search

DJ jubler over droppet sigtelse: ”En sejr for os alle”

Politiet har i dag opgivet sigtelsen mod journalist Morten Skjoldager i forbindelse med bogen ’Syv år for PET’

Dansk Journalistforbund jubler over, at journalist Morten Skjoldager i dag har fået at vide, at Rigspolitiet dropper sigtelsen mod ham.

”Det er den helt rigtige beslutning at droppe sigtelsen. Det er en stor sejr for Morten Skjoldager, men også for alle os andre,” siger DJ-formand Tine Johansen.

Morten Skjoldager blev sigtet for at viderebringe fortrolige oplysninger i bogen ’Syv år med PET’ om PET-chef Jakob Scharf. Ironisk nok har det taget knap syv år, fra han mødtes med Jakob Scharf første gang, til sagen nu er afsluttet.

Og det er alt for længe, mener Dansk Journalistforbund.

”Den beslutning har været alt for længe undervejs. Det er udtryk for en eklatant mangel på forståelse for, hvor slidsomt det kan være at være under så alvorlige anklager i så lang tid,” mener Tine Johansen.

Morten Skjoldager selv undrer sig også over den lange sagsbehandlingstid.

”Jeg vil meget nødigt fremstå som en klynker. Jeg har det fint, og jeg er privilegeret. Men lange sagsbehandlingstider er et problem i Danmark, og for mange mennesker er det enormt ødelæggende at vente så længe på at få deres sag afgjort,” siger han til Journalisten.

Tine Johansen mener, at den lange ventetid er problematisk på flere planer.

”På det personlige plan er det hårdt for den enkelte, der står anklaget. På den principielle plan kan det også være med til at lamme nogen. Det sætter en skræk i livet på dig, hvis du har så alvorlige anklager hængende over hovedet. Du risikerer at blive pacificeret,” siger hun.

Tine Johansen mener, sagen er principiel for pressefriheden.

”Det ville være uhyrligt og skadeligt for pressefriheden, hvis det blev ansvarspådragende for en journalist at interviewe en kilde. I dette tilfælde oven i købet en professionel kilde, som er medievant og juridisk kyndig,” siger hun.

Flere chefredaktører sigtet

En række chefredaktører blev ligesom Morten Skjoldager sigtet for at viderebringe fortrolige oplysninger, da de valgte at bringe passager fra bogen i deres aviser, på trods af at PET havde nedlagt fogedforbud mod udgivelse af bogen.

En af dem er chefredaktør på Ekstra Bladet Poul Madsen. Han har også i dag fået besked om, at sigtelsen mod ham er blevet droppet.

”Det er absurd længe, man har brugt på at finde ud af, at jeg naturligvis ikke kunne dømmes,” skriver han i en mail til Journalisten.

Også daværende chefredaktør på Radio24syv, Jørgen Ramskov, har i dag fået besked om, at sigtelsen mod ham er blevet droppet. Det samme har Simon Andersen, der i 2018 var nyhedschef på kanalen.

Chefredaktørerne og nyhedschefen blev sigtet tilbage i 2018, efter at Ekstra Bladet og Radio24syv to år forinden havde bragt passager eller refereret fra bogen, som Morten Skjoldager er forfatter til. Det skete, efter at PET havde nedlagt fogedforbud mod bogens udgivelse, da den bygger på interviews med tidligere PET-chef Jakob Scharf. Efter foromtale af bogen vurderede PET, at fortrolige oplysninger i bogen, som Jakob Scharf havde fortalt om, kunne skade statens sikkerhed.

Også Politiken bragte bogen efter fogedforbuddet, hvorfor avisens chefredaktør, Christian Jensen, også blev sigtet for viderebringelse af fortrolige oplysninger.

PET valgte efter Politikens udgivelse af ’Syv år for PET’ at lægge sag an mod JP/Politikens Hus og chefredaktør Christian Jensen med krav om 15 millioner kroner i bøde og fire måneders fængsel til Christian Jensen.

Sagen mod JP/Politikens Hus endte ved Østre Landsret med, at mediehuset skulle betale en bøde på 250.000 kroner og Christian Jensen en bøde på 100.000 kroner.

Jørgen Ramskov har også i dag fået at vide, at sigtelsen mod ham er droppet.

Opdateret 15.12 med oplysninger om, at flere chefredaktører ikke længere er sigtede i sagen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen