
”Jeg kan ikke nævne en identitet for en lige så kendt virksomhed, som har fået et rebrand, der har været så godt udført som det her,” siger Tobias Røder. Foto: Burger King
For første gang i 20 år har den globale burgerkæde Burger King skiftet visuel identitet. Rebrandingen omfatter alt fra burgerkædens logo til de ansattes uniformer, restauranternes indretning og emballagen, maden pakkes ind i.
Det gamle logo, den skinnende lysegule burgerbolle omkranset af en blå trekvart-cirkel, er erstattet af et enkelt rundt logo med en mørkere, tykkere burgerbolle og ’Burger King’ skrevet med rød, blød skrifttype mellem overbollen og underbollen.
En særdeles vellykket makeover, hvis man spørger Tobias Røder, selvstændig grafisk designer.
”Jeg hæfter mig ved, at det er enormt godt udført. Jeg kan ikke nævne en identitet for en lige så kendt virksomhed, som har fået et rebrand, der har været så godt udført som det her,” siger han.

”Hvis du tager det gamle logo, så ligner det en ondskabsfuld virksomhed, som kun vil os det værste i forhold til al den ærlighed og venlighed, som det nye logo udstråler,” lyder det fra Tobias Røder
Han synes, det gamle logo minder om et ’space-logo’.
Det nye Burger King-logo ligner samme burgerkædes logo fra 1994-1999 til forveksling. Overbollen i det nye logo er blevet en smule større, og bogstaverne har fået rundere linjer, men ellers er Burger King i stor stil gået ’retro’ med deres visuelle makeover.
Og netop det er lidt af en genistreg, mener Tobias Røder.
”De har haft noget guld liggende på kistebunden,” siger han.
”Når jeg ser på det, bliver jeg for det første glad. Jeg bliver sulten. Og så er jeg så gammel, at jeg kan huske, da det så sådan ud. Det er et af de logoer, som i sin tid nok har fået mig til selv at ville lave sådan nogle logoer,” siger Tobias Røder.
Dengang dyrene havde det bedre
Han mener ikke, retro-trækket er den rigtige strategi for alle visuelle identiteter lige nu. Men netop for Burger King giver det mening, mener han – fordi logoet og de øvrige elementer i identiteten skal sælge mad.
”Illustrationsstilen får os til at tænke tilbage på pink panther. Det var dengang. Det giver en fornemmelse af, at smørret og mælken var bedre, dyrene havde det bedre, og en tomat smagte bare af mere, end den gør i dag,” siger Tobias Røder.
På en skala fra et til fem vil han give det nye logo ’fem med pil opad’.
”Korte historier er dem, der vinder. Det er en burger. Den ser rar ud. Den vil jeg gerne spise,” siger Tobias Røder.
Ifølge Simon Cantor, der laver PR for Burger King hos Help PR, bliver det nye look rullet ud på Burgerkædens 53 restauranter i Danmark i løbet af de kommende uger, selv om det kommer til at tage længere tid end det at udskifte de store logoer foran restauranterne og indretningen indendørs.

0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.