
Socialdemokratiets medieordfører, Kasper Sand Kjær, vil gå i dialog med Danske Medier om behovet for hjælp til de lokale ugeaviser.
Socialdemokratiet vil gå i dialog med Danske Medier om at smide en redningskrans ud til de lokale ugeaviser, der er sat på økonomisk prøve under coronanedlukningen.
Det siger partiets medieordfører, Kasper Sand Kjær, til Mediawatch.
”Det er først nu, jeg hører, at behovet er der, men det må vi tage en drøftelse om med Danske Medier, om det er nødvendigt, og hvad det er, de ser derude og tænker, der er brug for,” siger han til Mediawatch.
Udmeldingen kommer, efter at Danske Medier i går sendte et brev til kulturminister Joy Mogensen (S), hvor organisationen advarer om, at flere lokale ugeaviser er lukningstruede på grund af coronakrisen.
Det skyldes, at lukningen af detailhandlen får færre virksomheder til at annoncere, og derfor mister ugeaviserne annonceindtægter.
Danske Medier opfordrer derfor regeringen til at hastevedtage og i al hast implementere hjælp til de trængte medier.
Det bør ifølge Danske Medier ske ved at genåbne sidste forårs kompensationsordning, som i denne omgang skal gælde for perioden fra 25. december til 25. februar.
På den længere bane ønsker Danske Medier, at der bliver indkaldt til forhandlinger om en ugeavispulje på 25 millioner kroner årligt de næste fem år. Den skal gælde allerede fra i år.
Sidstnævnte er Kasper Sand Kjær ikke umiddelbart villig til at forhandle om uden om medieforhandlingerne, der er blevet udskudt gang på gang.
”Forhåbentlig kan vi lande hele medieforliget i år, og der indgår hele spørgsmålet om de lokale og regionale meder og herunder også ugeaviserne,” siger han til MediaWatch.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.