search

DR3 bløder seere efter lukning af flow-kanalen

I december så knap hver tredje dansker indhold fra DR3 hver uge – i januar var det færre end hver tiende. Mediedirektør afviser, at de faldende seertal får konsekvenser for dem, der laver indhold til kanalen

Det har kostet dyrt i seertal for DR3, at tv-kanalen ved årsskiftet måtte lukke for flow-kanalen og alene distribuere sit indhold digitalt via DRTV som følge af det seneste medieforlig.

Nye tal indsamlet af Kantar for DR viser, at andelen af danskere, der ugentligt ser DR3, er faldet fra 31 procent i december 2019 til 7 procent i januar 2020. Også DR Ultra – der ligesom DR3 lukkede som flowkanal fra årsskiftet – har oplevet et fald i dækning fra 13 procent til 5 procent.

Det markante fald for særligt DR3 kommer dog ikke bag på DR’s mediedirektør, Henriette Marienlund.

”Det er klart, at når man lukker en flow-kanal, så forsvinder der seere. Det havde vi regnet med, og derfor er vi heller ikke overrasket over tallene. Det ligger nogenlunde som forventet,” siger hun og tilføjer:

”Men vi er selvfølgelig enormt opmærksomme på at følge det og sikre, at DR3-brandet stadig er på seernes radar og ikke glider ud af synsfeltet.”

Usikre tal 

Direktøren understreger, at tallene er usikre, da de kun dækker den halvanden måned, der er gået, siden DR3 blev omlagt fra flow-kanal til rent digitalt tilbud på DRTV.

”Det betyder, at de er enormt afhængige af enkelte programmers præstationer. Så det er vigtigt at se, hvordan det går over længere tid,” forklarer Henriette Marienlund.

Hun hæfter sig desuden ved, at brugerne streamer DR3’s indhold nogenlunde, som de plejer. Ifølge tallene fra DR er tidsforbruget på on demand-streaming af DR3 på DRTV faldet med beskedne 0,3 minutter.

”Men det DR3, der før blev forbrugt på flow, skal vi have flyttet over fra lige nu ingenting til digital brug,” siger hun.

Kan det få konsekvenser for dem, der laver indhold til DR3, at seerne svigter – kunne man finde på at skære på DR3-indholdet?

”Nej, vi skal stadig have en vis volumen – ellers kan vi ikke have et ordentligt brand. Så nu tror vi på det og udvikler streamingtjensten.”

Arbejder bl.a. med personalisering

Ifølge Henriette Marienlund handler omstillingen lige nu om at gøre streamingtjenesten så god, at brugerne opdager og aktivt tilvælger DR3’s indhold.

”Vi arbejder en masse med, hvordan vi præsenterer vores indhold og leder folk videre fra det ene program til det andet på streamingtjenesten. I virkeligheden alt det, som vi har været gode til på flow. Flow-håndværket er jo noget, vi har bygget op over lang tid. Nu skal vi udvikle streamingtjenesten,” siger hun.

For eksempel skal DR i højere grad markedsføre sine programmer på sociale medier og på selve DRTV-platformen.

”Vi kommer til at arbejde mere med trailere, og vi skal blive bedre til at lave forklaringer af, hvad programmerne indeholder. Vi skal også blive bedre til personalisering, så man får foreslået ting fra bagkataloget, og vi skal arbejde med nyhedsbreve, som du kan signe op til og få besked om, hvad der er på vej på DR3,” siger Henriette Marienlund.

Men det er en omstilling, der tager tid. Og om DR3 igen når op på samme dækning som i flow-dagene, tør hun ikke garantere.

”Der skal bare noget til at få folk til at skifte vaner. Og man må nok også sande, at man tit bruger mere tid på flow, end man gør i det aktive tilvalg. Det er mere koncentreret og intenst forbrug på den digitale platform,” siger mediedirektøren.

 

 

Kommentarer
3
Anita Hansen
18.02.20 16:15
Har man overhovedet tænkt at ældre ser DR kanaler , skal tv kun være for de unge , vi ældre streamer ikke så der er ikke meget tv at se på jeres kanaler , heldigvis har vi andre kanaler ,men vi savner de Huset på Christianshavn også videre , så tak for et dårligt DR måske skulle i hellere lade være med at rejse rundt til andre lande det er ikke det vi vil se , det samme gælder tv avisen kun udlandet ikke meget herhjemme fra .
Fremhævet af Journalisten
Niels Kjeldsen
20.02.20 17:43
Savner DR3 og DRK i flowformat. Det tager tid at få vendt skuden.
Og situationen er jo, at en del af os stadig har syv- otte år gamle flimmerkassen, som ikke duer til streaming med mindre der tilkøbes diverse bokse, der kræver ledninger og borehuller.
Og at IPadden er for lille-kedelig at bruge - altså som forvænt TV-seer.
Dejligt medieforlig, der blev lavet sidst..☹️ nøøjj.. vi kan lære det, kan vi....men drop reklamerne for det på DR flowTV. Tak
Fremhævet af Journalisten
Pernille Hermann
25.02.20 09:56
Jeg ser udelukkende tv via app+cromecast, men DR3 og Ultra er ikke i dagens program i tv-oversigten i DR's egen app.
For at finde DR3 skal man ind under Kategorier i app'en. Ikke sært, at seerne "svigter" kanalen.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen