var en lokal-kanal jeg havde ramt, men ved nærmere eftersyn kunne jeg se, at RDS teksten der ledsagede kanalen, havde fået blandet et firetal ind i "Radio" og måtte nedslået konstatere, at jeg lyttede på R4dio. ( Radio4 )

Efterfølgende har jeg dog givet R4dio ( Radio4 ) adskillige lytte-chancer, men må erkende at jeg ikke kan holde koncentrationen, uanset hvilket program jeg er stødt på.
Resultatet har hver gang været radio-tavshed, der altså ikke kan tilskrives R4dios ( Radio4s) mange tekniske udfordringer. Problemet er langt større, hørt med mine ører.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
10.11.19 12:59
Vi har prøve-lyttet 'Tulles Vesterhavsradio', og det var ikke til at holde ud, så her hjemme hos os, er der blevet meget stille efter at Radio24syv er lukket ned, vi har dog hørt ‘Millionærklubben’, ‘Cordua og Steno’ og ‘Det vi taler om’ over nettet, og det har lindret de aller værste abstinenser…
Fremhævet af Journalisten
Alexander
10.11.19 22:41
Radio24syv’s morgenflade fik som regel min datter på 9 til at stille nogle begavede spørgsmål henover morgenmaden og vi kunne få en begavet samtale om relevante samfundsspørgsmål, politik, med videre.
Den landsdækkende aarhusianske lokalradio giver nu anledning til at min datter spørger om hun ikke må se noget på YouTube - og jeg må sige at YouTube desværre det mere begavede valg. Jeg hører Radio 4, men på BBC, mens jeg begræder dansk mediepolitiks ufattelige talentløshed. Øv!
Fremhævet af Journalisten
Jan Bill Henschke
11.11.19 10:01
”Det gode ved Radio4 er, at den appellerer til et helt andet publikum end de lyttere, der følte sig serviceret af Radio24syv. Jeg tror at jo længere væk man er fra Rådhuspladsen, jo bedre føler man sig betjentpå,” siger Suzanne Moll. --- øhhh nej, jeg er fra Herning... FFS .... jeg er da ligeglad med "lokale" nyheder, der er dækket fra Århus - hvis jeg ville finde ud af noget i mit lokal område, så læser jeg avisen, hører P4 midt Vest, ser TV midt Vest...
Fremhævet af Journalisten
Jan Bill Henschke
11.11.19 10:06
”De laver nogle andre nyhedshistorier, end hvis udgangspunktet var København. Den del af missionen er lykkedes.”
Det gælder for eksempel nyhedshistorien om brandfare på plejehjem.
”Den havde man måske ikke fundet i København,” mener Suzanne Moll. ---- øh nå, hvor kommer dette postulat fra - hvorledes kan Suzanne Moll bevise dette?
Fremhævet af Journalisten
Martin Kongstad
11.11.19 15:56
Den uoriginale taleradio
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
11.11.19 18:13
Hej Jan Bill Henschke, jeg har bemærket Suzanne Moll fungerer som et selvudnævnt orakel, hun mener, at hun har den eneste rigtige og endegyldige mening om det meste, og derfor stræber hun højt efter magtfulde stillinger, hvor hun kan vejlede hoben af uvidende undersåtter, så tag endelig hendes udsagn for pålydende.
Fremhævet af Journalisten