Twitter og Sundhedsstyrelsen i nyt samarbejde om corona

I forbindelse med udbruddet af coronavirus har Twitter taget initiativ til samarbejde med Sundhedsstyrelsen for at bekæmpe udbredelsen af misinformation. Sundhedsstyrelsens pressechef håber, samarbejdet kan bredes ud til flere emner

Hvis du er dansk Twitter-bruger, så prøv engang at skrive ”coronavirus” i søgefeltet. Så dukker en ny boks op øverst med teksten: ”For at sikre, at du får den bedste og mest opdaterede viden om ny coronavirus, kan du med fordel læse videre her, på Sundhedsstyrelsens hjemmeside” og et link til Sundhedsstyrelsens hjemmeside.

Boksen er et resultat af et nyt samarbejde mellem den danske Sundhedsstyrelse og platformen Twitter om at bekæmpe misinformation.
Det kom i stand på Twitters initiativ, fortæller pressechef i Sundhedsstyrelsen Tina Gustavsen.

”Jeg blev kontaktet af en person fra Twitter, som skrev til mig, at de allerede havde et samarbejde med de britiske sundhedsmyndigheder, og om vi ville være interesserede i et tilsvarende samarbejde. Det skyndte jeg mig selvfølgelig at sige ja til,” siger Tina Gustavsen.

Hun lægger ikke skjul på, at store internationale SoMe-kanaler og søgemaskiner kan være en udfordring for en myndighed som Sundhedsstyrelsen, når man gerne vil nå bredt ud med korrekte informationer og ikke mindst forhindre misinformation i at sprede sig.

”Alle, der arbejder med kommunikation, forsøger jo at tage kampen op mod algoritmerne,” siger Tina Gustavsen.

Højere op i algoritmerne

Hun har haft dialog frem og tilbage med Twitter om samarbejdet. Det resulterede blandt andet i, at Tina Gustavsen sendte en liste med en række søgeord, som hun foreslog skulle aktivere den nye ”Twitter-boks”, som henviser til Sundhedsstyrelsens informationssite om coronavirus. Derudover har Twitter ifølge Tina Gustavsen verificeret alle Sundhedsstyrelsens officielle profiler, så de rangerer højere i algoritmerne.

”Der er nogle emner, hvor det er ekstra vigtigt, at folk får korrekt og saglig information og ikke alt muligt pladder fra en Youtube-kanal,” siger hun.
Pressechefen håber, Sundhedsstyrelsen kan brede samarbejdet med Twitter ud, så det også gælder for emnet vaccinationer og måske på sigt flere emner.

Generelt er det pressechefens oplevelse, at tech-giganter har mere fokus på at bekæmpe misinformation nu, end for eksempel da der var stor virak om HPV-vaccinen. Og det er de også nødt til, mener hun.
”Når du har med folks liv og død og helbred at gøre, så har du et ansvar.”

44 lande

I en mail fra Twitters kommunikationschef i Europa, Ann-Marie Lowry, bekræfter hun, at Twitter har taget kontakt til sundhedsmyndighederne i foreløbig 44 lande for at etablere samarbejder som det i Danmark om at bekæmpe misinformation om coronavirus.
Det har ikke været muligt at få hendes svar på, hvorvidt Twitter er åben for at udvide samarbejdet, sådan som Tina Gustavsen ønsker.

0 Kommentarer

Læs også

Eksperter: Derfor rammer SAS ved siden af skiven

Derfor får SAS røg, mens Momondo ramte rent

13. FEBRUAR 2020

Lektor: Facebook er en rutsjebanetur

18. APRIL 2018

Facebook-ændringer er en kold spand vand i hovedet på medierne

12. JANUAR 2018