TV 2 vinder lørdag aften med Youtube-klip

»Det er tit det banale og enkle, der virker bedst,« siger produktionsselskabet bag danskudviklet program

Mens det går godt med at lave fakta-tv baseret på danske ideer, har det i en årrække haltet med de danske underholdningssuccesser. De fleste programmer er versioneringer af udenlandske formater. Tidens største underholdningshit X Factor er for eksempel britisk.

Lørdag aften havde Klipfiskerne premiere på TV 2 med 842.000 seere og en seerandel på 40 procent blandt alle danskere. Det er et af de højeste seertal i mange år til et danskudviklet underholdningsprogram. Klipfiskerne er lavet af produktionsselskabet Metronome. Merete Mortensen, administrerende direktør og ansvarlig for udvikling af programmer, mener, at Klipfiskernes succes måske skyldes programmets enkelhed.

»Måske gør vi det for kompliceret og tænker for meget i store, shiny produktioner, når vi skal finde på danske underholdningsformater. Jeg håber, at det her giver andre blod på tanden til at komme med noget danskproduceret underholdning,« siger Merete Mortensen.

Merete Mortensen siger, at Klipfiskerne tager noget genkendeligt og præsenterer det på en ny måde.

»Det er verdens mest gennemprøvede format, sjove videoklip, sat ind i en ny ramme,« forklarer hun.

Morsomme Youtube-klip

Værten Sigurd Kongshøj viser de morsomme Youtube-klip og stiller spørgsmål, som de to paneler ledet af Huxi Bach og Thomas Warberg prøver at svare på. Lørdag var et af klippene for eksempel af en bondemand, der hoppede op på en kørende halmpresser og kom ud i den anden ende formet som en halmballe. Men hvilken farve T-shirt havde landmanden på?

»Når folk ser det, siger de måske: Det kan I da ikke have brugt langt tid på at lave. Men det har vi. Det er tit det banale og enkle, der virker bedst – for uanset om du er bagerjomfru eller filosof, så griner du, når du ser klippet,« siger Merete Mortensen.

Ifølge Merete Mortensen er et andet af programmets styrker, at det kan ses af hele familien.

»Det kan godt være, at børnene har set nogle af klippene på Youtube før, men de synes, det er hyggeligt at se det sammen med deres forældre,« siger hun.

Merete Mortensen har tidligere har været med til at udvikle et andet TV 2-underholdningsprogram, Den Store Klassefest, der blev solgt til udlandet. Tv-stationer i tre lande har allerede udtrykt interesse for Klipfiskerne, som Metronome tager med til tv-festivalen i Cannes.
»Da jeg fik seertallene, tænkte jeg, at det bliver nok ikke så svært at sælge.«

Kun slået af Bingo Banko

Kun én gang i de seneste fem år har et danskudviklet underholdningsprogram ifølge TV 2  fået flere seere end lørdagens premiere på Klipfiskerne (nemlig ét afsnit af 'Bingo Banko' på TV 2, der blev set af 857.000).

Tidligere har for eksempel Den store klassefest, Finn & Jacob vender tilbage og aHA! på DR1 haft flere seere end Klipfiskerne. Blandt udenlandske formater med høje seertal finder man Voice, Vild med dans, Det svageste led, Showtime, Så det synger og Hvem vil være millionær?.

0 Kommentarer