Stifter af Bureaubiz stopper – ejere varsler ny kurs

Bureaubiz, nichesitet for reklame, kommunikation og marketing, står over for et generationsskifte, når stifteren Finn Graversen stopper.  ”At drive et dagligt site giver ikke mange frihedsgrader,” siger han. Kommunikationsforum, der ejer sitet, ønsker at ændre journalistisk kurs

10 år efter journalist Finn Graversen var med til at stifte nichesitet Bureaubiz, har han valgt at stoppe.

Dermed har to af stifterne, Finn Graversen og medstifter Peter Engholm, nu forladt Bureaubiz. I stedet er den 36-årige DR-journalist og mangeårige vært på programmet 'Tværs' Emil Nørlund blevet ansat som daglig leder af Bureaubiz.

Finn Graversens beslutning om at stoppe hænger sammen med, at Bureaubiz blev opkøbt af Kommunikationsforum i 2015.

”Da jeg solgte Bureaubiz, var det en del af dagsordenen, at jeg skulle bevæge mig videre og i baggrunden,” siger Finn Graversen.

Nu vil han gerne prøve sig af på andre måder.

”Hvis det skulle ske, skulle det være nu,” siger han.

Bureaubiz skriver om stort og småt i branchen og udgiver en gang om året en bureaurapport med nøgletal for flere hundrede bureauer fordelt på seks bureautyper.

Senere i år fylder Finn Graversen 65 år og bliver folkepensionist. Han glæder sig til at få mere frihed.

”At drive et dagligt site giver ikke mange frihedsgrader,” forklarer han.

Varsler ny journalistisk kurs

Ændringerne fører til et generationsskifte på Bureaubiz, som også bliver fulgt op på indholdssiden.

Ifølge den ansvarshavende redaktør for Bureaubiz, Timme Bisgaard Munk, skal journalistikken på Bureaubiz drejes i en anden retning.

”Bureaubiz har stået for traditionel trade press journalistik. Vi vil gerne åbne det mere mod det kreative. Vi vil gerne se branchen mere i sit udtryk end i sin form,” som Timme Bisgaard Munk forklarer det.

Til Bureaubiz siger den nye daglige leder, Emil Nørlund:

”Noget af det, jeg kan bidrage med, er skæve vinkler og at finde på nye koncepter. Og jeg glæder mig rigtig meget til at sætte de mange interessante personligheder, der findes i bureaubranchen, i spil,” forklarer Emil Nørlund i artiklen.

Behov for forretningsudvikling

Kommunikationsforum overtog Bureaubiz i 2015. Ved fusionen var målet at gøre Bureaubiz til en større og bedre forretning.

Her to år efter forklarer Timme Bisgaard Munk, at Bureaubiz er i gang med at finde ud af, hvad læserne vil betale for.

”Altså forretningsudvikle det parallelt med et generationsskifte af mediet, så det kommer på omgangshøjde med de sociale medier og branchens bevægelse,” forklarer han.

Timme Bisgaard Munk tror, Bureaubiz rammer et behov i tiden.

”Vi investerer mange penge i det, fordi vi tror, der kommer mere konvergens mellem reklame, kommunikation og journalistik. Fagene bliver blandet sammen, som man ser med content marketing,” siger han.

Dramatisk fald i trafik

Ser man på Dansk Online Index fra Danske Medier, er trafiktallene for Bureaubiz faldet dramatisk det seneste år. I februar sidste år havde Bureaubiz 211.000 sidevisninger. Det er nu faldet med 36 procent til 135.000 sidevisninger. Antallet af daglige brugere er i samme periode halveret fra knap 2.900 brugere til 1.345 daglige brugere.

Udviklingen i trafikken er en konsekvens af en nedbemanding af Bureaubiz for at gøre sitet økonomisk bæredygtigt, forklarer Timme Bisgaard Munk.

"Det skyldes også redaktionelle forandringer og sats på video og ikke mindst vores totale omfavnelse af Facebook/Instant Articles, som medfører, at tidligere talt trafik bliver i de sociale mediers lukkede univers,” forklarer han.

0 Kommentarer