search

Øjvind Hesselager stopper som ansvarshavende redaktør på Journalisten

Journalistens ansv. redaktør, Øjvind Hesselager, stopper efter gensidig aftale. "DJ er nået til et punkt, hvor der må en ny person på posten," udtaler DJ-formand Lars Werge

Efter otte år på posten som ansvarshavende redaktør, stopper Øjvind Hesselager på fagbladet Journalisten. Det sker efter aftale med hovedbestyrelsen i Dansk Journalistforbund, fremgår det af en pressemeddelelse udsendt af Dansk Journalistforbund.

Ifølge formand Lars Werge skyldes det, at der er slidt på relationen mellem ledelsen i DJ og Journalistens redaktør.

”Øjvind har været en passioneret redaktør, som har lagt liv og sjæl i udvikling af bladet. Men hans journalistisk kompromisløse linje har også slidt på relationen mellem parterne, og DJ er nået til et punkt, hvor der må en ny person på posten som redaktør for Journalisten for at skabe en anden og ny relation,” siger Lars Werge.

I pressemeddelelsen udtaler Øjvind Hesselager:

”I en tid med hård kritik af medierne, har jeg vogtet nidkært om den journalistiske etik. Og selv om vi er gået til stålet, kan jeg notere, at Pressenævnet i min tid aldrig har fundet anledning til kritik. Det synes jeg i al beskedenhed, at også udgiveren Dansk Journalistforbund skal være stolte af.”

Journalistens medarbejdere har i Øjvind Hesselagers tid lavet flere historier, som var kritiske over for forbundet. Blandt andet har Journalisten afdækket en krænkelsessag i DJ, som førte til en omorganisering af forbundet, strammere regler, en advokatundersøgelse, og at en mellemleder forlod huset. Fagbladet har også beskrevet sager, hvor DJ og ledelsen har fået kritik, blandt andet af et afgående hovedbestyrelsesmedlem og af den nye gruppe Bloggere i DJ. Tidligere har Journalisten afdækket, at forbundets midler var investeret i skattely.

”Et af dansk fagpresses stærkeste medier”

Formand for Dansk Journalistforbund, Lars Werge, takker i pressemeddelelsen også Øjvind Hesselager for hans virke som redaktør.

”Øjvind har en stor del af æren for, at vores fagblad står så stærkt, som det gør, blandt mediefolk generelt og i særlig grad blandt vores medlemmer,” siger Lars Werge.

Han roser Øjvind Hesselager for at have været med til at digitalisere Journalisten i sin tid som redaktør.

”Han har styrket journalistikkens gennemslagskraft med en effektiv og tidssvarende inddragelse af sociale medier, samtidig med at det trykte magasin har bevaret sin status over for en voksende og meget krævende målgruppe,” siger Lars Werge.

Journalisten er i Øjvind Hesselagers tid gået fra 20 til 12 printnumre.

Stolt af sin tid på Journalisten

Øjvind Hesselager er stolt af det arbejde, han har lavet på Journalisten.

”Jeg er glad for anerkendelsen af mit arbejde og stolt over det, jeg har nået sammen med redaktionen. Jeg er sikker på, at redaktionen nok skal føre bladet godt videre under en ny redaktør – den er Danmarks dygtigste,” siger han.

”DJ skal altid spille en nøglerolle i ambitionen om at sikre og udvikle kvaliteten af frie og uafhængige medier med højt journalistisk indhold. Fagbladet har i mine år bestræbt sig på at gå forrest i den kamp gennem en kritisk og fair dækning, der varetager medlemmernes interesser. Også i situationer, hvor det på den korte bane kunne gøre ondt på DJ,” siger han.

Øjvind Hesselager har tidligere været reporter og redaktør på månedsmagasinet Press og freelancer i en årrække. Han er uddannet i kommunikation fra RUC i 1992.

Øjvind Hesselager har ikke yderligere kommentarer.

Kommentarer
47
Rasmus Mark Pedersen
28.06.19 15:53
Kære Øjvind

Det var da godt nok noget af en overraskelse. Tusind tak for din ledelse af Journalisten. Vi har ikke altid været enige om alt, men jeg synes, din styring har ført til noget fremragende journalistik.

Derfor vil jeg gerne hylde din journalistisk kompromisløse linje. Den har været et forbillede for andre fagblade. Den har givet medlemmerne suverænt god journalistik. Og den har sørget for at udvikle DJ som organisation på tidspunkter, hvor organisationen ikke har gjort det af sig selv.

Kort sagt har den vist, hvad journalistik kan og bør, i en tid hvor det ikke er alle, der værdsætter den værdi, journalistik har i og for samfundet.

Der kunne sikkert finde mange undskyldninger for at skille sig af med dig, men jeg er bekymret, hvis din afløser skal vægte en god relation højere end god journalistik. Alene det, at man kan få den bekymring, er problematisk for fagbladet.

Derfor håber jeg, at det vil blive slået fast med 700 tommers søm, at den journalistiske frihed er ukrænkelig. Og at Journalistens fornemmeste opgave er at lave journalistik, der kommer medlemmerne til gavn. Også selvom det gør ondt på forbundet.

Og tak for at du har gjort netop det.

Bedste hilsner,
Rasmus MP
Fremhævet af Journalisten
Lasse Lundberg Andreasen
28.06.19 16:07
Kære Øjvind

Jeg havde fornøjelsen af at tale med dig på Folkemødet. Det var en virkelig god oplevelse, for det virkede, som om du var oprigtigt interesseret i, hvad jeg havde på hjertet. Den samme oplevelse har jeg haft af dit arbejde på Journalisten - der kunne man også spore en oprigtig interesse for dit felt og din branche.

Bedste hilsner
Lasse Lundberg
Fremhævet af Journalisten
Maria Becher Trier
28.06.19 16:16
Skal Journalistens redaktionelle frihed indskrænkes?

I Dansk Journalistforbunds formålsparagraf står der, at ”DJ skal arbejde aktivt for en udvidelse af presse- og ytringsfriheden over for arbejdsgiverne”. Derfor undrer Lars Werges udmelding mig. Hvordan kan Øjvind Hesselagers ”journalistisk kompromisløse linje slide på relationen mellem parterne” i sådan en grad, at Øjvind Hesselager må finde nye journalistiske græsgange?
Relationer er vigtige. Men de kan aldrig blive vigtigere end presse- og ytringsfriheden. Journalisten er medlemmernes fagblad – ikke hovedbestyrelsens. Derfor vil jeg bede hovedbestyrelsen komme med en udmelding om, at de ikke ønsker at indskrænke Journalistens redaktionelle frihed.

BH Maria Becher Trier, formand for Organisationsgruppen
Fremhævet af Journalisten
Alexander Kokkedal
28.06.19 16:30
Siden jeg begyndte på DMJX for to semestre siden har jeg været flittig læser af Journalisten og været meget tilfreds både med valg af historier og den redaktionelle standard.

Jeg har også været glad for at læse andres kommentarer til Journalistens artikler og vil nok huske Øjvind for, hvor aktiv han var i forhold til at svare både på legitim kritik og sure opstød fra læsere i kommentarfelterne på Journalisten.dk og Facebook.

Det, at han går i dialog med læserne og ikke bare - som nogle redaktører gør - indtager den kyniske holdning, at folk altid vil være utilfredse med mediet, så hvorfor svare på kritikken, har jeg stor respekt for.

God vind, Øjvind!
Fremhævet af Journalisten
Sune Fischer
28.06.19 16:37
Journalisten mere end antyder, at Hesselager blev fyret, fordi han tillod sig at være kritisk overfor forbundet.
Det er en ganske alvorlig beskyldning, jeg gerne ser underbygget med fakta - og ikke som det står nu ret udokumenteret.
Fremhævet af Journalisten
Hanne B. Jørgensen
28.06.19 17:18
Hvis dette citat er korrekt så er det den journalistiske linje som har 'slidt på relationen': "Men hans journalistisk kompromisløse linje har også slidt på relationen mellem parterne, og DJ er nået til et punkt, hvor der må en ny person på posten som redaktør for Journalisten for at skabe en anden og ny relation,” siger Lars Werge."
Det kan da ikke passe at en journalistisk kompromisløs linje i vores eget fagblad kan være et problem?

Vh Hanne Birgitte chefredaktør Folkeskolen
Fremhævet af Journalisten
Jorn Stjerneklar
28.06.19 18:40
Det ligner bare almindelig smålighed fra Werges side. Ikke mærkværdigt, men foruroligende. "...hans journalistisk kompromisløse linje har også slidt på relationen mellem parterne"...Jamen altså. Håber ikke den nye redaktør bliver en nikkedukke for Formand Werge. Krænkelsessagen blev fra ledelsens side behandlet som om de var Danske Bank og ikke en fagforening der står for åbenhed og ytringsfrihed. Det ser sgu sort ud.
Fremhævet af Journalisten
Frede Jakobsen
28.06.19 18:44
En årelang kamp for Journalisten som et fagblad med redaktionel frihed er tilsyneladende nu gået ind i en ny fase. Journalistforbundet har skilt sig af med den ansvarshavende redaktør. Det er forbundsledelsen berettiget til at gøre - som ejer af bladet. Naturligvis. Men kønt er det ikke. Forbundsledelsen vil - som jeg læser det - have mere kontrol med bladet, forbundsledelsen er træt af, at bladet også har lavet kritisk journalistik om ... ja netop forbundsledelsen. Journalisten har været et forbillede for mange andre blade, siden det fik sit redaktionelle frihedsbrev for mange år siden. Forbundsledelsen har adskillige gange forsøgt at rulle friheden tilbage. Uden held. Øjvind har holdt netop den journalistiske fane højt. Fastholdt bladet som medlemmernes, ikke som en højtaler for den til enhver tid siddende forbundsledelse. Apparatet har vundet. Og har, ser det ud til, demonstreret, at end ikke en journalistisk forbundsledelse kan tåle fri, uafhængig og kritisk journalistik. Shame.
Fremhævet af Journalisten
Ulrik Baltzer
28.06.19 19:06
Godt, at fagbladet slår hårdt ned på journalistisk kompromisløshed. Frihedsbrevet slider vel egentlig også på relationerne, så det kan da være, at Øjvind skal pille det ned fra væggen og tage det med sig, når han går.
Fremhævet af Journalisten
Helge Andreassen
28.06.19 19:15
Det kan for mig at se, kun betragtes som en forkert beslutning, hvis det forholder sig som beskrevet.

Med venlig hilsen
Helge Andereassen
DJ Kreds3
Fremhævet af Journalisten
Jakob Andresen
28.06.19 19:16
Hvem er “parterne”?
Fremhævet af Journalisten
Annelise Mølvig
28.06.19 22:12
Hvad handler det her om? Tåler forbundsledelsen ikke kritisk og gennemarbejdet journalistik? Jeg er rystet.
Fremhævet af Journalisten
Lotte Bilberg
28.06.19 23:25
Kære kolleger
Skal vi ikke markere over for Lars Werge, at han er gået langt over grænsen for, hvad vi vil finde os i som medlemmer af DJ? Hvordan det gøres bedst, ved jeg ikke på stående fod. Men har I andre bud på det, går jeg gerne aktivt ind i det arbejde, det måtte kræve.
Fremhævet af Journalisten
Dorthe Olander
29.06.19 00:03
Tak Øivind for solid journalistik også om et forbund/en ledelse, der ikke selv tog fx utilstedelig opførsel blandt ansatte alvorligt. Pyh, jeg håber ikke vi får et tandløst ih-hvor-går-det-godt fagblad på afsenders præmisser. Hvem gider læse det?
Fremhævet af Journalisten
Christian Kloster
29.06.19 00:07
Træd varsomt, kollegaer. Ellers risikerer I, at den følsomme Lars Werge ekskluderer jer fra forbundet.
Fremhævet af Journalisten
Rikke Folm Berg
29.06.19 07:37
Hvordan kan man fyre en chefredaktør for at udøve vores fag efter dets fineste bærende principper? Det er vist formanden og ikke chefredaktøren, der burde forlade huset på Gammel Strand.
Fremhævet af Journalisten
Erik Svarre
29.06.19 07:42
Det er den "forsinkede" straf for at tage en sexchikanesag op, som satte spørgsmålstegn ved kulturen i Dansk Journalistforbund. Det skulle være sket mange år tidligere - med helt anderledes konsekvenser. Men Øjvind skal have tak for, at han stod bag den afdækning af stærkt kritisable forhold. Bedre sent end aldrig. Selv om det i sidste ende blev dyrt for ham.
Fremhævet af Journalisten
Michael Kjærgård
29.06.19 08:52
Jeg er med Lotte. §25, stk.17. 'Ekstraordinært delegeretmøde kan indkaldes med otte dages varsel, når hovedbestyrelsen beslutter det, efter begæring fra generalforsamlinger i mindst 2 kredse, eller efter skriftlig begæring fra mindst 300 medlemmer.' 300 medlemmer! Det lyder da ikke helt uoverkommeligt
Fremhævet af Journalisten
Mathias Svane Kraft
29.06.19 09:30
Hvorfor skal fagbladet Journalisten fortælle om deres redaktørs fratræden via en pressemeddelelse fra forbundet? Hvorfor udtaler formanden sig kun i en pressemeddelelse? Hvorfor kommer nyheden fredag eftermiddag, hvor medlemmerne er på vej på weekend eller ferie? Hvorfor kommer nyheden netop som Journalistens medarbejdere går på sommerferie?
Fremhævet af Journalisten
Tobias Dinnesen
29.06.19 10:34
Kære formand (Lars Werge),
Kan du og det forbund, vi som medlemmer finansierer driften af, fortælle, hvad det er for nogle ting, vi ikke må få at vide af vores fagblad, Journalisten, når nu Øjvind Hesselager fyres for sin "journalistisk kompromisløse linje"?
Det er ærligt talt beskæmmende, at den frie presses kritiske historier tilsyneladende blev lidt for besværlige at håndtere internt for den frie presses fagforbund.
Alt godt,
Tobias Dinnesen
Fremhævet af Journalisten
Bo Elkjær
29.06.19 10:52
Jeg synes jo altid, det er interessant at dykke ned og dissekere sprogbrugen. I pressemeddelelsen fra Journalistforbundet står der, at Øjvind stopper "efter aftale". Det bliver i Journalistens dækning til "efter gensidig aftale".
Hvad er korrekt? Var Journalistforbundet og Øjvind nået frem til en gensidig forståelse af, at Øjvind skulle stoppe, eller var det kun forbundet - og her kan det vel oversættes til Lars Werge - der var nået til denne forståelse?
Blev "aftalen" indgået med en pistol for panden?
Det er ikke "efter aftale" eller "efter gensidig aftale", når man blot overlades til at vælge, om henrettelsen skal ske ved skydning eller hængning.
I realiteten ligner det her, at Journalistforbundet - og her kan det vel oversættes til Lars Werge - har været pisseirriterede over den måde, Øjvind og Journalisten har brugt frihedsbrevet, og at det fik den konsekvens, at Øjvind skulle ud af vagten.
Det er vigtigt at forstå, at frihedsbrevet kun har værdi, hvis det bliver brugt.
Med fyringen af Øjvind er frihedsbrevet reelt revet over og kastet med i graven. Uanset hvor højt belagt en ny ansættelse præsenteres, vil ingen ny redaktør med fornuften i behold vælge at bruge sit frihedsbrev.
Det er ærgerligt. Journalistforbundet har haft lortesager. Dem har Journalisten dækket. Det vil ikke ske fremover.
Journalistforbundet havde valget mellem at vise, hvordan man skal håndtere kritisk dækning - og hvordan man IKKE skal håndtere kritisk dækning. Forbundet valgte det sidste.
Forbundet har svigtet at udnytte de muligheder der har været for mægling ned ad gaden mellem adresserne på Gammel Strand.
Dertil kommer, at udførelsen var elendig med nogle af de dårligste greb fra kommunikationsbranchen: En pressemeddelelse, der bæres ud med skraldet fredag eftermiddag, fuld af de sædvanlige eufemismer og klicheer, og det endda med en forbundsformand som afsender, der tidligere i sin karriere har rost sig selv af at være sådan en der kalder en spade for en spade.
Beslutningen bygger på en grundlæggende misforståelse: Man bliver ikke stærkere og mere magtfuld af at undertrykke kritik.
Helt symbolsk blev beslutningen om at fyre Øjvind - med alle de signaler det udsender - taget på årsdagen for masseskyderiet på avisen Capital Gazette i USA og samme dag, som Trump og Putin på G20-topmøde i enighed hyggede sig med at kritiske journalister "skal man skaffe sig af med".
Jeg ved godt, at det er højtflyvende sammenligninger, der rammer langt forbi skiven, men i lille skala er pointen, at det er vigtigt at forstå hvad det er for et signal Journalistforbundet udsender - og dét signal er, at det er helt i orden at fjerne kritiske journalister; det er helt i orden at udskifte kritisk journalistik med tandløs afskrift af referater fra hovedbestyrelsesmøder o.lign.
Fremover kan al kritik fra forbundet side af lignende beslutninger besvares med et: "Ja. Men I viste selv vejen".
Så det er en dum beslutning. Med uheldige konsekvenser.
God vind, Øjvind. Der er al mulig brug for kompromisløs journalistik.
Fremhævet af Journalisten
Lotte Bilberg
29.06.19 10:52
Michael: Hvordan gør man det - altså indkalder til ekstraordinært delegeretmøde? Hvem kan gøre det?

Lars Werge: Håber du finder tid her i weekenden til at svare på Mathias Svane Krafts spørgsmål - måske det kan motivere, at han stiller dem på mange medlemmers vegne.
Fremhævet af Journalisten
Dorte Toft
29.06.19 12:13
Kompromisløs journalistik i relation til eget forbund, et journalistforbund, er selvfølgelig en nødvendighed. Logik for burhøns, så forbundsledelsen bliver nødt til at komme mere på banen med SIN logik i relation til fyringen.
Men var der i Journalisten også kompromisløshed i relation til det, der IKKE gælder forbundet selv? Var der fokus nok på berettiget mediekritik over elendig journalistik? Var der åbenhed nok over for nye tendenser, der ikke udsprang af "gammelmedierne"? Var der tidligt nok fokus på den store vækst i chikane mod freelance journalister - og fastansatte, på selvcensuren, der voksede? Var der fokus nok på den groteske kontrast mellem, hvad forbundet angiver bør være freelance journalisters timeløn, og de almisser som dagspressen gi'r?
Alene ved at nævne disse spørgsmål (og der er flere), kan man jo udlæse, at mit eget svar er nej. Ligeså at jeg jf. de øvrige kommentarer åbenbart er atypisk i mine ønsker til et fagblad.
PS: Jeg må så også behørigt tilføje, at jeg nogle år efter skiftet til freelancetilværelsen meldte mig ud af forbundet, og det skete i skuffelse over forbundet OG over visse prioriteringer i Journalisten.
Fremhævet af Journalisten
Uffe Gardel
29.06.19 12:15
Jeg vil gerne tilføje et enkelt spørgsmål til Mathias Svane Krafts særdeles relevante spørgsmål:

Helt konkret HVILKE journalistiske kompromiser ønsker Hovedbestyrelsen, at Fagbladet Journalisten indgår fremover?
Fremhævet af Journalisten
Karen Lumholt
29.06.19 13:08
Jeg har ikke altid været tilfreds med mit fagblad Journalisten, men jeg er meget bekymret for den begrundelse, der ligger bag "fyringen" af den ansvarshavende redaktør. Hvis forbundsledelsen vil bevare medlemmernes tillid, må de gå åbent ind i en dialog om hvilke problemer de konkret har set i den måde, Journalisten har været ledet på. I stedet for at divertere med "uld i mund". Vi er som journalister ikke dem, der spises af med den slags. Åbenhed må være den rigtige strategi, især i et forbund som DJ.
Fremhævet af Journalisten
Lotte Bilberg
29.06.19 16:32
Kære Michael - og alle andre med indsigt i at markere over for en formand, at han er gået langt over grænsen

Jeg har læst din kommentar igen, Michael, og kan godt se, at du svarer på, hvad der skal til for at indkalde til ekstraordinært delegeretmøde (se kommentar fra Michael Kjærgård tidligere i tråden). Men jeg har stadig brug for råd:

1. Hvad skal en skriftlig begæring indeholde? Hvem skal den sendes til?

2. Hvis 300 medlemmer sender en skriftlig begæring, hvad er da det videre forløb?

Og ikke mindst: Er det at forsøge at få indkaldt til et ekstraordinær delegeretmøde det rette tiltag i denne situation?
Fremhævet af Journalisten
Finn Arne Hansen
29.06.19 18:57
Øjvind er en god mand og var en fremragende redaktør efter god tabloidstandard. Men: Som alle ved, fyrer man folk sidst på måneden, derfor kommer pressemedelelsen nu. Så det kan ikke kritiseres. Men kan heller ikke kritisere en pressemeddelelse for at være konstrueret. Det ved alle, der har arbejdet i den branche. Man skriver noget, begge parter kan leve med og giver her redaktøren en gylden faldskærm til cirka 0,9 millioner kroner inklusive pensionsdelen - selv om forbundets økonomi er til rotterne.
Tilbage står debatten om, hvorvidt en redaktør har lov til at ødelægge planlagte fusioner, blæse en affære mellem to ansatte helt op i det røde felt, begå karaktermord på fagligt aktive og meget mere af samme skuffe. Kort sagt: både som redaktør på en avis og et fagblad er der noget meget dansk, nemlig frihed under ansvar.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
29.06.19 20:35
Kære Finn Arne

Jeg har stor respekt for dit engagement og musikkaliteten i din ivrige argumentation.

Jeg tror fusionen faldt, fordi medlemmerne opdagede, at der var større forskel på KS og DJ end de oprindelige tilkendegivelser viste. Hvilket hovedbestyrelsen reagerede på på delegeretmødet ved at trække fusionsplanerne. Fusionen var i øvrigt ikke planlagt. Det var planlagt at undersøge mulighederne for den. De var så ikke til stede.

Som jeg forstår advokatundersøgelsen af chikanesagen er dens primære konklusioner enslydende med Journalistens forudgående dækning og dokumentation.

Jeg må bede dig uddybe hvad du mener med karaktermord fagligt aktive, da det er en kritik, der ikke er prydet med argumentation. Og påpeg også gerne, hvor jeg ikke har demonstreret frihed under ansvar.

;-)

God aften.

Med venlige hilsner
Fremhævet af Journalisten
Finn Arne Hansen
29.06.19 21:46
Øjvind, jeg har personligt rost dig for at lave et godt fagblad, det husker du sikkert. Din forgænger havde lavet det for meget til et københavnsk kendismagasin, og du fik fokus tilbage på det faglige. Respekt for det. Men din redaktion gjorde det til en mission at lave en slags Rasmus Modsat-journalistik mod det, I fornemmede, at konservative journalister var imod. Hele hovedbestyrelsen gik for eksempel positivt ind i fusionsdebatten, men I ledte hele tiden efter alt, der kunne nære Gardel-fløjens modstand. Derfor formede I medlemmernes holdninger så meget, at HB til sidst ikke turde stå ved sin kamp for en fusion. Det betyder den dag i dag, at DJ er i en konkurrencesituation med KS og ikke har de 8000 medlemmer og 35 millioner kontingentkroner samt synergieffekter, det kunne have haft - og stadig kan få. Det er en enorm magt, du har haft. Og den slags magt bør være under ansvar. Se på konsekvenserne.
Sagen om, at din redaktion syntes, at jeg efter 34 års fagligt arbejde skulle have en tur i metoo-vridemaskinen, fordi jeg på et lukket møde havde sagt min ærlige mening om en ung kandidat, og at din journalist endda inddrog både næstformanden og formanden i det, behøver jeg vel ikke tvære mere rundt i, den landede vi trods alt fornuftigt. Men den var medvirkende til, at dagen i morgen er den sidste dag, jeg er medlem af DJ.
Men trods alt tak for alle de gode artikler og din lydhørhed. Og held og lykke med at få opgaver. Jeg tror, de kommer væltede!
Fremhævet af Journalisten
Michael Kjærgård
29.06.19 23:37
Ellers noget af en underkendelse af alle os andre at give Journalisten og/eller dens redaktør æren for formandskabets tre største successer: ikke-fusionen, ikke-flytningen og ikke-navneskiftet.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
30.06.19 00:11
Kære Finn Arne

Journalisten har ikke skrevet et ord om dig og metoo. Det må være et andet medie eller en anden planet :-)

Tak for rosen.

KH
Fremhævet af Journalisten
Helle Nørrelund Sørensen
30.06.19 08:46
Jeg kender ikke Øjvind Hesselager, men er almindelig læser og glad for mit fagforeningsblad. Jeg bliver bekymret, når min fagforening, der til dagligt skal beskytte mine og mine kollegers rettigheder og stå vagt om den frie og kritiske journalistik, afskediger en redaktør med ønsket om en bedre relation til DJ. Der bør være en klar armslængde mellem DJ og Journalistens redaktion, herunder også redaktionel ledelse. Derfor håber jeg heller ikke, at omtalen ag Hesselagers farvel stopper her.
Mvh Helle Nørrelund Sørensen
Fremhævet af Journalisten
Michael Kjærgård
30.06.19 09:34
Lotte: 1. I tvivlstilfælde spørger man sin fagforening. Jeg har skrevet flg. til DJ:
'Jeg ønsker indkaldt til ekstraordinært delegeretmøde i henhold til forbundsvedtægternes §25 stk.17 (skriftlig begæring fra mindst 300 medlemmer). Jeg ønsker vejledning i hvordan jeg skal forholde mig.
Er der formkrav til en sådan skriftlig begæring? Hvis ja, hvilke?
Skal alle 300 underskrive på samme dokument eller kan det være på hver sit eller i portioner af flere medlemmer?
Skal i givet fald teksten på alle skriftlige begæringer være identisk? Skal dateringen?
Skal der af af begæringen/begæringerne fremgå en begrundelse for ønsket om et ekstraordinært delegeretmøde og/eller en dagsorden? Eller følger et ekstraordinært delegeretmøde pr. automatik samme dagsorden som et ordinært delegeretmøde som beskrevet i §25 stk.5-9 og 12-13?
Der er sikkert flere spørgsmål som jeg ikke har tænkt på. Jeres svar må derfor gerne være mere udførligt end blot begrænset til svar på ovenstående.
Da sommerferietiden står umiddelbart for døren, håber jeg på hurtigt svar, gerne inden for denne uge (uge 27). Hvis dette ikke er muligt, ønsker jeg oplyst, hvornår jeg kan forvente svar.'
Lotte og alle andre: 2. Man skal være klar over, at så længe det ikke er muligt at opdrive en modkandidat til Lars Werge, vil der ikke ske nogen ændringer i ledelsesformen. Hvorfor skulle han, hvis ikke er der en mulighed for at blive væltet på spørgsmålet? 3. Den der i givet fald vil kandidere, skal være klar til at blive fuldstændig marginaliseret, hvis det ikke lykkes at vinde.
Jeg poster DJ's svar, når jeg modtager det.
Fremhævet af Journalisten
Lotte Bilberg
30.06.19 11:10
Sådan Michael! Jeg har forhørt mig lidt, siden jeg skrev sidst, og kan måske svare på nogle af spørgsmålene. Jeg skal dog lige samle tankerne, så vender tilbage senere i dag.
Alle: Tilkendegiv gerne her med et “Ja”, at I - afhængig af den endelige formulering, selvfølgelig - vil være medunderskrivere af en anmodning til hovedbestyrelsen om et ekstraordinært delegeretmøde på baggrund af den pressemeddelelse, der blev udsendt fredag.
Fremhævet af Journalisten
Jens Yde
30.06.19 11:46
Jeg vil gerne læse om, at formanden Lars Werge har trukket sig. Hvor kan man det på Journalisten?
Fremhævet af Journalisten
Jan Hillers
30.06.19 11:53
Jeg troede jeg havde skrevet, men det havde jeg så ikke.
Mit synspunkt er nemlig, at med mindre der er en helt anden egentlig årsag til fyringen af Øjvind (taget af kassen, psykisk ustabil - den slags) , kan det enten kun skyldes, at HB ikke længere er journalistisk orienteret eller at Lars Werge har handlet uden flertal.

Det ser nu ud til det var det sidste - og gudskelov for det. Derfor bifalder jeg nyheden om, at Lars Werge nu er færdig som formand.
Fremhævet af Journalisten
Jan Hillers
30.06.19 12:03
MIne kommentarer forsvinder. Dette er sidste forsøg - nu med nyheden om ,at Lars Werge har trukket sig. Og det er det eneste rigtige hvis hans begrundelse for fyringen står for egen regning. Men hvis den, hvad den burde, er udtryk for et HB-flertals holdning, er DJ ret så fortabt. Det var den så alligevel ikke.
Det er en god ide at skrifte chefredaktør en gang imellem, men det skal foregå ordentligt. Øjvind har mig bekendt hverken stjålet af kassen eller har udviklet psykiske forstyrrelser, og så er der jo kun Werges ujournalistiske begrundelse.
Farvel, Lars. Tak for alt. Trist sortie.
Fremhævet af Journalisten
lotte bilberg
30.06.19 12:51
Seneste nyt i sagen - den eneste rigtig løsning: https://journalisten.dk/lars-werge-traekker-sig-for-dj-formand/

Tilbage står blot at få en meget god - og grundig - forklaring fra hovedbestyrelsen om de eneste dages forløb - herunder ikke mindst mandatet til Lars Werge. Det her må ikke ske igen.
Fremhævet af Journalisten
Michael Kjærgård
30.06.19 12:54
Vi mangler lige begrundelsen for at HB gav Werge mandat til at stritte Øjvind ud. Men ellers er der indtil videre en god dag, omend den ødelagde min karriere som revolutionær.
Fremhævet af Journalisten
Lasse Lindquist
30.06.19 13:48
Kære Øjvind

Jeg er rystet over udsigten til dit fravær - og ikke mindst over baggrunden, som tilsyneladende er, at du og Journalisten har gjort det, der ligger allerinderst i journalistikkens hjerte og berettigelse: Været kritisk og villig til at bide den hånd, der fordrer en.

Min læretid på Journalisten har været et fagligt, professionelt og ikke mindst personligt point-of-no-return for mig. Jeg kan dårligt overdrive den forskel du (og resten af Journalisten under din ledelse) har gjort for mig personligt og for dansk journalistik .

Tak.

Med Werges afgang kommer der måske et ordentligt efterspil, hvor svesken kommer på disken. Men efter at have vaklet i troen ift. forbundet de seneste år, så skal der ret meget til nu, hvis det her ikke bliver mit farvel til DJ. Øv.

God vind til dig. Ikke, at du behøver den. Mon ikke tilbuddene allerede står i kø?
Fremhævet af Journalisten
Jan Dyberg
30.06.19 18:06
Michael, du skriver, at vi mangler lige” HB’s begrundelse for at stritte Øjvind ud. Det er i mine øjne et ret central punkt. For hvad var egentlig HB’s begrundelse for at skille sig af med Øjvind, hvis det IKKE var den årsag, Werge angiver i pressemeddelelsen??
Fremhævet af Journalisten
Jesper Jürgensen
30.06.19 19:27
Et stort tab for DJ. Du vil blive savnet. Og bliver svært at erstatte.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, afgående chefredaktør
30.06.19 19:35
Kære Lasse Lindquist

Tak for din anerkendelse af Journalisten som praktiksted. Det er en opgave, som især løftes af Jakob Albrecht, og jeg er helt klar over, at I får en rigtig fin uddannelse hos Journalisten. Det manglede bare andet, for praktikanterne er det nye blod på holdet, og I løfter altid kvaliteten.

Held og lykke på din vej - jeg står selvfølgelig altid stadig klar med gode råd, hvis der er behov :-)

KH
Fremhævet af Journalisten
Helge Thomsen Andreassen
30.06.19 20:16
Hvis HB har sendt Lars Werge i byen, med besked om at fyre redaktøren af Journalisten, er det, for at sige det mildt, meget vanskeligt at have tillid til HB. Så burde det i virkeligheden være HB, der trak sig.

Mvh
Helge Andreassen,
DJ Kreds3
Fremhævet af Journalisten
Lars Helge Rasch
01.07.19 14:27
Det var da en overraskende vending. Jeg har bare godt å si om den danske Journalisten. Den dekket konflikten jeg var midt oppe i med NJC på en meget god og reflektert måte. Synd at det må ende slik.
Fremhævet af Journalisten
Jørgen Rye
01.07.19 15:28
Der er godt nok meget at undres over i den her sag, men min største forundring er dog, at så mange gode kolleger kan have så (skrå)sikre meninger om formanden og de øvrige i den her sag, når alle vi menige jo ikke ved en dyt om, hvad personsagen handler om.
Fremhævet af Journalisten
Sara Høyrup
01.07.19 20:58
Jamen Jørgen Rye, hvorfor skulle vi ikke efterhånden have dannet os en mening om den faldne forbundsformand? Og hvorfor skulle vi ikke basere vores holdning til fyringen af fagbladets redaktør på forbundets helt egne ord? Det under mig også hos dig, Sune Fischer, at du får det til, at det alt sammen bare er noget, folk finder på, når vi har en officiel udmelding at forholde os til.
Fremhævet af Journalisten