Jens Ringberg, Bubber, Ane Cortzen, Mette Blomsterberg og P3-værten David Mandel. Det er navnene på nogle af de mange DR-profiler, der optræder i en aktuel nytårssang fra DR, hvor DR takker seerne for året 2015.
Til tonerne af Gasolins ‘Det bedste til mig og mine venner’ kan brugerne selv sammensætte billedsiden ved at klikke mellem DR’s seks tv-kanaler, otte radiokanaler, dr.dk og koncerthuset.
I mange år sendte DR’s medarbejdere hvert nytår et postkort til husets samarbejdspartnere. I år har DR lavet en videohilsen, hvor man blandt andet kan se TV Avisens Klaus Bundgård Povlsen spille luftguitar og Bubber bliver sprængt i luften af drengene fra Store Nørd, mens de mimer til Gasolin-nummeret.
The Harlem Shake
Inspiration til projektet kommer fra dansenummeret ‘The Harlem Shake’ – et Youtube-fænomen, hvor folk gakker ud til sangen.
Det fortæller musikjournalisten Henrik Milling, der har været ankermand på projektet.
»Det er nogle gange så vildt, at øjnene er ved at blive brændt af. Vi ville lave vores udgave af Harlem Shake, men gøre det lidt mere elegant og sjovt,« siger han.
’Villy var på speed’
Sangvalget faldt på Gasolins ‘Det bedste til mig og mine venner’, fordi det er et nummer, som mange elsker, og få hader.
»Nummeret viste sig at være mere genialt, end vi regnede med. Det gør ikke noget, at teksten signalerer, at DR hver evig eneste dag gør, hvad vi kan, for at levere det bedste til dig,« siger Henrik Milling.
Han tilføjer, at de i DR selvfølgelig godt ved, at det ikke er det, Gasolins nummer handler om.
»Kim Larsen synger for eksempel at “Villy var på speed i Herstedvester”. Men det er bare med til at fremføre det komiske, at man ser en DR2-vært sige det til kameraet med stone face,« siger Henrik Milling.
Hemmeligt projekt
Undervejs har en af udfordringerne for Henrik Milling været, at han ikke kunne fortælle hele sandheden om, hvad optagelserne skulle bruges til.
»Det ville ikke være sjovt, hvis alle folk i mediebranchen i juli vidste, at DR var på vej med et nytårskort. Derfor var det sygeligt hemmeligt, og jeg måtte veje mine ord på en guldvægt, når jeg briefede folk.«
Ifølge Henrik Milling var reaktionen fra de medvirkende typisk:
»Jeg ved ikke, hvad du vil have. Jeg forstår det ikke. Men jeg gør bare, som du siger.«
Skal vise bredden
Markedsføringschef i DR Malene Birkebæk ønsker ikke at oplyse, hvor mange gange videoen er blevet delt. Eller hvad det har kostet at lave den.
Men udgifterne har været overkommelige.
»Selve optagelserne har ikke taget lang tid, fordi vi har optaget, når man alligevel var i gang med at lave for eksempel ‘Fuckr med din hjerne’ eller ‘Den store bagedyst’.«
Malene Birkebæk forklarer, at idéen med takkekortet var at vise bredden blandt DR’s tilbud.
»Måske kender man for eksempel til P2, men ikke børnekanalerne Ultra og Ramsjang.«
Ikke strategisk kommunikation
Der ligger dog ikke et strategisk sigte bag at fortælle om bredden i DR’s tilbud.
»Hvis der ligger noget strategisk, vil jeg sige, at det er at sende en uhøjtidelig hilsen fra DR. Der har ikke ligget politiske intentioner bag,« forklarer Malene Birkebæk.
I år har politikerne ellers diskuteret, hvor stort DR skal være. Det er ikke en hilsen til dem?
»Helt oprigtigt nej. Man du kan sagtens læse det ind i. Takkekortet er et billede på den oplevelse, mediebrugerne har i dag, hvor de sammensætter deres eget forbrug ud fra de tilbud, der er,« forklarer hun.
6 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Sikke nogle mavesure kommentarer . Det er da en meget sjov gimmick :-)
Det er godt nok selvsmagende. På grænsen til tåkrummende selvforherligende. Troede, at julen handlede om lidt mere end egen næsetip...
Åh gud, den er jo ikke engang sjov, god eller banebrydende...
Vad er det med disse værter, der skaber sig-videoer som også DR har behov for at lave. Vi har lige græmmet os over Tv2s usmagelige video, og nu skal DR som en selvfølge have deres selvfede værter i centrum.
Sådan noget der gør jeg mister lysten til licensforetagnet
Som Peter Larsen har jo også overordentlig svært ved at se koblingen til det aldrene internetfænomen The Harlem Shake, og regner med, at den iøvrigt fremragende video er kalkeret efter Bob Dylans.
Og mon ikke der menes 'gakker ud', med mindre de deltagende alle har noget galt i halsen?
Flere