
Niels Jespersen, adm. direktør i Benjamin Media: ”Om en uge kan vi have en helt ny situation, og derfor kan jeg ikke garantere noget. Men vi mener, vi nu har gjort det, der skal til for at tilpasse os.” Foto: Bonnier Publications
Coronakrisen koster igen fyringer og nedskæringer i den danske mediebranche.
Mediehuset Benjamin Media har i dag fyret otte ansatte. Det fortæller adm. direktør Niels Jespersen. Der har ikke været mulighed for frivillige fratrædelser.
”Vi har desværre sagt farvel til otte medarbejdere i dag. Det er på grund af hele coronakrisen, som har fået meget til at gå i stå,” siger Niels Jespersen.
”Det rammer vores løssalg, og det rammer vores bureauvirksomhed. Det er især på annoncesalget, at det rammer.”
Kan du sige, hvor meget I har tabt eller forventer at tabe på grund af coronakrisen?
”Vi har ikke overblik over det endnu. Vi har fået afbookninger af annoncer, vi allerede har solgt, og der er helt stille i vores annonceafdeling lige nu. Ingen booker annoncer. Det er helt umuligt at sige, hvornår det går i gang igen. Jeg ville i hvert fald gerne vide det,” siger han.
Benjamin Media er et datterselskab til Bonnier Publications og udgiver Bo Bedre, Boligmagasinet, Bilmagasinet, Costume, Woman, Liv og har et contentbureau.
Et chok trods presset økonomi
Tillidsrepræsentant Maria Louise Rothmar er meget ked af fyringerne – men på grund af omstændighederne er hun heller ikke dybt overrasket.
”Jeg er vildt ærgerlig. Det er en rædselsfuld situation, vi alle står i. Og selvfølgelig kommer vi ikke uden om, at vi også bliver ramt af det. Det er jeg og mine kolleger rigtigt kede af. Vi har et tæt sammenhold, og det er otte værdsatte kolleger, vi siger farvel til,” siger hun.
”Men som tingene er lige nu, er det heller ikke en overraskelse. Der er fyringer i alle brancher i hele landet. Det var, som man havde frygtet. Derfor er det alligevel et chok, når det sker.”
Hverken adm. direktør Niels Jespersen eller tillidsrepræsentant Maria Louise Rothmar kan fortælle, hvordan fyringerne fordeler sig i mediehuset, eller hvor mange af de fyrede der er redaktionelle medarbejdere.
”Det fordeler sig både på redaktionelle medarbejdere og andre afdelinger,” siger Niels Jespersen.
Kan du komme nærmere ind på det?
”De skal lige have lov til at sunde sig. Jeg vil gerne vente et par dage med at sige, hvordan det fordeler sig.”
Lige nu vil han heller ikke komme nærmere ind på, hvad fyringsrunden sparer Benjamin Medier i kroner og ører.
Annoncørerne er hårdt ramt
Ifølge Niels Jespersen er det især en hårdt ramt modebranche, der lige nu slår over i Benjamin Medias udgivelser.
”Dansk Industri skrev den anden dag, at modebranchen forventer at tabe 20 milliarder kroner. Det er en meget stor branche for os på annoncer. Vi forventer, at det også betyder, at den branche ser anderledes ud på den anden side af krisen, og det vil ramme os permanent fremover,” siger han.
”Vi tror, de vil annoncere mere digitalt frem for på print fremover. Den tendens har vi allerede set inden krisen, og store kriser forstærker trenden. Derfor mener vi, at vi handler rettidigt ved at fyre nu,” siger han.
Det har ikke været på banen for de ansatte at gå ned i løn for at undgå fyringer?
”Nej, det har det ikke. Det ville også være en dårlig løsning, fordi vi ikke kun ser det som en krise, der starter og slutter med corona.”
Planlægger ikke flere fyringer
Tillidsrepræsentant Maria Louise Rothmar kan på grund af krisen og den manglende udsigt til en genåbning af Danmark godt være bekymret for, om der kan komme flere nedskæringer i Benjamin Media.
”Så længe verden er, som den er nu, og ingen kan fortælle os, hvornår det ændrer sig, er jeg bekymret for, hvad der kan ske. Men jeg har også stor tillid til, at vores ledelse gør sit bedste for at finde de løsninger, der er er bedst for Benjamin Media.”
Adm. direktør Niels Jespersen fortæller, at der ikke er planlagt flere nedskæringer i Benjamin Media på nuværende tidspunkt.
”Jeg kan ikke udelukke noget. Men der er ikke planer om det. Om en uge kan vi have en helt ny situation, og derfor kan jeg ikke garantere noget. Men vi mener, vi nu har gjort det, der skal til for at tilpasse os, hvordan verden ser ud lige nu,” siger Niels Jespersen.
Bonnier Publications offentliggjorde i februar i år et regnskab for 2019, der viste et overskud på 100 millioner kroner.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.