search

DJ-formand om Sofie Lindes løn-kritik: ”Superfedt, at hun siger det højt”

Ved Zulu Comedy Galla rettede Sofie Linde en hård kritik af sexchikane i DR og lønforskel mellem hende og Thomas Blachman på TV 2. TV 2-chef afviser lønforskel mellem kønnene: ”Der er ikke noget at komme efter” Sofie Linde har ingen kommentarer (opdateret 28/8 2020)

Arbejdsmiljø og lønforskelle i mediebranchen plejer ikke at være øverst på dagsordenen, når Zulu Comedy Galla løber af stablen. Men det kom det, da X Factor-vært Sofie Linde onsdag var vært for arrangementet.

Fra scenen rettede hun en skarp kritik af, at hun ikke får nok i løn på TV 2. Og hun afslørede, at hun i begyndelsen af sin karriere var udsat for sexchikane og afpresning under en julefrokost på DR.

”Jeg havde glædet mig enormt meget. En stor tv-kanon kommer over til mig og siger til mig, at hvis jeg ikke sutter hans pik, så ødelægger han min karriere. Jeg sagde nej,” fortalte Sofie Linde.

Hun fortalte også, at hun lige havde været til lønsamtale på ’X Factor’ og bad om at få halvdelen af, hvad dommer Thomas Blachman tjener. Det fik hun ikke. Samtidig skulle en TV 2-chef have sagt, at hun ville blive den bedst betalte kvinde.

”Vi kan godt lege den leg, at der ikke er forskel på mænd og kvinder. Det kan vi godt lege. Men det er bare ikke rigtigt,” sagde Sofie Linde fra scenen.

TV 2: Der er ikke to løngrupper

Men den beskrivelse af lønforhandlingerne på TV 2 kan kanalchef Lotte Lindegaard ikke genkende. Hun stod ikke for den seneste forhandling, men har tidligere forhandlet løn og ansættelse med Sofie Linde.

”Og jeg kan ikke genkende det, hun beskriver. Det giver overhovedet ingen mening for mig, for der er ikke forskel på mandlige og kvindelige værters løn i TV 2. Der er ikke noget at komme efter,” siger hun.

Lotte Lindegaard vil hverken be- eller afkræfte, om Sofie Linde tjener mindre end det halve af Thomas Blachman. Men hun afviser, at Sofie Linde skulle have fået at vide, at hun er den bedst betalte kvindelige vært på TV 2.

”Jeg har aldrig nævnt noget om kvindelige værters lønniveau ved en lønforhandling. Det ville jeg aldrig sige, det giver overhovedet ingen mening, for der ER ikke to løngrupper,” fastslår kanalchefen og tilføjer:

”Jeg har nogle meget klare værdier som kvindelig leder, og en af dem er, at jeg ikke gør forskel baseret på køn. Og jeg ved, at hende, der har forhandlet med Sofie Linde sidst, står på de samme værdier.”

Men er det ikke vildt, at hun siger de her ting, hvis det er faktuelt forkert?

”Jo, men det må du tale med Sofie om,” siger Lotte Lindegaard.

Sofie Lindes agent Heart Management oplyste torsdag aften, at “der kommer ikke udtalelse fra Sofie.”

En vigtig debat

Selv om Lotte Lindegaard ikke kan genkende det billede, Sofie Linde tegner af TV 2, kan hun godt lide, at hun rejser debatten om mænd og kvinders løn.

”Den er vigtig på branchens vegne. Så jeg hilser den velkommen, men melder hus forbi i forhold til værter på TV 2,” siger hun.

X Factor-værtens åbenhed om løn og oplevelser med sexchikane møder også stor ros fra Tine Johansen, formand for Dansk Journalistforbund.

”Det er superfedt, at hun siger det højt. Det gælder både det med overgreb og det med lønforskelle – det skal vi tale højt om. Åbenhed om lønnen er jo en af metoderne til at udligne de kæmpestore forskelle, der stadig er i dele af vores branche,” siger hun og kalder det ”grotesk,” hvor meget Sofie Linde fortæller, at hun slæber efter på lønnen.

Uhyrlig oplevelse

I marts i år kunne Journalisten fortælle, at lønforskellen mellem kvindelige og mandlige DJ-medlemmer på TV 2 er større end gennemsnittet i forbundet, og at løngabet mellem kønnene vokser.

Men man kan vel ikke konkludere, at det er, fordi Sofie Linde er kvinde, at hun får mindre i løn end Thomas Blachman?

”Nej. Jeg var jo ikke til stede ved den lønforhandling, og han er formentlig en rigtig god forhandler. Men det er absurd, hvis hun har fået at vide, at hun er den bedst betalte kvindelige vært. For ved at formulere sig sådan afslører man jo, at der er to løngrupper – en for mænd og en for kvinder,” siger Tine Johansen.

DJ-formanden tager desuden skarp afstand fra den oplevelse, Sofie Linde fortæller om fra DR-julefrokosten for over 10 år siden.

”Det er uhyrligt, hvad hun har været udsat for,” siger hun.

Til Ekstra Bladet har DR’s HR-chef, Nanna Abildstrøm, skrevet, at det, ”Sofie Linde beskriver, er naturligvis fuldstændig uacceptabel adfærd”. DR vil nu undersøge sagen nærmere.

(Opdateret 28/8/2020 med tilføjelse om, at Sofie Linde ikke ønsker at udtale sig)

 

Kommentarer
16
Jørn Stjerneklar
27.08.20 15:53
Tænk hvis DJ-Formanden gik ud og forholdte sig til dette faktum: I februar 1990 solgte journalist Helle Maj og undertegnede en historie til Berlingeren om Namibia, der åbnede for turismen. Vi fik 4.000 kr. inkl. fotos. Nøjagtig 30 år senere, i februar 2020 solgte journalist Helle Maj og undertegnede en historie til Berlingeren om Namibia, der åbner nye attraktioner for turister. Vi fik 3.000 kr. inkl. fotos. I 1990-kroner omregnet til nutidskroner, betyder det et løntab på 3.722,18, altså har vi dybest set betalt tretusindsyvhundredeogtoogtyve kroner og atten øre for at kunne levere uafhængig rejsejournalistik (ikke luderjournalistik) til samme dagblad. Lønforskelle mellem kvinder og mænd? Hold nu op og få fingeren ud og se på freelancernes 'løn'. Vi vil helt sikkert alle synes, at det ville være SUPERFEDT.
Fremhævet af Journalisten
Antje Gerd Poulsen
27.08.20 16:35
Helt enig i at det ville være SÅ tiltrængt at få kigget på den udhulning af freelancernes livsgrundlag, som sker kontinuerligt og temmeligt ubemærket. Men det ændrer jo ikke på, at der også kan være andre urimeligheder at tage fat på - som fx lønforskelle m/k. Det ene udelukker vel ikke det andet.
Fremhævet af Journalisten
Martin Poulsen
27.08.20 16:43
Den her artikel er ikke et seriøst fagblad værdigt. Historien er en tynd kop te. Baseret på en halv vind, der bliver modsat eftertrykkeligt og ikke fulgt op på.
Fremhævet af Journalisten
Mette Mayli Albæk
27.08.20 18:37
Kære Jørn.
Jeg tænker da, at der både er plads til at diskutere ligeløn og freelanceres vilkår.
Bedste hilsner
Mette
Fremhævet af Journalisten
Palle Hyldgård Poulsen
27.08.20 19:21
Citat fra DJ's formand: "Åbenhed om lønnen er jo en af metoderne til at udligne de kæmpestore forskelle, der stadig er i dele af vores branche,” siger hun og kalder det ”grotesk,” hvor meget Sofie Linde fortæller, at hun slæber efter på lønnen.
All right. Sofie Linde er en af de TV-værter i Danmark, der tjener mest, og det forhold kalder DJ's formand grotesk samt, at hun slæber efter på lønnen. Aha. Godt der bliver kæmpet for de svages sag i DJ. Are you kidding me?
Fremhævet af Journalisten
Jørn Stjerneklar
27.08.20 22:42
Kære Mette Albæk
Det kan vi være enige i. Men prøv lige at sætte 'lønforskellen' i parspektiv. Så synes jeg nok noget halter. Mig bekendt er vi freelancere både kvinder og mænd. Måske man skulle tage fat i det største problem så. Os freelancere, vi bliver flere og flere, de fastansatte er en uddøende race, men det er dem forbundet slås for.
Fremhævet af Journalisten
Jørn Stjerneklar
27.08.20 22:55
"Sofie Linde er en af de TV-værter i Danmark, der tjener mest, og det forhold kalder DJ's formand grotesk samt, at hun slæber efter på lønnen."

Skriver Palle Hyldgård Poulsen. Korrekt. Det minder mig om, da vi freelancere skulle holde røven oppe på bl.a. værterne i DR, så de kunne få fuld løn, da de strejkede tilbage i starten af 00'erne. Vi freelancere måtte betale ekstra til den strejke i to år efter, på trods af vores allerede dengang lusede betaling fra selvsamme institution. Tine Johansen - gider du at gøre noget i stedet for at råbe SUPERFEDT?
Fremhævet af Journalisten
Freja Vejstrup
28.08.20 00:07
Jeg er meget enig med Martin, og jeg mener ikke den hører hjemme som færdig artikel på DJ
Fremhævet af Journalisten
Lea Pasgaard
28.08.20 09:46
Jeg synes, at Sofie Linde rejser en yderst relevant debat om forskellen på mænd og kvinders løn, som al forskning viser fortsat er skæv. At freelancere får for lidt i løn er en helt anden diskussion, som jeg synes er ærgerlig at blande ind i denne debat. Den fortjener en anden diskussion i sig selv.
Fremhævet af Journalisten
Henriette Stevnhøj
28.08.20 09:58
Hej Jørn
Du afsporer debatten om ligestilling mellem kønnene, når du fremturer med freelancernes kummerlige vilkår. Det svarer til, at vi ikke kan diskutere kost og ernæring i Danmark, fordi de sulter i Sudan. Freelancernes vilkår og forbundets indsats er VIGTIGT at drøfte, men hvorfor er det så vigtigt for dig at afmontere den nærværende diskussion?
Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
28.08.20 11:18
Ligeløn er et vigtigt tema, men X Factor-eksemplet er ikke godt, synes jeg. Der er dels tale om et meget specielt arbejde/format, og dels er det ikke "lige løn for lige arbejde". Uden at kloge i, hvor vigtige de enkelte personer er for et program-koncept, og uden at negligere Sofie Lindes betydning for X Factor, så ER Thomas Blachmann jo X Factor. Det er ham, der er stjernen - man kan lide det eller ej - og det vil nok også afspejle sig kraftigt i lønnen.
Fremhævet af Journalisten
Jørn Stjerneklar
28.08.20 13:01
Hej Henriette
Du må være brevkasseredaktør eller noget. Ligeløn er mange ting, så jeg skriver om os freelancere ligeså tosset som jeg vil :) Alle steder, indtil forbundsledelsen begynder at tage os alvorligt. Jeg ved ikke om det sker. I forhold til det du mener, der skal debatteres, så får man som vært sin betaling efter, hvad man kan og hvor 'stort' et navn man er. Så udgangspunktet er forkert og som nævnt ovenfor useriøst.
Fremhævet af Journalisten
Jesper Bech Pedersen
28.08.20 14:09
Der er da noget helt galt i den artikel.

Sofie Lindes påstand:
Jeg har lige været til lønsamtale og fået at vide, at jeg ikke kan få det halve af Blachman, men at jeg bliver den bedst betalt kvinde på tv2.

Kanalchef Lotte Lindegaard:
Jeg har ikke været med til den seneste lønforhandling, men jeg kan klart afvise, at Sofie Line skulle have fået at vide, at hun er den bedst betalte kvindelige vært på TV 2.


... Hvordan kan Lotte Lindegaard, som efter eget udsagn slet ikke har været til stede, udtale sig om, hvad der er blevet sagt og ikke sagt mellem Sofie Linde og den ukendte lønforhandler?

Hvad forskel gør det, om HUN selv aldrig har nævnt noget om kvindelige værters lønniveau ved en lønforhandling?
Fremhævet af Journalisten
Lennart Kiil
28.08.20 14:26
Bemærk lige at hun efter eget udsagn tjener tre gange så meget som sin egen mand der har samme job-funktion som hende selv. Se her: https://www.folkets.dk/node/4261
Fremhævet af Journalisten
Karen Løth Larsen
28.08.20 17:40
Der er en vis ironi i, at der lige under denne artikel henvises til en Journalisten artikel fra marts, hvor det er dokumenteret og anerkendt af ledelsen, at løngabet mellem mænd og kvinder bliver større og større på TV2. Imens padler TV2's ledelse rundt i værtslønninger og forsøger at holde diskussionen alene på den lille særlige gruppe. Det ville være rart, hvis vi kunne gribe Sofie Lindes melding som en anledning til at diskutere, hvorfor kvinder konsekvent på stort set alle de arbejdspladser jeg har været på, tilbydes en lavere løn ved ansættelse end deres mandlige kolleger i samme job.
Fremhævet af Journalisten
Mette hansen
28.08.20 19:38
Jørn Stjerneklar stop nu selvfølgelig skal I have ordentlig betaling men det er sgu da mærkeligt at kvinder altid halter efter lønmæssigt - ingen grund til at efterleve ordsproget når krybben er tom ....
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen