
Kulturminister Joy Mogensen. Olafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Kulturminister Joy Mogensen (S) er villig til at sende flere penge til lokale og regionale medier i Danmark uden dog at sætte flere penge af til medieområdet i det hele taget.
Det siger hun til Avisen Danmark.
”Vi skal se, om vi kan øge støtten til lokale medier, så de har kræfter til at investere. Jeg vil gerne både kunne give ekstra støtte og sørge for, at den bliver givet på en måde, så den ikke forhindrer nytænkning.”
”Lige nu handler vores overvejelser om, hvordan vi bruger de penge, vi allerede har. Det behøver ikke at betyde, at man skal se det som et nulsumsspil. Når jeg taler om nye samarbejdsmodeller i medierne, kan det give mere journalistik, som både giver mening i en lokal og national kontekst,” siger Joy Mogensen til Avisen Danmark.
Skal modvirke polarisering
Kulturministeren har i dag holdt åbningstale til en konference om de såkaldte nyhedsørkener, der opstår, når lokalredaktioner lukker, og journalister forsvinder fra lokalområderne.
Konferencen bliver afholdt i forbindelse med, at Anders C. Østerby, der som fellow på Syddansk Universitet har kortlagt omfanget af nyhedsørkener i Danmark, fremlægger sin rapport. I kortlægningen er han kommet frem til, at hver fjerde lokale dagsbladsredaktion er forsvundet på 10 år.
I åbningstalen lægger Joy Mogensen vægt på, at stærke lokale og regionale medier skal være med til at stoppe polarisering i samfundet.
”Jeg tror, at den polarisering bygger på tre grundpiller, der er ved at skride fra hinanden,” siger hun og tilføjer:
”Det handler om, at man føler sig set og hørt. Det kan blive lidt fluffy, men det er det med at blive set og hørt, som polariserende grupper samler op på og italesætter og gør til en politisk bevægelse.”
Ingen udsigt til medieforhandlinger
Kulturministerens melding om lokalmedier kommer, mens Folketingets partier venter på at blive inviteret til forhandlinger om det kommende medieforlig efter et medieudspil fra regeringen, som er forsinket på grund af stor travlhed i Kulturministeriet, der er underdrejet som følge af coronaepidemien.
”Allerhelst ville jeg jo have præsenteret regeringens medieudspil sidste år. Det er en kæmpeprioritet for både regeringen og mig, fordi medielandskabet ændrer sig så hurtigt, men vi skal lige have virussen lidt på afstand,” siger Joy Mogensen til Avisen Danmark.
Joy Mogensen kan dog ikke sige noget om, hvornår der forventes at blive præsenteret et medieudspil, eller indkaldt til forhandlinger for den sags skyld.
Med finansloven, der faldt på plads i december, blev der sat 4,7 milliarder kroner af til medieområdet årligt. Det er inden for den ramme, støtten til lokalmedierne skal findes.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.