”Folk, der bor lokalt, skal ikke føle sig glemt eller overset”

Dorit Glintborg mistede sit job i en sparerunde på Morsø Ugeavis. Nu har hun lavet sit eget medie til morsingboerne: ”Der mangler et sted til lokalhistorier”

Når man kommer ind på Dorit Glintborgs hjemmeside, finder man ikke bare hjemmehæklet julepynt, grydelapper og et udvalg af kommunikationsydelser. Man finder også ultralokale nyheder fra Mors.

Efter beskeden om sin afskedigelse på Morsø Ugeavis den 22. juli besluttede Dorit Glintborg sig for at lave sin egen hjemmeside, dorits.dk. På hjemmesiden finder man mediet Her På Øen.

Det hele gik i luften for cirka 14 dage siden.

”Der mangler et sted til lokalhistorier fra Mors. Rigtig mange steder handler historierne om Region Nordjylland og Thy statsskovdistrikt, selv om vi bor på Mors,” siger hun og tilføjer:

”Det er kun de store ting, der kommer frem i aviserne, selv om de påstår, det er lokalt.”

Blev opsagt i sparerunde på Nordjyske

Dorit Glintborg er selvlært journalist og har lavet journalistik hele sit arbejdsliv. Hun startede som frivillig på lokalradioen på Mors, blev senere fastansat og arbejdede der i 27 år.

Efterfølgende har hun arbejdet omkring tre år på Morsø Ugeavis som lokaljournalist.

Da hun i forbindelse med en sparerunde i Nordjyske Medier blev opsagt på Morsø Ugeavis, valgte hun at lave sin egen hjemmeside og sit eget medie.

Det gjorde hun, fordi hun var bange for, at lokaljournalistikken på Mors ikke ville få den plads, den fortjente, og fordi hun fornemmede en opbakning og interesse fra morsingboerne.

Og så fordi hun brænder for de lokale fortællinger og mener, lokaljournalistikken er vigtig.

”For mig behøver det, jeg skriver, ikke at være de helt store ting, der skaber de store overskrifter i aviserne. Jeg vil gerne skrive de helt lokale historier, f.eks. om manden, der har en super flot plante i haven i år,” siger Dorit Glintborg.

Der mangler et sted for lokalnyheder

Hun begyndte at skrive små lokalhistorier på facebooksiden ’Her På Øen’.

”De blev godt modtaget. Der var mange, der delte, og jeg fik gode kommentarer,” siger Dorit Glintborg.

Derfor valgte hun at få en webdesigner til at lave en hjemmeside.

Og den 31. oktober klokken 9:00 gik Dorits hjemmeside i luften.

Dorit Glintborgs vision for nyhedsmediet er at udfylde det tomrum, hun mener, der er for de lokale historier på Mors.

”Folk, der bor lokalt, skal ikke føle sig glemt eller overset,” siger hun og fortsætter:

”Og så er de lokale nyheder vigtige for at holde liv i et område, så vi alle kan være opdaterede på, hvad der sker omkring os.”

Står for det hele selv

Dorit Glintborg står selv for både annoncer og indhold på hjemmesiden.

Det har krævet en del arbejdstimer, specielt i opstartsfasen, fortæller hun.

”Annoncering er nyt for mig,” siger hun.

Hun er dog positivt overrasket over, hvordan det er gået. Lige nu har hun fire annoncer på hjemmesiden, og Dorit Glintborg er forhåbningsfuld over for mediets fremtid.

”Folk er meget positive, og jeg synes, alt tyder på, at det nok skal løbe rundt. Kommunen, erhvervsrådet, turistforeninger og handelsstandsforeningen var lidt mere tøvende, men jeg kan mærke opbakning fra almindelige borgere og erhvervsdrivende. Og det er jo dem, jeg laver det for,” siger hun.

I en mail fortæller hun efterfølgende, at hun netop har fået en annonce fra kommunen.

Er det ikke svært at lave kritisk journalistik, hvis man er den eneste, der sidder på mediet, og ikke har et bagland til at bakke sig op. Eksempelvis hvis man skal være kritisk over for en butik, firma eller borger i lokalsamfundet?

”Jo, det er rigtigt nok. Men det bliver heller ikke kritiske historier, der kommer til at fylde mest. Selvfølgelig skal det ikke være sukkersødt sirup det hele. Og hvis der er en bedragerisag i Morsø Kommune, vil jeg skrive om det.”

Hvordan vil du sørge for, at det ikke bare bliver et reklameblad for lokale firmaer?

”Der tror jeg bare, jeg er ret konsekvent. Jeg er ikke en reklamesøjle for nogen firmaer, jeg vil ikke skrive en masse foromtale. Hvis folk vil have nævnt den slags her, kan de købe en annonce.”

8 Kommentarer

HennyH
15. JANUAR 2020
En lille kommentar til Asger Jørgensens indlæg:
Sådan bøjes det omtalte navneord:
1 morsingbo, flere morsingboer
Vi er ikke morsingboerE!
Og som skrevet, Morsø er ejefald af Mors.
Det er vigtigt, at sådanne ord er korrekt bogstaveret, akkurat som alle andre danske og udenlandske ord. Tak.
Dorit Glintborg
26. NOVEMBER 2019
"...de få artikler på hendes lokalmedie allesammen er annoncører"
Jens Knight, jeg har fået den uforståelige bemærkning på hjernen nu, og håber, du vil forklare den.
For det første: "de få artikler"
Du kender ikke til målet for min side, og i øvrigt er den nystartet, hvorfor der naturligvis ikke er et kæmpe bagkatalog endnu.
Og så det andet: at mine artikler alle er annoncører.
Er det ikke volapyk?
Eller er dét, du mener, at har jeg fx skrevet en artikel om en gedeavler, så får gedeavleren også liige en annonce?
Ikke, at der formentlig ville være noget fordækt i en sådan politik, men hvordan du kan mene, at det er sådan, jeg kører min side, er mig en gåde.
Hvad bygger du dét på?
Venlig hilsen, DG.
Dorit Glintborg
26. NOVEMBER 2019
Jens Knight, din kommentar giver slet ingen mening i min verden. Hvad søren mener du?

Til I andre, mange tak.
mogens laier/fotograf
21. NOVEMBER 2019
Hej Dorit, held og lykke med dit nye projekt, du skal huske billeder også, spå skal det nok blive en succes.
Jens Knight
21. NOVEMBER 2019
Omvendt har lokaljournalisten "glemt" at fortælle, at de få artikler på hendes lokalmedie alle sammen er annoncører.

Flere

Læs også

52 stillinger forsvinder fra Jysk Fynske Mediers redaktioner 1

52 stillinger forsvinder fra Jysk Fynske Mediers redaktioner

24. OKTOBER 2019

Lokaljournalisten der vil mere

10. OKTOBER 2001

Nordjyske tæt på at overtage Morsø Folkeblad

15. NOVEMBER 2012