search

Overblik: Her kæmpes der stadig for Radio24syv

Tre en halv måned efter at Radio24syv forsvandt fra æteren, er der stadig flere aktører, som arbejder for at få radiokanalen tilbage. Få overblikket her

Radio24syv er slukket, men debatten om den hedengangne radiokanal og efterårets radioudbud blæser derudad.

Aktionsgruppen ”De Radioaktive” er for eksempel i fuld gang med at forberede en demonstration på Christiansborg Slotsplads 1. april, altså samme dag, som Radio Loud – der vandt radioudbuddet foran Radio24syv – går i luften.

”Det har været mental næring med Radio24syv. Den havde kant og var skarp og gav én på satiren, som Kirsten Birgit ville have sagt. Der er bare sådan et hul nu. Folk render og hører gamle podcasts, for hvor skal man gå hen?” siger Signe Stenberg fra De Radioaktive, som ifølge hende har 182 medlemmer.

Gruppen har arrangeret to mindre demonstrationer i forbindelse med radioudbuddet i efteråret og er altså nu i gang med at forberede en tredje og ifølge Signe Stenberg større demonstration. På Facebook har foreløbigt 163 personer tilkendegivet, at de vil deltage.

Fond: Tør ikke give interviews

De Radioaktive er ikke alene om at kæmpe for den hedengangne radiokanal. I efteråret besluttede Borgerretsfonden at donere tre millioner kroner til, at Radio24syv kunne føre retssag mod Radio- og TV-nævnet for at få kulegravet udbudsprocessen og måske få radioudbuddet erklæret ugyldigt.

Ifølge en aktindsigt, som Journalisten har fået i korrespondancen mellem Civilstyrelsen og Borgerretsfonden, har fonden foreløbigt betalt 908.000 kroner i advokatomkostninger og derudover givet bindende tilsagn om op til 500.000 kroner yderligere.

Men i et fem sider langt brev skriver Civilstyrelsen, at den vurderer, at donationen er ”i strid med” fondens formål. Civilstyrelsen er tilsynsmyndighed for Borgerretsfonden.

”Civilstyrelsen finder ikke, at det forhold, at uddelingen sikrer, at sagen om DAB-udbuddet bliver afklaret og afdækket, eller det forhold, at en stor gruppe af borgere har vist interesse i sagen, kan føre til et andet resultat,” står der blandt andet i brevet.

Brevet fik Borgerretsfonden til øjeblikkeligt at standse al økonomisk støtte til Radio24syv-sagen og to andre sager, som fonden har støttet.

”Fondens bestyrelse skal indledningsvist oplyse, at bestyrelsen tager skrivelsen meget alvorligt og på det dybeste beklager, at hverken bestyrelse eller fondens repræsentanter har opfanget indikationer på denne sags potentielle udfald,” skrev fonden i et lynsvar til styrelsen.

Der er foreløbigt lukket for både penge og kommentarer fra fonden.

Det indgår nemlig i Civilstyrelsens brev til Borgerretsfonden, at fondens bestyrelsesmedlemmer kan gøres personligt økonomisk ansvarlige for uddelinger i strid med fondens formål.

”Vi tør ikke give interviews til pressen, før spørgsmålet om erstatningsansvar er udredt,” siger formand for Borgerretsfonden Hanne Marie Motzfeldt.

Det springende punkt er, om Borgerretsfonden må donere penge til såkaldt ”juridiske personer”, som for eksempel virksomheder og organisationer, eller om de ifølge deres vedtægter udelukkende må støtte fysiske personer. Civilstyrelsen vurderer det sidste, Borgerretsfonden er uenig.

Samråd på vej

Nu sætter også flere medieordførere spørgsmålstegn ved, om DAB-udbuddet gik efter bogen, skriver Berlingske.

Ifølge Radikales medieordfører, Jens Rohde, har han og partiets retsordfører, Kristian Hegaard, aftalt at indkalde kulturministeren og justitsministeren til et fælles samråd.

”Vi giver ministrene chancen for at lægge alt frem, og vi vil se al kommunikation, der har været i sagen. Der her handler ikke kun om Radio24syv. Det handler også om din og min retssikkerhed,” har Jens Rohde sagt til Berlingske.

Det sker, efter at avisen har afdækket, hvordan Radio- og TV-nævnet næsten sætning for sætning tilsluttede sig den indstilling til en afgørelse i udbudsrunden, som embedsmænd i Slots- og Kulturstyrelsen havde udarbejdet som en del af deres sekretariatsbetjening af nævnet.

”Det stopper ikke her”

Aktionsgruppen De Radioaktive følger sagens videre gang tæt.

De har travlt med at sy tomat-kostumer til demonstrationen den 1. april – kostumer, de vil bruge til de store runde sten, der fungerer som terrorsikring på Christiansborg Slotsplads, så de kommer til at fungere som en slet skjult reference til satireudtrykket ’skrivebordstomater’ fra ’Den Korte Radioavis’.

”Jeg tror nok, at min symaskine kommer i gang, inden de andre får krampe,” siger Signe Stenberg, som oplyser, at der skal syes 86 tomatkostumer, hvis alle sten skal nå at blive klædt ud.

Radioudbuddet er jo afgjort – så hvad er det, I håber at få ud af at lave en demonstration?

”Vi har et slogan om, at vi aldrig glemmer. Vi vil skabe opmærksomhed og minde om, hvad det er, vi mister. Jeg har for eksempel hørt mange sige, at de ikke interesserer sig synderligt for politik, men det er de begyndt på, efter at de har lyttet til Radio24syv.”

Signe Stenberg tilføjer, at hun sammen med andre fra gruppen også går med tanker om selv at samle penge ind til en retssag som den, Borgerretsfonden foreløbigt ikke kan støtte økonomisk.

”Med hjertet håber man jo at få Radio24syv tilbage,” siger hun og fortsætter:

”Det bliver ikke den sidste demonstration, det kan jeg godt afsløre. Det stopper ikke her.”

Kommentarer
16
Jeff Rasmussen
17.02.20 16:40
Det havde klædt netop "Journalisten" at være fuldt med på barrikaderne i netop 24/7 sagen med de soleklare, omend gummiparagrafindsmurte grovheder, den nepotisme og det magtmisbrug der er fundet sted. Det er som om alle medier har fået "armslængdeprincipper" indopereret, eller er det måske magtes fede og på alle måder (især økonomiske) truende knytnæve der har givet dem en mavepuster og fået dem på plads på bedste Trump og Putin vis? come on..
Fremhævet af Journalisten
Ida Sønderby Rosgaard
17.02.20 17:16
Onduleringen af Radio24syv er det største angreb mod vores alles ret til indsigt i de demokratiske processer og politikeres gøren og laden i de senere år. Derfor skal de ansvarlige politikere og embedsmænd holdes op på deres ansvar, lige indtil de erkender og omgør deres demokratisk helt og aldeles uacceptable handling.
Fremhævet af Journalisten
Henrik Schack
17.02.20 19:48
Husk også gruppen Bevar Radio24syv der er over 20.000 medlemmer
og vi giver ikke op før alt i denne sag ser dagens lys
og de personer der sørgede for at DAB ikke gik til 24syv
og at dem der kvalte muligheden for 24syv på FM4
er der andre der vil støtte op så er Bevar Radio24syv en god vej
og hvis andre spørgsmål så står jeg gerne til rådighed 22360040 / radio24syvretssag@gmail.com
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
17.02.20 19:54
Jeg var en af Radio24syv’s trofaste lyttere, og der har været helt stille i vores hjem efter at den blev lukket, og derfor har der været god plads til at tænke over, hvad det er vi har mistet, og hvad der kunne og burde være gjort anderledes.


Jeg er kommet frem til, at medarbejderne og journalisterne på Radio24syv har opført sig som nogle svagpissere og tryghednarkomaner, for kanalen var jo et velindkørt produkt, med op mod en halv million faste lyttere, og derfor ville det ha’ været oplagt, hvis medarbejderne havde omdannet Radio24syv til en fri og uafhængig radiokanal på Internettet.

Jeg ville personligt gerne ha’ betalt hvad der svarer til 1 - 2 kroner om dagen, hvis jeg forsat havde kunnet lytte til Radio24syv, og jeg er overbevist om, at det var en meget udbredt holdning blandt kanalens faste lyttere.

Og vi kan da prøve at lave et simpelt regnestykke, hvis der bare er 250.000 lyttere, som gerne vil betale 1 krone om dagen for at lytte til Radio24syv, så giver det 250.000 x 365 = 91.250.000 kroner, altså nogenlunde det samme som kanalen fik fra licensmidlerne, og hvis Radio24syv blev distribueret via Internettet, så ville kanalen spare de dyre udgifter til radiosenderne.

Men det ville jo være noget helt nyt, hvis danske journalister og mediefolk skulle drive en radiokanal på helt alm. markedsvilkår, og det er nok naivt at tro på, at sådan noget ville kunne ske.
Fremhævet af Journalisten
Jens Holland
18.02.20 09:44
Danskerne har tilsyneladende overlevet tabet af 24syv. Tør øjnene og kom videre, der er masser af andre venstreorienterede medier i Danmark.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
18.02.20 21:21
@Jens Holland, dit synspunkt er egenlig lidt mærkeligt, jeg har faktisk mødt en hel del som har givet udtryk for, at de mente at Radio24syv var højreorienteret, min personlige oplevelse har været, at Radio24syv både havde højre- og venstreorienterede værter, men at de alle meldte klart ud med deres politiske tilhørsforhold, så man vidste hvor man havde dem.


Det har netop været en af de ting som gjorde, at Radio24syv skilte sig ud fra de andre medier, hvor journalisterne forsøger at lade som om de er upolitiske, kønsløse og neutrale, og hvor de alligevel har en underliggende agenda.
Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
19.02.20 09:47
@Niels Riis Ebbesen: Jeg forstår ikke din konstante kritik af Radio4, når du ikke har hørt radio siden 24syv slukkede. Hvordan kan du kritisere noget, du ikke hører? Jeg anerkender kritik, men har svært ved at sætte mig ind i gold kritik. Hvorfor tager du egentlig ikke initiativ til nogle ustøttede medier? Du behøver jo ikke levere indholdet, men kan bare være indpiskeren og ham, der sætter retningen. Idéen er hermed givet videre - kvit og frit.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
19.02.20 11:19
@Henrik Lind Jørgensen, jeg har prøvet at lytte til “Landsbyradioen”, men dens udsendelser er nede på et niveau, som sådan ca. ligger på højde med det som man kan forvente, når man lytter til nogle glade amatører der laver lokalradio.


Og jeg vil endda sige, at jeg hellere ville lytte til P1 end til “Landsbyradioen”, men det kommer ikke til at ske, da P1’s værter er en flok bedrevidende og selvgode snakkehoveder, som taler ned til lytterne.
Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
19.02.20 13:50
@Niels Riis Ebbesen: Ok så. Jeg misforstod bare din sætning "der har været helt stille i vores hjem efter at den blev lukket". Det passer naturligvis ikke, da I jo også taler sammen. Min fejl. Du stiller store krav til dine medmennesker kan jeg forstå. Jeg er glad for, at du ikke læser de sider, jeg er redaktør for. Jeg tror, du ville give mig det glatte lag... God fornøjelse med "mute-heden".
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
19.02.20 15:22
@Henrik Lind Jørgensen, ja jeg lægger ikke fingerne imellem, når folk selv har placeret deres bagdel i klaskehøjde...;-)

Og de folk som laver "Landsbyradioen" kan ikke påstå, at det er kommet helt bag på dem, at de bliver målt og vejet i forhold til Radio24syv.
Fremhævet af Journalisten
Hasse Boe
20.02.20 23:28
70-80 pct. af danskerne bor vest for Storebælt. Danmark har hårdt brug for public service radio-tv, som ser København udefra, fra Jylland eller Fyn. Ikke omvendt. Danmark er ikke en bydel og ligger ikke i København!
Det kan kun gå for langsomt med at få - ikke bare en statsfinansieret public service radio - men også en statsfinansieret tv-nyhedskanal til Jylland.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
21.02.20 19:53
@Hasse Bo, jeg har fuld forståelse for dine og andre jyders ønsker og behov for at få en “landsbyradio”, men jeg synes godt nok det var meget dumt, at politikerne slagter en velfungerende radiokanal, for at omdanne den til en “landsbyradio”.


Det ville ha’ været mere relevant, hvis der var blevet taget endnu en radiokanal fra DR til det formål, det kunne f.eks. ha’ være P2’s frekvens, som kunne ha’ været omdannet til “Landsbyradioen”.

Og vestdanmark har jo TV2 som ligger i Odense, så på det område er i jo rimelig godt dækket ind.
Fremhævet af Journalisten
Niels Graverholt
21.02.20 23:29
@Niels Riis Ebbesen
Hvorfor bruger du hele tiden udtrykket "landsbyradio". Jeg synes faktisk, det virker lidt ubegavet.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
22.02.20 17:53
@Niels Graverholt, handler det om, at du ikke bryder dig om, at det associerer Århus med at være en landsby...

Vil det være ok, hvis jeg kalder den for "provinsbyradioen"..?
Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
24.02.20 11:42
@Niels Riis Ebbesen: Du må naturligvis kalde radiostationer, hvad du vil. Men vær opmærksom på, at sproget smitter af på den, der bruger det. Jeg ved godt, det slet ikke er repræsentativt at lytte til dem, der ringer ind - og da slet ikke, når jeg ikke lytter til stationen 24/7 - men ganske mange af dem ringer fra Sjælland. Mon ikke Radio4 eller nogle uafhængige medieforskere kan oplyse mere om det på et tidspunkt. Det er ofte mest frugtbart at diskutere emner ud fra fakta i stedet for (udelukkende) følelser og fornemmelser.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
24.02.20 19:24
@ Henrik Lind Jørgensen: For mig at se, så har “Landsbyradion” valgt at kopiere DR’s koncept, med bare at være der uden at vække for meget opsigt, og så glæder medarbejderne sig over, at checken fra fra kassen med licensmidlerne er en garanti for fast arbejde, og at der hver måned går løn ind på deres bankkonti.
Fremhævet af Journalisten