search

Netmedier til ministeren: Lav ikke aftale med Danske Medier

Lokale netmedier frygter, at der vil være stærkt konkurrenceforvridende, hvis kulturministeren på Danske Mediers opfordring laver en aftale om hjælp til lokale ugeaviser

Det vil være stærkt konkurrenceforvridende, hvis kulturminister Joy Mogensen (S) og regeringen gennemfører de forslag, Danske Medier har lagt på bordet for at hjælpe lokale ugeaviser gennem coronakrisen.

Sådan lyder det i et brev, som foreningen af Lokale, Fritstående, Journalistiske Internetmedier, har sendt til kulturministeren.

”Mange medier er ikke medlem af Danske Medier – heriblandt denne foreningens medlemmer – som tæller flere end 20 fritstående, lokale, journalistiske nyheds internetmedier – og vi skal på det kraftigste opfordre til, at kulturministeren og regeringen ikke gennemfører de fremsatte forslag fra Danske Medier,” står der i brevet.

Brevet et blevet sendt, efter at Danske Medier i går også kontaktede kulturministeren med en appel, som ministeren har lovet at se på.

Danske Mediers forslag går på, at regeringen genaktiverer forårets pulje for tabte annonceindtægter, som lokale ugeaviser, kan søge. Samtidig foreslår Danske Medier at oprette en ugeavispulje på 25 millioner kroner årligt de næste fem år.

”Appellen fra Danske Medier tilgodeser ikke de helt lokale internet-nyhedsmedier, fordi Danske Mediers forslag kun skal gælde print-ugeaviser,” skriver foreningen for de lokale netmedier i sit brev.

Alle annoncefinansierede medier i fare

Danske Mediers appel kommer, fordi de lokale ugeaviser er i risiko for at være nødt til at dreje nøglen om, eftersom de taber annoncekroner, mens detailhandlen er lukket og derfor annoncerer mindre.

Men det altså ikke kun virkeligheden for de printede lokalmedier, understreger foreningen af digitale lokalmedier.

”Det gælder også for de lokale internet-nyhedsmedier, som for manges vedkommende er 100 procent annoncefinansieret,” står der i brevet til ministeren:

”Såfremt der skal etableres endnu en COVID19-hjælpepakke til de lokale medier, må en hjælpepakke omfatte alle lokale medier som publicerer lokale nyheder – og vi foreslår følgende enkle og ikke-konkurrenceforvridende model – til en ’nu og her’ COVID19-hjælpepakke til de lokale medie.”

Foreningen foreslår i stedet, at de annoncefinansierede lokalmedier – hvad end det er print-ugeaviser, enkeltstående radiostationer og internet-nyhedsmedier – gives en særlig hjælpepakke, der svaret til 75 procent af bruttolønningerne til medarbejdere, der er indholdsproducerende.

”COVID19-hjælpepakken bør indeholde en øvre økonomisk grænse for COVID19-hjælpepakkens størrelse pr. selvstændige lokale udgivelse samt et øvre økonomisk loft for koncernforbundne lokale udgivelser, eksempelvis Jysk Fynske Mediers og JP/Politikkens lokale print-ugeaviser – en model som også kendes fra den redaktionelle produktionsstøtte ordning (titelloftet),” står der i brevet.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen