search

Det startede med en politimand, der hang ud ad vinduet og tog et billede

”Jeg glemmer det aldrig. Det hele sydede.” Sådan siger politiinspektør om kampagne mod spritkørsel, der bragede igennem i 2015. Vi har spurgt kommunikationsfolk: Hvordan fik du idéen til at gøre noget anderledes?

Hvem skal køre dig hjem?

Det spørgsmål udfordrer Midt- og Vestjyllands Politi sammen med Rådet for SikkerTrafik dig til at tage stilling til med en anderledes kampagne fra 2015.

Ud over spørgsmålet er kernen i kampagnen fem køretøjer ledsaget af hver deres respektive chauffører: En taxa. En bus. En politibil. En ambulance. Og en rustvogn.

Overraskende kommunikation

Pressemeddelelsen er død. Men hvad gør du så, når du skal have din historie ud over rampen? Vi har spurgt kommunikationsfolk, hvordan de med et overraskende greb er lykkes med deres kommunikation. Dette er første artikel i serien.

Har du selv et godt tip, hvor du eller en kollega gjorde noget nyt i sin kommunikation. Så skriv til cuj@journalisten.dk.

Idéen til kampagnen opstod ud fra et lignende billede, som Islands politi havde lavet. Henrik Glintborg, der er vicepolitiinspektør hos Midt- og Vestjyllands Politi, fortæller, at én af hans politimænd viste ham billedet.

”Det islandske billede var ikke af prangende kvalitet, men budskabet var til at tage og føle på, og så tænkte vi, at det kan vi dæleme også gøre her i Midt- og Vestjyllands Politi,” siger han.

En betjent, der hang ud ad vinduet

Det islandske billede er taget i en tilsneet gård, hvor en taxachauffør, en politibetjent, en ambulanceredder og en bedemand står foran deres køretøjer.

Henrik Glintborg og kollegerne havde lyst til at udvide paletten og brainstormede derfor over flere tilføjelser. På tegnebrættet var blandt andet tog og lægehelikopter, men det blev for besværligt, og tilføjelsen blev i stedet til en natbus.

Idéen var simpel: De skulle samle diverse køretøjer i politigården, få en betjent til at hænge ud ad et vindue og tage billedet ned i gården, hvor både taxa, bus, ambulance, politibil og rustvogn med chauffører stod. Men den sad ikke lige i skabet.

”Kvaliteten blev som det islandske politis – ikke specielt god. Derfor valgte vi at ringe til Søren Ørsted fra Rådet for SikkerTrafik og fik et samarbejde op at køre mellem ham og vores egen daværende kommunikationsansvarlige Jeannette Bylov,” siger Henrik Glintborg.

På den måde kom kampagnen også ud på Rådet for SikkerTrafiks platform.

Slog igennem lokalt

Billedet blev taget af en professionel fotograf. Taxachauffør fra Holstebro samt vognmandsfirma og bedemand stillede sig til rådighed kvit og frit.

”Og så kommunikerede vi ud via Twitter. Jeg glemmer det aldrig. Det hele sydede,” siger han. ”Det var en rigtig god oplevelse. Vi ville bare gerne have det gode budskab ud, så vi kunne bringe antallet af spritbilister ned.”

Der findes to versioner af kampagnebilledet. På det ene står der ”23 Holstebro” på den blå bus’ display, på det andet er det udvisket og næsten ikke til at se. Det første er brugt lokalt i Midt- og Vestjyllands politikreds, og det andet er redigeret lidt af Rådet for SikkerTrafik, så det kunne bruges nationalt.

Det var et bevidst valg fra betjentenes side at skabe et lokalt fokus, og det har også givet pote ifølge Henrik Glintborg.

”Til at starte med var det et lokalt dagblad, der bragte billedet. Efterfølgende har det lokale dagblad i Holstebro også kastet sig over det, og Holstebro Kommune har brugt det som sit logo på mails. Det, tror jeg, er, fordi der er en lokal pendant i det.”

Humor og et stærkt visuelt indtryk virker

Henrik Glintborg er overbevist om, at succesen blev så stor, fordi det visuelle udtryk var skarpt.

”Et billede siger jo mere end tusind ord,” som han siger.

En anden kerneværdi, han tror på i politiets kommunikation, er humor. Når de supplerer et godt visuelt udtryk med humor, bliver budskabet ifølge vicepolitiinspektøren kraftigere.

”Det kan være svært som politi at bringe humoren ind i kommunikationen, men jeg synes, vi slipper ret godt afsted med det nogle gange,” siger han.

Humor er et greb, politiet har benyttet sig en del af i deres kommunikation, specielt på Twitter. I dette tilfælde valgte de det dog fra, da det ikke passede ind i idéen.

Mere blod på tanden

Succesen med kampagnen har givet Henrik Glintborg og kollegerne mere blod på tanden, men de har også lært, at det er svært at gentage succesen.

De blev grebet af euforien og prøvede at lave en lignende spritkampagne op til Skt. Hans. Det blev til en alkoholpåvirket heks på sin kost og en politihelikopter, der prøver at stoppe heksen.

”Idéen med den fulde heks blev næsten ikke bemærket.”

Det har dog ikke skræmt Henrik Glintborg væk fra at prøve igen: ”Jeg tror, vi skal ud og spille lidt mere med kræfterne,” siger han.

 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen