Erhvervsjournalister elsker stadig Novozymes

Novozymes og Novo Nordisk har Danmarks bedste kommunikationsafdelinger, mener danske erhvervsjournalister. De er hurtige og åbne, lyder vurderingen.

Novozymes og Novo Nordisk har Danmarks bedste kommunikationsafdelinger, mener danske erhvervsjournalister. De er hurtige og åbne, lyder vurderingen.

Erhvervsjournalister elsker åbenhed, presseafdelinger, der kan rykke hurtigt, og direktører, der tør udlægge teksten i klar tale. Det kunne være nogle af konklusionerne i Berlingske Nyhedsmagasins PR-barometer, udarbejdet af analyseformaet Aalund på baggrund af svar fra 288 danske journalister. Her ligger Novozymes og Novo Nordisk på de to øverste pladser.

Novozymes lå også nummer 1 sidste år. Over for Berlingske Nyhedsmagasin får Novozymes ros for, at presseafdelingen er professionel, åben og hurtig. Den analyse kan Jens Nymark, erhvervsjournalist på Børsen, også skrive under på. Han har Novozymes som et af "sine" C20-virksomheder, og han siger til Journalisten.dk, at Novozymes fortjener førstepladsen.

»Når man henvender sig til Novozymes, handler presseafdelingen på sagerne med det samme – uanset om det er en kritisk henvendelse eller ej. De er gode til at finde den rette direktør, der skal udtale sig, og de har oven i købet nogle kloge nørder, der gerne vil dele ud af deres indsigt,« siger han.

Derudover er Novozymes ifølge Jens Nymark gode til at plante historier om virksomheden. Ikke på den påtrængende måde. Men ved at tippe med nyheder og fakta, der har relevans for Børsens læsere. I forbindelse med regeringsskiftet udsendte Novozymes for eksempel en pressemeddelelse med topdirektør Steen Riisgaards syn på magtskiftet.
»Det er den slags kommentarer, som vi normalt skal bruge lang tid på at hive ud af folk,« forklarer Jens Nymark.

I forbindelse med indgåelse af store kontrakter sker det også, at Novozymes på forhånd tilbyder klausulerede interviews og fakta til journalister, så de er bedre forberedt på at dække sagen, når den breaker, fortæller Jens Nymark.

I BNY fremhæves det blandt andet, at Novozymes også har været gode til at tackle kontroversielle sager som brugen af landbrugsprodukter i biobrændsel. Til sammenligning er den tidligere mediedarling Vestas raslet ned af listen. En forklaring kan være, at vindmøllegiganten modsat Novozymes har været for dårlige til at forklare og forsvare værdien af vindenergi.

»Hvis jeg var kommunikationschef hos Vestas, ville jeg begynde at tænke mere over, hvordan man kan arbejde mere aktivt med befolkningens syn på vindmøller,« siger professor i kommunikation Lars Thøger Christensen fra SDU til Berlingske Nyhedsmagasin.

Henrik Strøier, administrerende direktør i Reputation Institute, siger, at Novo Nordisk og Novozymes har opbygget et stærkt omdømme, der virker som en stødpude.
»Selv om journalister i udgangspunktet er kritiske, er de jo også emotionelle væsner, og de fleste vil gerne være med på historien om at skabe et mere bæredygtigt samfund.«

I pr-barometeret er top fem: Novozymes, Novo Nordisk, Danfoss, Coloplast og Chr. Hansen. To af de helt nye på toplisten er højdespringerne Dansk Energi og JYSK.

Nede som nummer 30 ligger A.P. Møller-Mærsk – sandsynligvis fordi virksomheden ikke er kendt for at være specielt proaktiv i forhold til pressen. Det samme gælder datterselskabet Dansk Supermarked, der ligger nummer 49.
»Mærsk-ånden har smittet af på Dansk Supermarked. Selv om der har været mere åbenhed i de senere år, har man stadig rester af den lidt gammeldags ide om, at den, der lever stille, lever godt,« siger Lars Thøger Christensen fra SDU til Berlingske Nyhedsmagasin.
På de tre nederste pladser på listen ligger DSB, Post Danmark og CSC.

0 Kommentarer