Derfor har REMA1000 overhalet Lego som Danmarks bedste brand

”Det er hverken mig eller kommunikationen, som skal have roserne,” siger kommunikationschef i REMA1000. PR-ekspert forklarer, at de stærkeste brands er dem, vi møder i hverdagen

REMA1000 er strøget ind på førstepladsen over bedste varemærke hos danskerne i 2020.
I flere år har det ellers været Lego, som lå nummer 1. Men i den seneste udgave af Yougovs Brand Index er Lego skubbet ned på andenpladsen.

Men kommunikationschef Jonas Schrøder mener ikke, han har æren for, at REMA1000’s image er blevet bedre.
”Det er hverken mig eller kommunikationen, som skal have roserne. Det er købmændene,” siger han.

REMA1000 er en franchise-kæde med 350 butikker. Det, som Jonas Schrøder mener lykkes for butikskæden, er at have en serviceminded kultur fra butikkerne ude i de enkelte lokalsamfund.
”Det er ikke sådan nogle kommunikationsfolk som mig, der skaber den kultur. Det udspringer af lokalt engagement hos den enkelte købmand. De bor selv lokalt og kommunikerer lokalt.”

Kommunikation er ikke så kompliceret

Han fortæller, at REMA1000’s lokale købmænd for eksempel har over 500 lokale sponsoraftaler, ligesom hver butik driver sin egen Facebook-side. Der er ikke ret meget central styring.
”Big data” er meget moderne. Vi arbejder med ”small data”. Den enkelte købmand kan gøre det, der virker hos dem,” siger Jonas Schrøder og tilføjer, at det gælder inden for konceptets rammer.

REMA1000 gør en central indsats og har en kommunikations- og omdømmestrategi. Men Jonas Schrøder mener, kommunikation tit bliver overtænkt i dag.
”Når jeg læser lange og detaljerede analyser af kommunikationsstrategier, så kan jeg blive helt usikker på min egen faglighed. Jeg kan slet ikke tåle det. Kommunikation behøver ikke være så kompliceret. Det vigtigste er kulturen og værdierne,” siger han.

Derfor fokuserer REMA1000 også i sin kommunikation på de små lokale købmænd, fordi den lokale forankring er en grundværdi.

Ekspert: De stærke brands er hverdagsbrands

Yougovs Brand Index har MobilePay på tredjepladsen, mens Matas er ny i den danske Top 10 på en fjerdeplads. DR kan glæde sig over to pladser i Top 10. På femtepladsen er DR, mens streaming-tjenesten DRTV indtager ottendepladsen.

Mads Byder, stifter af HelpPR, forklarer, at Top 10 viser, at de stærkeste brands er nogle, som er tæt på danskernes hverdag.

”Vi ser DR og Netflix, vi handler i Rema, ungerne leger med Lego, og vi bruger MobilePay, når vi køber ind. De bedste brands er synlige i hverdagen, og så er det nogen, som har fokus på oplevelsen,” siger Mads Byder.

Han kender flere brands på listen godt, da han og HelpPR tidligere har lavet PR for både REMA1000 og Netflix. I dag løser de også opgaver for IKEA, som er nummer 9 på listen.

Ikke nummer 1 om tre år

Men Mads Byder er enig med Jonas Schrøder i, at det ikke er pr- eller kommunikationsfolk, som skal have roserne for det stærke brand, som fx REMA1000 har.
”Det handler om oplevelsen, når danskerne handler i REMA1000. Det spiller bare, og det handler om de enkelte købmænd og franchise-modellen,” siger han.

Ifølge Mads Byder har corona også påvirket årets liste.
”Krisen har virkelig accelereret digitaliseringen, og det oplever alle. Det gør også, at streamingtjenester som DRTV og Netflix ligger højt, ligesom det selvfølgelig har løftet MobilePay,” siger han.

Men Mads Byder tror ikke, REMA1000 ligger nummer 1 om tre år.
”Jeg tror ikke, de bliver på toppen. Deres strategi er at tale holdninger frem for tilbud, og det har virket rigtig godt. Men det gør alle i dag. Se for eksempel på en dagsorden som madspild, den ejede REMA1000. Men det er blevet en kæmpe holdningssag for alle discountkæder,” vurderer han.

0 Kommentarer

Læs også

Journalisten lancerer podcast om kommunikation

Journalisten lancerer podcast om kommunikation

12. NOVEMBER 2020