search

Nyhedsørkener: ”Iværksættere er en del af redningen”

Mere mediestøtte skal gå til små iværksættermedier, hvis vi skal redde de lokale demokratier, hvor der er meget få journalister tilbage, mener Ernst Poulsen. Det skal være nemmere at lave lokale nichemedier, siger forening

Hvis vi skal redde de lokale samfund fra at blive nyhedsørkener, må mediestøtten nytænkes, så det bliver lettere at skabe små lokalmedier.

Sådan lyder det fra Ernst Poulsen, journalist og konsulent, som blandt andet har arbejdet med innovationsforløb i mediebranchen. Og han mener, det haster. Ernst Poulsen var selv i praktik på en lokalredaktion, hvor han oplevede det aftryk, det giver i lokalsamfundet, når en journalist tager en borgers sag op og konfronterer borgmesteren.

”Det truer demokratiet, når vi begynder at have områder, hvor der nærmest ikke bedrives kritisk journalistik. Det handler ikke kun om, at de lokale politikere skal have modspil, men også om, at borgerne føler sig hørt. Hvis man mister troen på, at man har indflydelse, så mister man troen på demokratiet,” siger han.

Journalisten sætter fokus på de lokale samfund, som er blevet ramt af journalistisk affolkning. Ifølge både lokale og eksperter truer det især den kritiske journalistik og skader demokratiet. Djursland er et konkret eksempel, hvor langt de fleste journalister er forsvundet i sparerunder.

Flere penge og færre krav

Konkret foreslår Ernst Poulsen, at man vender udviklingen ved at omlægge mediestøtten, så det bliver nemmere at få støtte til små iværksættermedier.

Det handler fx om at fjerne kravet om, at man skal have tre årsværk ansat for at modtage produktionsstøtte. Ligeledes ønsker Ernst Poulsen at fjerne kravene til lønnede årsværk for at få anden støtte.

”I små lokalsamfund kan du ikke inden for tre år banke en omsætning op, som kan finansiere tre journalister plus administration og it. Kravene er for rigide. Hvis nu et par lokale journalister mister jobbet – og det er der mange, som har gjort – hvad er så det bedste, der kan ske? At de søger over i en anden branche, eller at de her og der prøver at banke et digitalt lokalt medie op? Så er det faktisk folk med et journalistisk mindset, der måske vil grave i nogle sager,” siger Ernst Poulsen.

I går meddelte Jysk Fynske Medier, at man skal spare 60 millioner kroner – svarende til cirka 100 stillinger, som skal nedlægges i koncernen. Det er syvende sparerunde i mediehuset på bare fire år.

Ernst Poulsen tror ikke på, at de store medier kan nytænke journalistikken i små lokalsamfund alene. Derfor mener han også, man er nødt til at dedikere mere mediestøtte til iværksættere og nye netmedier. Hvis der ikke tilføres flere penge til medieområdet, så må der flyttes penge fra de traditionelle medier til de nye, mener Ernst Poulsen.

”Jeg siger ikke, at jeg har løsningen på, hvordan en bæredygtig lokal medieforretning skal se ud. Men det er der måske andre – uden for medierne – som kan. Man har overset i mediebranchen, at vi er i it-branchen nu. Vi er digitale virksomheder, og hvis ikke man formår at bygge en forretning på digitale vilkår, så bliver man kørt over.”

Mediestøtte skal ikke kun støtte journalistik

Ernst Poulsen peger selv på, at der er meget stor forskel på indholdet og kvaliteten i de mange spirende netmedier landet over. Derfor skal der være krav til journalistikken i de medier, som skal støttes lokalt. Han peger blandt andet på, at de skal levere undersøgende journalistik.

Men han mener også, mediestøtten skal gå til andet og mere end journalister og journalistik. Der bør også være en pulje, som finansierer innovationsprojekter på kryds og tværs af brancher. Ernst Poulsen roser DMJX for et nyt pilotforløb i iværksætteri.

”I dag støtter vi journalistiske arbejdspladser. Men vi er også nødt til at understøtte innovation. I udlandet laver man fx innovationscentre, som sætter journalister sammen med uddannelser, it-branchen og folk, der kan forretningsudvikle. CBS hjælper studerende med at starte nye virksomheder, KU hjælper med netværk og viden for studerende, der skaber innovation på sundhedsområdet. Vi er bagud i mediebranchen,” siger han.

Iværksætterne kan redde os

Thomas Noppen er formand for foreningen af uafhængige netmedier, Prauda. Han mener også, iværksætteri og små lokalmedier kan være med til at redde os fra nyhedsørkener.

”Iværksættere er en del af redningen fra nyhedsørkener. Tankegangen om, at man absolut skal have tre ansatte for at skabe relevant indhold, er forældet. Det samme er indholdskravet,” siger han.

Et andet krav i mediestøtteordningen er, at medier skal skrive om politik, samfund og kultur for at modtage støtte. Thomas Noppen mener, kravet skal slækkes, så man kun behøver skrive om to af de tre.

”Det er ikke afgørende, at et lille lokalt netmedie skriver om kulturliv, hvis det fokuserer på det lokale erhvervsliv og politiske beslutninger. Man kan godt have et medie med en relativt stor læserskare, som er kvalificeret til at modtage støtte, selv om mediet fx fokuserer på økonomien i Region Syddanmark.”

Hvad kan de små netmedier tilføre lokaldemokratiet, som de store spillere ikke kan?

”Mange små spillere er primært drevet af lysten til at skabe indhold, som er nær hjertet hos iværksætteren selv. Hvor de store koncerner skal have økonomien til at hænge sammen, er iværksætterne tit villige til at gå på kompromis med løn og arbejdstider for at få projektet til at lykkes. Det giver en særlig energi.”

I går luftede borgmester i Norddjurs Jan Petersen og adm. direktør i Danske Medier Louise Brincker deres løsninger på de lokale mediers krise. Det kan du læse her.

Kommentarer
3
Jens Halling
10.06.20 14:38
Jeg tror Ernst Poulsen forveksler iværksættere med projektmagere. Sidstnævnte er dem der startede Radio Loud, hvor vi jo alle sammen kan se, hvor stor en succes det er. Ikke for lytterne altså, men for projektmagernes økonomi.
Fremhævet af Journalisten
David Wedege
10.06.20 17:30
Kapitaldrevne butikker har nærmest rømmet alle landets tynde distrikter, for de kigger ud over større kort og kommer frem til, at dérude kan det ikke betale sig.

Men mange tilbageværende butikker klarer sig glimrende. De drives af lokalkøbmænd, som har den vilje til overlevelse, kapitalkæderne ikke har. De er mere fleksible og kender lokalområdet. Mange trækker også på frivillige kædesamarbejder.

Den markedslogik skal nok ramme mediebranchen før eller siden. De store mediekoncerner løber tør for den lim, der holder sammen på deres net.
Fremhævet af Journalisten
Michael Mathiesen
11.06.20 00:25
Super relevant emne/problemstilling som Ernst rejser!

Til inspiration kan jeg anbefale TED Talk med journalist Chuck Plunkett;
Nearly 1,800 newsrooms have shuttered across the US since 2004, leaving many communities unseen, unheard and in the dark. In this passionate talk and rallying cry, journalist Chuck Plunkett explains why he rebelled against his employer to raise awareness for an industry under threat of extinction -- and makes the case for local news as an essential part of any healthy democracy.

I vores kommende 200 afrikanske multifunktionscentre (Global River Center's) glæder vi os til at etablere små radiostationer i hvert center, for netop at styrke de lokale demokratier!
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen