
Kriteriet for historier på abonnementsmediet KunMors er, at de skal have relevans for morsingboerne eller eksilmorsingboerne, siger chefredaktør David Højmark. Grafik: KunMors, Foto: Privat
Morsingboerne savner deres avis, Morsø Folkeblad, som udkom for sidste gang den 31. august sidste år.
Det oplever i hvert fald en af avisens tidligere journalister, David Højmark, som var sportsjournalist på det nu hedengangne dagblad i 12,5 år helt frem til lukningen. Han har derfor besluttet at starte sit eget abonnementsmedie, KunMors.
”Folk er oprigtigt kede af, at de har mistet Morsø Folkeblad. Jeg tror, det er gået op for dem, at hvis man vil have et lokalt medie, som virkelig er lokalt, så er man også nødt til at betale for det og bakke op om det,” siger den nyslåede iværksætter og chefredaktør.
Ambitionen er, at det nye medie skal give læserne den lokale dækning, som de mistede, da Morsø Folkeblad lukkede som en del af en sparerunde i Nordjyske Medier.
Mens Nordjyske Medier står midt i endnu en sparerunde, går KunMors efter planen i luften i slutningen af måneden.
David Højmark erkender, at mediet nok ikke kommer op på samme bemanding, som de var til sidst på Morsø Folkeblad med fire fuldtidsansatte journalister plus fotograf, souschef, redaktør og praktikant.
”Succeskriteriet for KunMors er, at det skal kunne betale min løn og dække en lønning mere,” siger David Højmark.
Siden han 1. januar besluttede at starte KunMors, har han fået tilknyttet yderligere en journalist, en grafiker, en studentermedhjælper og en fotograf, som alle vil være i arbejde på KunMors enten på timebasis, som provisionslønnet eller som freelancer.
Folk vil betale for det ultralokale
2. januar åbnede David Højmark en facebookside for KunMors, som på under seks dage fik over 1.000 følgere. Til sammenligning er der omkring 21.000 indbyggere i Morsø Kommune.
”Noget af det, vi sloges med på Morsø Folkeblad, var, at nogen tegnede et abonnement på avisen, og så delte de den fem husstande imellem sig. Jeg tror, at morsingboerne har indset, at så kan man ikke regne med, at man kan få en lokalavis,” siger han.
Hvis man tegner abonnement på KunMors for et helt år, kan man få det for 49 kroner om måneden. Derudover skal KunMors have indtægter fra annoncer.
”Internettet har jo vænnet folk til, at de kan få nyheder gratis. Men jeg tror og håber på, at der er et marked for det ultralokale, og at folk vil betale for det nærlokale stof,” siger David Højmark.
Personhistorier hitter
KunMors skal dække sport, kultur, politistof og andre lokale historier.
”Og så har jeg meldt ud på Facebook, at jeg har særligt fokus på personhistorier. Morsingboer kan rigtigt godt lide at læse personhistorier og portrætter om hinanden,” siger David Højmark.
Denne uge har han for eksempel interviewet en lokal kending ved navn Jan Kjærulff, som kommenterer håndboldkampe på Radio Limfjord.
”Hver eneste artikel skal have relevans for morsingboerne eller eksilmorsingboerne, dem er der jo også mange af,” siger David Højmark.
Giver netmediet mindst et år
Faktisk er han ikke den første til at starte et nyt lokalmedie på Mors efter lokalavisens lukning. I begyndelsen af november startede Dorit Glintborg, tidligere journalist på Morsø Ugeavis, også en hjemmeside med nyheder fra Mors.
Men David Højmark mener ikke, at de to medier kommer til at konkurrere.
”Det er nogle forskellige produkter, vi laver, i og med at mit er et abonnementsmedie, og hendes er gratis. Jeg tror ikke, vi kommer til at tage kunder fra hinanden. Måske kommer vi til at hjælpe hinanden, fordi vi opdyrker interessen for det lokale,” siger han.
Han har ikke sat dato på, hvor lang tid han vil give forsøget på at få en indkomst ud af det nye netmedie. Men mindst et år.
”Det kommer også an på, hvordan det går. Hvis udviklingen går den rigtige vej, så er jeg mere tålmodig, end hvis det står helt i stampe,” siger David Højmark.
7 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Flere