search

Podcast: Ekstra Bladet får ’Danmarks største mediebrand’ i chefstolen

Med Henrik Qvortrup som chefredaktør har Ekstra Bladet fået Danmarks største mediebrand ombord, vurderer eksperterne i ’Budskab’. Det virker som det rigtige signal – selv om han kommer med ’lig i lasten’

Mikael Baden tænkte, at det var ’bizart og rigtigt’ på samme tid, da han hørte, at Henrik Qvortrup er ny chefredaktør på Ekstra Bladet.

Mikael Baden er partner i bureauet Friday og ekspert i ’Budskab’ i denne uge sammen med Anna Rørbæk. Også hun mener, det er et godt valg af frontfigur.

”Han tør, hvor andre tier,” siger hun, der er selvstændig i Rørbæk Kommunikation.

Mikael Baden vurderer Henrik Qvortrup til at være ’Danmarks største mediebrand’. Noget, som Anna Rørbæk nikker til.

”Jeg tror ikke, jeg kan sætte kroner og ører på, men brandværdien er høj og stor, fordi alle har en holdning til Henrik Qvortup. Han er jo en, der deler vandene meget, og det har han gjort i mange år,” siger Mikael Baden.

Anna Rørbæk er ikke i tvivl om, hvad Ekstra Bladet signalerer med deres valg af chefredaktør.

”At de vil holde magten i ørerne. I virkeligheden er det den fjerde statsmagt, som er på spil her. At de tør blive ved med at være den frække dreng i klassen og afsløre, hvor der afsløres skal,” siger hun, der mener, at Qvortrup er ’en af de skarpeste journalistiske hjerner i landet’.

Se og Hør-sagen upfront

Henrik Qvortrup kommer med en bagage, for han spillede en af hovedrollerne i Danmarks største medieskandale, Se og Hør-sagen. I 2016 blev han dømt for medvirken til hacking, efter at retten fandt det bevist, at han som chefredaktør for Se og Hør havde hyret den såkaldte ’tys tys’-kilde til at levere oplysninger om kendte via deres kreditkortoplysninger. Han måtte afsone tre måneder med fodlænke og derefter udføre samfundstjeneste.

Men det er ikke en sag, som vil kaste lange skygger på Ekstra Bladet, lyder det i ’Budskab’.

”Jeg tror ikke nødvendigvis, det bliver et brandmæssigt problem for hverken Ekstra Bladet eller JP/Politikens Hus, fordi alt, hvad der er sagt og skrevet om den sag, er jo sagt og skrevet,” siger Mikael Baden.

Anna Rørbæk hæfter sig ved, at JP/Politikens Hus selv bringer Se og Hør-sagen op i den pressemeddelelse, hvor de annoncerer, at Henrik Qvortrup er ny chefredaktør.

”De tager den helt åbent upfront.”

”Så nu bliver det bare en del af fortællingen,” siger hun.

Lig i lasten

Qvortrups rolle i Se og Hør-sagen kan til gengæld blive en udfordring på en anden måde, forudser Mikael Baden. Han peger på, at mediekoncerner i hele verden er udfordret af at skulle begrunde behovet for frie medier og en 4. statsmagt, ikke mindst efter blandt andet Trumps beskyldninger mod medierne om ’fake news’.

”At man så har en i spidsen, som på sin egen måde har dæmoniseret det redaktøransvar, der lå dengang, han var på Se og Hør, det er selvfølgelig et kæmpestort indbygget problem,” siger Mikael Baden.

Han tilføjer, at det selvfølgelig var en sag, JP/Politikens Hus kendte til, da de ansatte Qvortrup.

”Men det er da et problem, at vi taler om behovet for troværdighed blandt medier, og så har man det lig i lasten. Det er jo helt indlysende.”

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen