”The good news is … people like to read good news”
Sådan lød overskriften på en artikel i går i det britiske medie The Guardian. Artiklen sammenfatter erfaringerne fra halvandet års pilotprojekt, hvor avisen har øget sit fokus på konstruktive nyheder. Resultatet er, som overskriften indikerer: Læserne vil have flere positive, løsningsorienterede nyheder.
10 procent flere læsere
Igennem 150 udgivelser, der kan beskrives som konstruktiv journalistik, har The Guardian målt, at læsertallene i gennemsnit ligger 10 procent højere end ved andre, sammenlignelige nyheder. Flere læser artiklerne til ende, og næsten én ud af 10 af læserne deler efterfølgende de konstruktive nyheder på de sociale medier.
”Der sker noget mærkeligt, når du skriver om noget, der går godt. Folk tager notits af det. De læser det færdigt,” skriver The Guardian.
Inspiration til BTMX
Ifølge BTMX's ansvarshavende chefredaktør, Michael Dyrby, er det et resultat, der vil få betydning for de danske medier.
”Det er klart, vi vil kigge på det, men jeg vil vente med at sige hvordan. Vi er i gang med et større strategiarbejde, hvor vi kommer med en samlet plan for, hvordan BT, Metroxpress og bt.dk skal se ud i fremtiden,” siger Michael Dyrby.
Han hæfter sig ved, at The Guardians konstruktive historier bliver delt og kommenteret mere og læst i længere tid.
”Det er det, de fleste medier leder efter, så selvfølgelig vil de her resultater få betydning,” siger Michael Dyrby.
Også selv om undersøgelsen ”kun” peger på 10% fremgang?
”Ja. I øjeblikket leder alle medier jo efter vækstmuligheder: Hvor er der noget, som brugerne vil benytte og betale for?” siger han.
Dyrby er dog ikke overrasket over resultatet.
”Konstruktiv journalistik er internationalt på vej frem, og jeg synes også, mange danske medier bedriver det. Det er bare ikke altid, det bliver opdaget blandt journalisterne, fordi det ikke er så opsigtsvækkende en genre. Men brugerne lægger mærke til det,” siger han.
Karen Bro er ikke imponeret
Til gengæld fortæller Karen Bro, chefredaktør på Ekstra Bladet, at resultatet ikke kommer til at give genlyd på hendes redaktion.
”Hvor nyt er det egentligt, at man godt kan lide at læse om mennesker, der lykkes med noget? Det er jo ikke noget, vi aldrig har set før,” siger hun.
Hun sætter spørgsmålstegn ved, om historier overhovedet kan opdeles i konstruktiv og ikke-konstruktiv journalistik.
”Jeg synes, al journalistik er konstruktivt. For mig er det ikke 'enten eller'. Journalistik er jo også konstruktiv på den måde, at hvis der er et problem, skal der være journalister, der spørger kritisk til magthaverne,” siger Karen Bro.
”Og det er ikke det, man normalt forbinder med konstruktive nyheder,” siger hun.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.