search

Den kritiske lokaljournalistik er under pres – her er Joy Mogensens forslag til en løsning

Det er blevet sværere at få tid til at lave kritisk journalistik, siger flertallet af journalisterne på de lokale og regionale medier. Kulturministeren foreslår, at private og statsejede medier skruer op for samarbejdet ligesom i England og Norge

Fyringsrunder og øgede produktionskrav har de seneste fem år gjort det sværere at få tid til at lave kritisk lokaljournalistik. Det svarer 79 procent af journalisterne på de privatejede regionale og lokale medier i en undersøgelse lavet af Journalisten.

Undersøgelsen viser ifølge kulturminister Joy Mogensen, at der er behov for at styrke lokaljournalistikken.

”Tallet bekræfter det billede, som jeg har haft både som tidligere lokalpolitiker og som kulturminister – at i et decentralt styret land som Danmark skal vi have en ordentlig mediedækning,” forklarer Joy Mogensen, der tidligere var borgmester i Roskilde.

Lokale og regionale medier er under pres

Joy Mogensen siger, at de digitale udfordringer lige nu presser alle slags medier, men ”især de lokale og regionale medier”.

”Vi må ikke få nyhedsørkener i Danmark, og derfor bør de lokale og regionale medier være en vigtig del af et forhåbentlig bredt medieforlig,” siger Joy Mogensen.

I januar 2021 sagde Joy Mogensen til Avisen Danmark, at hun er villig til at sende flere penge til lokale og regionale medier. Hun fastholder, at støtten skal op.

Jysk Fynske Medier har fx været igennem otte sparerunder. Det er jo store beløb, vi taler om, hvis de bare skal tilbage til en bemanding som for fem år siden. Hvor mange penge mener du, der er behov for?

”Vi har ikke offentliggjort et medieudspil endnu. Så jeg kan ikke lægge mig fast på et konkret tal,” siger Joy Mogensen.

Men at hun har fokus på de lokale og regionale medier, skal der ikke herske tvivl om.

”Vi skal øge støtten – gerne målrettet journalistikken og i form af mere samarbejde,” siger hun.

Private og statsejede

Joy Mogensen kigger på en model, der giver lokaljournalistikken et løft, ved at private og statsejede medier samarbejder mere.

”Det kunne være interessant at øge samarbejdet på tværs af de lokale medier. Kan man ligesom i England finde samarbejdsmodeller, hvor man styrker journalistikken mellem medier, som også er konkurrenter?” siger Joy Mogensen.

I 2017 blev BBC pålagt at arbejde tættere sammen med 100 lokale aviser. Det førte til ansættelsen af 150 lokaljournalister finansieret af BBC, der skulle levere historierne, som både BBC og aviserne bringer. Pris: 68 millioner kroner betalt af BBC. I 2019 lød konklusionen fra BBC: ”Journalistiske partnerskaber  virker.”
I dag er 140 medievirksomheder og i alt 900 publikationer tilknyttet projektet.

Også i Norge er NRK blevet pålagt at øge mangfoldigheden af medierne ved at samarbejde med 99 lokalaviser.

”Jeg kigger på, hvad man gør i England og i Norge, hvor NRK er med til at drive samarbejdet,” sammenfatter Joy Mogensen.

Lokal tryktest

Et dansk eksempel på et samarbejde er fra det seneste kommunalvalg, hvor TV 2 Fyn, TV 2 Nyhederne, Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis og DR gik sammen om journalistik, som skulle øge valgdeltagelsen blandt de unge vælgere på Fyn.

Om finansieringen af initiativet siger Joy Mogensen, at ”pengene skal følge journalistikken”.

Ifølge Joy Mogensen kan de lokale mediers betydning ikke overvurderes. Det er nemlig fx dem, der tryktester, om politikernes politiske budskaber holder vand.

”En lokalpolitiker kan ikke stille sig op og sige, at der er gode vilkår for cyklisterne i byen, hvis en lokaljournalist tager politikeren med ud på en cykelsti og spørger, hvorfor den er fuld af huller,” siger Joy Mogensen.

Journalisten har i undersøgelsen spurgt 800 journalister og lokalredaktører på privatejede lokale og regionale aviser i hele landet. I alt har 278 besvaret spørgeundersøgelsen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen