Weekendavisen i nye klæder: ”Vi bliver moderne i vores lidt gammeldags udtryk”

Efter stort set at have lignet sig selv i 20 år har Weekendavisen fået nyt design og nye skrifttyper. Fornyelsen er sket ved at skue bagud mod avisens egen arv og danske skrifter fra 1910’erne og 20’erne

Mere en evolution end en revolution. Sådan beskriver Weekendavisens designchef, Katinka Bukh, det nye design, der kom på gaden med avisen fredag. For selv om designet er nyt, er avisen langtfra som forvandlet.

”Med en avis som Weekendavisen, der næsten ikke er lavet om de sidste 20 år, skal man virkelig passe på ikke at lave det hele om. Det har handlet meget om at forfine vores udtryk,” forklarer Katinka Bukh.

Som en del af det nye design er Weekendavisens kultursektion gået fra tabloid til broadsheet-format. Og så er der tegnet nye skrifttyper til alle avisens sektioner og elementer. De er tegnet af Henrik Kubel fra A2-TYPE i London, der ifølge Katinka Bukh er ”en total rockstjerne inden for skriftdesign”.

”De nye skrifter gør avisen nemmere at læse. Og forhåbentlig også smukkere at se på. Avisen har fået mere åndedræt, man kan trække vejret bedre i spalterne, fordi bogstaverne i brødteksten fremstår optisk større,” siger hun.

Test af embed – Jo 8 Til venstre ses Weekendavisens forside med det nye design. Til højre ses det gamle. Weekendavisen

Samme stemme på alle platforme 

Ud over at gøre avisen mere læsbar var målet med det nye design at skabe en stærk visuel identitet på tværs af platforme. Hidtil har Weekendavisen brugt forskellige typografier i avisen og på weekendavisen.dk.

”Det er ikke godt for en avis at se forskellig ud på forskellige platforme. Så det vigtigste er, at vi nu har ét ansigt og taler med vores egen stemme, samtidig med at vi har bevaret vores genkendelighed,” siger Katinka Bukh.

Selv betegner hun typografien som ”klassisk, elegant, lidt excentrisk og meget europæisk”.

Men umiddelbart er ændringen jo ikke kæmpestor, så forklar lige: Hvad er det vigtigste nye?

”Logoet skal man lægge mærke til. Det gamle står en smule ujævnt og bølget, fordi det stadig er en gammel håndtegnet version. Vi har kælet for karaktererne, så det står mere smukt og harmonisk nu.”

Katinka Bukh mener selv, at man skal have gode øjne for at lægge mærke til, hvad der er sket med rubrikkerne i avisen. Her er skriften gjort smallere, mens de firkantede prikker over i’erne er bevaret.

”Men der, hvor vi virkelig har tilføjet noget nyt, er i fonten, vi bruger i vores bylines og mellemrubrikker, der minder om de danske skrifter fra 1910’erne og 1920’erne, som Knud V. Engelhardt designede,” forklarer Katinka Bukh.

Test af embed – Jo 6 Et eksempel på et opslag fra avisens nye kultursektion.

De gamle mestre

I det hele taget har Weekendavisens arv og værdier spillet en stor rolle i arbejdet med at tegne de nye skrifter. Designet er inspireret af tre store danske designere, der alle har sat deres præg på Weekendavisen gennem historien: Knud Valdemar Engelhardt, Gunnar Biilmann Petersen og Erik Ellegaard Frederiksen.

”Vi har haft snuden helt nede i vores værdier og historie og hele tiden skævet til, hvad der var det bedste fra vores arv. Vi har taget noget gammelt dansk designsprog og forvandlet det til noget moderne,” siger Katinka Bukh.

Er der en detalje, du er særligt glad for?

”Jeg er ret glad for hele harmonien. Men jo, der er én ting: ’Wea Hairline’-rubrikskriften, som vi bruger i kulturen. Den er utroligt tynd i de tynde linjer, og det giver os mulighed for at være utroligt elegante. Jeg synes, vi bliver moderne i vores lidt gammeldags udtryk,” siger designchefen.

Forsiden på Weekendavisens nye kultursektion til venstre. Og kultursektionen i det gamle design til højre.
Test af embed – Jo 10 Et opslag på opinionssiderne i Weekendavisens nye design.

 

1 Kommentar

Per Bülow
4. FEBRUAR 2020
Kompetent og stram designfornyelse af den i forevejen smukke avis.
Dejligt man satser på broadsheet-kvalitet.

Læs også

Designer om det nye bt.dk: For meget rod og for lidt kant

07. JUNI 2018

Her er årets bedste avisdesign

09. NOVEMBER 2011

Her er årets bedste avisdesign

09. NOVEMBER 2011
data_usage
chevron_left
chevron_right