search

Werge om sit exit fra formandsposten: Der var ikke andre veje at gå

Tidligere DJ-formand Lars Werge er blevet selvstændig, efter at hans ansættelse i DJ ophørte 1. januar i år. Journalisten har bedt ham uddybe sin begrundelse for at trække sig som formand

Flere spørgsmål stod åbne og ubesvarede, da daværende DJ-formand Lars Werge valgte at trække sig fra formandsposten på falderebet til sommerferien sidste år, to dage efter udmeldingen om, at daværende chefredaktør for Journalisten Øjvind Hesselager havde fået en fratrædelse.

Ikke mindst spørgsmålet om, hvorfor Lars Werge valgte at stoppe som formand for DJ, dirrede stadig i luften efter hans bratte exit. Selv begrundede han beslutningen med manglende opbakning fra hovedbestyrelsen, men ingen hovedbestyrelsesmedlemmer havde ifølge Journalistens oplysninger mistet tilliden til Werge.

Nu er Lars Werges seks måneder med løn fra DJ ophørt, og han har startet sin egen virksomhed. På LinkedIn beskriver han sine kompetencer med nøgleordene ”udvikling – rådgivning – ledelse – medier – kommunikation”, og det er også inden for det spektrum, han nu vil udbyde tjenester og ydelser.

”Det kan være kommunikation, det kan være journalistik, det er hvis nogen skal have hjælp til at facilitere nogle ting. Jeg har jo stået i spidsen for konferencer og delegeretmøder og fagfestival, så jeg har jo en vis erfaring med mødeledelse og den slags ting,” siger Lars Werge.

Han tilføjer, at han også gerne vil bruge sin viden om medielandskabet og arbejdsmarkedet i sin virksomhed.

Onsdag meddelte han også på Twitter, at han stiller op til repræsentantskabet i Tryghedsgruppen.

Står fast på forklaring

Selv om han er et skridt videre i sit arbejdsliv, ønsker han ikke at fortælle nærmere, hvorfor han trak sig fra formandsposten i DJ, siger han.

Men det er under et år siden, du blev genvalgt som formand på delegeretmødet. Synes du ikke, du skylder dem, der har stemt på dig, en forklaring på, hvorfor du ikke længere er formand?

”Nej, det gør jeg sådan set ikke, fordi jeg kan jo se, at der er kommet alle mulige andre forklaringer på det, så derfor er det svært at gå op imod. Så det har jeg affundet mig med. Jeg tog en beslutning på baggrund af det forløb, der var omkring aftalen med Øjvind Hesselager tilbage i slutningen af juni 2019, og jeg kunne også se på referaterne fra delegeretmødet i DGI-byen, at man gerne vil kigge frem nu, så det vil jeg gerne bidrage til,” siger den tidligere formand.

Men står du fast på den forklaring, at du følte, der ikke længere var tillid til dig fra hovedbestyrelsen?

”Selvfølgelig, ja.”

”Det var sådan, det endte”

Da Lars Werge trak sig fra formandsposten, meddelte han beslutningen i et Facebook-opslag, og siden har det været svært at få ham til at uddybe.

 

TAK FOR NUDet har været nogle omtumlede dage i den her uge, såvel privat som i Dansk Journalistforbund. Torsdag enedes…

Posted by Lars Werge on Sunday, June 30, 2019

 

Var det en svær beslutning at trække dig som formand?

”Ja, selvfølgelig var det det. Det var svært følelsesmæssigt. Det var ikke svært i forhold til den situation, der var opstået. Der var ikke andre veje at gå.”

Hvad mener du med, at der var ikke andre veje at gå?

”Der var ikke tillid, så … Men det er klart, følelsesmæssigt var det svært. Jeg har givet alle mine kræfter, for ikke at sige hele mit liv i godt otte år til Journalistforbundet, så det var ikke sjovt. Men det var sådan, det endte.”

Prøver at kigge fremad

Fire dage efter Werges exit fra formandsposten udsendte hovedbestyrelsen en udtalelse, hvor den blandt andet skrev, at Werge overskred sit mandat med den pressemeddelelse, der blev sendt ud om Øjvind Hesselagers fratrædelse, og at ingen af hovedbestyrelsesmedlemmerne havde set pressemeddelelsen, inden den blev sendt ud.

”Særligt problematisk var en formulering om, at Øjvinds Hesselagers ‘journalistisk kompromisløse linje’ skulle være medvirkende årsag til fratrædelsesaftalen,” lød det i udtalelsen.

Hvorfor sendte du ikke pressemeddelelsen omkring hovedbestyrelsen, inden den blev publiceret?

”Jeg er færdig med at tale om, hvad der skete, mens jeg var ansat i Journalistforbundet, jeg er ikke længere ansat i Journalistforbundet,” siger Lars Werge.

Fortryder du, at du ikke sendte den omkring hovedbestyrelsen?

”Jeg vil ikke sige mere. Du må gerne prøve på forskellige måder, du må gerne vælge dine spørgsmål, men jeg har ikke mere at sige.”

Kommentarer
13
Ida Sønderby Rosgaard
09.01.20 09:40
Der er noget, jeg ikke helt forstår.

Når nu du, Lars Werge, gerne vil bidrage til at kigge frem, hvorfor bruger du så fotos fra din fortid i DJ på din private hjemmeside larswerge.dk? Hvem har givet dig lov til at anvende DJ-fotos, som flere af DJ's medlemmer også optræder på, i privat regi? Og hvorfor har du ikke krediteret fotografen på det foto, som flere af DJ's medlemmer optræder på?

Tak til Journalisten, fordi I stadig arbejder på at få en forklaring på medlemmernes vegne.
Fremhævet af Journalisten
Lars Werge
09.01.20 10:15
Kære Ida,
Jeg har spurgt DJ, om jeg måtte købe billederne af forbundet, og der er lavet en aftale om dette.
Hvad angår billedet på min hjemmeside - og tak for din interesse for den! - så er det et privat foto, jeg fik i sin tid efter delegeretmøde 2017, hvor det er taget.
Men jeg er enig i, at det burde fremgå, hvem der har fotograferet. Derfor vil jeg bruge din kommentar som anledning til enten at undersøge dette, eller (hvis jeg ikke kan spore fotografen) sætte et andet billede på.
Med venlig hilsen
Lars W.
Fremhævet af Journalisten
Jens Ringberg
09.01.20 10:44
Helt ærligt - hvor små kan skoene blive, Ida Sønderby Rosgaard?

Fotos fra Werges fortid i DJ.....? Og hvad så? Vil du også ransage mandens hus i Vangede for at se om han skulle have snuppet en kuglepen eller et visitkort med fra sin tid som forbundsformand?

Nu må vi altså videre.
Fremhævet af Journalisten
Ida Sønderby Rosgaard
09.01.20 11:13
Kære Lars. Tak for svar. Jeg kan se på Journalistforbundets hjemmeside, at fotografen hedder Jonas Ahlstrøm:
https://journalistforbundet.dk/nyhed/dj-appellerer-til-regeringen-om-laegge-yderligere-pres-pa-tyrkiet

Kære Jens Ringberg. Jeg synes, at det er problematisk, når politikere siger ét og gør noget andet. Det håber jeg også, at du gør som politisk analytiker. Og så synes jeg faktisk heller ikke, at det er i orden, at man som medlem af en fagforening kan blive brugt til markedsføring i andre sammenhænge.

God dag!
Fremhævet af Journalisten
Martin Kirchgässner
09.01.20 11:44
Hold op med den snak om fodtøj. Sko skal hverken være for små eller for store - de skal passe og sidde godt. Så reglerne for brug og kreditering af billeder gælder selvfølgelig også for tidligere formand. Hvis sko iøvrigt bliver svære at fylde ud. Jeg finder selv ud...
Fremhævet af Journalisten
Ida Sønderby Rosgaard
09.01.20 12:18
PS! Hvem i DJ har givet tilladelse til brugen af fotos, Lars? Hvem har du indgået aftalen med?
Fremhævet af Journalisten
Michael Kjærgård
09.01.20 12:54
Spændende at skulle opleve at man for en gangs skyld er helt enig med Lars Werge (i at alt hvad han bliver spurgt om ikke længere kan interessere nogen).
Fremhævet af Journalisten
Poul Smidt
09.01.20 22:23
Når smålighed og jantelov går hånd i hånd, så mærker man hensigten og bliver forstemt. Der er mindst en i tråden, der har svært ved at se fremad, men det er aldrig for sent.
Fremhævet af Journalisten
Kim Barren
10.01.20 11:22
Stop nu, Ida.

Lars har krediteret fotograferne nu på sin hjemmeside. Han har indgået en aftale med DJ om fotos. Hvem han har indgået aftale med er vel ligegyldig. Jeg vil tro, at det er nogle, der har kompetence til det.
Så lad os nu allesammen komme videre
Fremhævet af Journalisten
Ida Sønderby Rosgaard
11.01.20 01:19
Kim, toget er altså kørt!
Fremhævet af Journalisten
Dorte Larsen
11.01.20 11:08
Hej Ida
Jeg tror, du gemmer noget i ærmet. Er det mon historien om, at liden tue kan vælte stort læs?
Bliv ved med at bore, hvis der er en dybere (!) mening med det og kom så frit frem.
Fremhævet af Journalisten
Andreas Rasmussen
12.01.20 12:21
Fedt at I følger op på sagen. Håber at vi medlemmer en dag får hele sandheden om forløbet. Laver I et tilsvarende interview med Øjvind, når hans kontrakt udløber (hvis den ikke allerede er det)?
Fremhævet af Journalisten
Erik Svarre
12.01.20 19:50
Tidligere formand Lars Werges udtalelser til fagbladet Journalisten er sort tale - non-kommunikation, som ikke lover godt for ham som kommunikatør. Han bidrager blot med sine forblommede udsagn til yderligere at kaste en skygge af utroværdighed over Dansk Journalistforbund som følge af affæren i sommer.
Lad os nu omsider få kortene på bordet om, hvad der rent faktisk foregik bag mørklægningsgardinerne i Gl. Strand i sommer.
Samme opfordring vil jeg gerne komme med til Øjvind Hesselager, der også fortsat holder kortene om sin afsked tæt inde til kroppen. Ud med sproget!
Som journalister kritiserer vi ofte forskellige faggrupper for at at være sammenspiste og dermed korrupte.
Ulysten til at få sandheden frem - både om Øjvind Hesselagers afsked og Lars Werges efterfølgende exit samt Elisabeth Gedays korte karriere som direktør i Dansk Journalistforbund - giver helt klart medlemmer af forbundet og det omgivende samfund et indtryk af, at tilbøjeligheden til at dække over uregelmæssigheder og fortrædeligheder er større i journalistfaget end i noget andet fag.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen