DF presser på for hjælp til trængte medier: ”Det er nu”

”Det er afgørende, at man kommer i gang nu,” mener DF, efter at både Danske Medier og de lokale netmedier har råbt om behov for akut hjælp til medier, der lider tab af indtægter fra annoncer under coronakrisen

Det skal gå hurtigt, og man kan med ro i sindet indkalde til forhandlinger allerede i næste uge.

Sådan lyder det fra Dansk Folkepartis medieordfører, Dennis Flydtkjær, efter denne uges nødråb fra både Danske Medier og lokale netmedier, der mister indtægter fra annoncører under corona-nedlukningen.

“Det er nu, der er pres på. Det er nu, der er lukket ned, og det er nu, annoncekronerne mangler. Derfor er det afgørende, at man kommer i gang nu,” siger Dennis Flydtkjær.

Danske Medier sendte i starten af ugen et brev til kulturminister Joy Mogensen (S) med en appel til at lave hjælpepakker til de lokale ugeaviser.

Dagen efter advarede foreningen af Lokale, Fritstående, Journalistiske Internetmedier så kulturministeren om at indgå en aftale med Danske Medier, fordi deres forslag ikke tilgodeser de digitale lokalaviser, der også lider under coronakrisen.

Skal bredes mere ud

Begge foreninger har fremlagt bud på, hvordan en støtteordning kan se ud. Men begge bud er i Dennis Flydtkjærs øjne for beskedne.

“Det bliver for smalt. Regionale og lokale dagblade er jo også ramt, så man skal faktisk brede det ud, så det ikke kun handler om ugeaviser. Vi skal ikke miste de her aviser,” siger han og tilføjer:

“Hvis man først lukker sådan en avis, er der meget lille chance for, at den åbner igen, og så får vi det, man kan kalde nyhedsørkener. Det vil være demokratisk skidt – også her i krisetider.”

Kulturministeren holder på mandag møde med Danske Medier, hvor det skal drøftes, hvordan en hjælpepakke til de lokale medier kan se ud.

Socialdemokratiets medieordfører, Kasper Sand Kjær, oplyser, at regeringen vil se bredt på, hvad der er behov for – både på den lange bane, men også til akut hjælp.

“Vi skal have drøftet, hvad der er behov for, og hvor der er brug for det. Vi skal se på, om vi skal genåbnet nogle af pakkerne fra tidligere, eller om vi skal finde på noget helt nyt. Det gør vi selvfølgelig hurtigst muligt,” siger han.

Bebrejder udskudte medieforhandlinger

Men problemet går ifølge både Konservative og Venstre udover bare et akut behov for hjælp. Medieforhandlingerne er gang på gang blevet udskudt på grund af ministeriets travlhed under epidemien, og det har fået flere partier til at kalde Joy Mogensen i samråd.

“Det er en udfordring, at vi ikke aner, hvornår medieforhandlingerne begynder, og hvad udsigterne til det er. Den aftale, der blev indgået i den tidligere regering i 2018, er kun halvvejs implementeret. Det betyder, at vi nu står i en situation hvor flere medier – lokale medier – står i en vanskelig situation,” siger De Konservatives medieordfører, Birgitte Bergman.

Hos Venstre anerkender medieordfører Britt Bager, at regeringen rækker hånden ud og åbner op for at hjælpe de trængte lokalmedier. Men også hun peger på de manglende medieforhandlinger:

“Hvis regeringen havde implementeret den seneste medieaftale, hvor Venstre var med til at oprette en ugeavispulje på 25 mio. kr., havde branchen været bedre polstret til de ekstraordinære udfordringer, som vi står overfor nu,” skriver hun i et skriftligt svar.

Også Britt Bager er klar til at se på, hvordan man fra politisk hold kan hjælpe lige nu og her.

“Venstre er enige med Danske Medier i, at der er behov for en hjælpepakke til de lokale medier. Det er klart, at der er mange, der er påvirkede af den nuværende situation. Derfor er vi også åbne for at man ser på, hvordan man kan understøtte andre lokale medier efter behov,” skriver hun.

0 Kommentarer

Læs også

Kulturministeren vil se på hjælp til ugeaviser

Kulturministeren vil se på hjælp til ugeaviser

16. FEBRUAR 2021
Danske Medier til Joy Mogensen: Lokalaviser risikerer at dø

Danske Medier til Joy Mogensen: Lokalaviser risikerer at dø

15. FEBRUAR 2021
Netmedier til ministeren: Lav ikke aftale med Danske Medier

Netmedier til ministeren: Lav ikke aftale med Danske Medier

16. FEBRUAR 2021