search

Pittelkow forsvarer Den Korte Avis’ troværdighed

”Vi laver analytisk orienterede artikler på stribe, der er klasser over, hvad man finder i danske medier,” mener Ralf Pittelkow fra Den Korte Avis. I går placerede en troværdighedsmåling Den Korte Avis i bunden 

Journalisten kunne i går fortælle, at DR er Danmarks mest troværdige nyhedsformidler. Ifølge en undersøgelse lavet af Megafon for DR Medieforskning indtager DR syv af de 10 første pladser på en liste over de mest troværdige medier.

I den anden ende af skalaen finder man Ralf Pittelkow og Karen Jespersens netmedie Den Korte Avis.

Journalisten har fremlagt målingen for Den Korte Avis' chefredaktør, Ralf Pittelkow. I en mail svarer han:

”Denne undersøgelse giver vi ikke meget for."

Laver få fejl

Ralf Pittelkow skriver, at Den Korte Avis begår fejl ligesom alle andre medier.

”De ret få fejl, vi har lavet, er blevet råbt ud, som om vi lavede et hav af den slags,” skriver han.

Om journalistikken på Den Korte Avis skriver han:

”Vi laver analytisk orienterede artikler på stribe, der er klasser over, hvad man finder i danske medier. Vi bringer meget yderst relevant stof, som andre aviser ikke bringer. Det gælder ikke mindst udlændingepolitik, hvor DR fortier helt afgørende kendsgerninger.”

Tårnhøj troværdighed

Han henviser til en international undersøgelse – ”User Report i 2015” – der målte læsernes vurdering af de netmedier, de læste.

”Her lå Den Korte Avis tårnhøjt i troværdighed,” skriver han.

Journalisten har bedt Ralf Pittelkow om at sende undersøgelsen. Men han har ikke svaret på Journalistens henvendelse.

Kun 3 procent utilfredse

I en artikel fra 2015 skriver Den Korte Avis selv om User-rapporten, der måler brugernes tilfredshed med for eksempel sprog, indhold, troværdighed og design.

På en skala fra 1-5 giver brugerne af Den Korte Avis et gennemsnit på 4,4.

Kun 3 procent giver en direkte negativ bedømmelse. 

Eksempel på en mediehetz

Om undersøgelsen fra DR Medieforskning pointerer Ralf Pittelkow, at den er gennemført i april-maj 2017.

”Hvorfor kommer DR trækkende med den nu? Måske fordi den skal bruges i deres kamp mod de nedskæringer i DR, som der åbenbart er bred politisk enighed om,” spørger han.

Ralf Pittelkow ser brugen af undersøgelsen fra 2017 som led i et større mønster:

”Der har kørt en massiv, politisk motiveret mediehetz mod Den Korte Avis’ troværdighed,” skriver Ralf Pittelkow:

”Vi kunne ikke drømme om at lade os påvirke af den massive mistænkeliggørelse, som venstreorienterede journalister udsætter os for.”

Dennis Christensen, chef for DR Medieforskning, forklarer, at tallene kommer frem nu, fordi rapporten Medieudviklingen er udkommet nu.

”Og den er altid udkommet i slutningen i januar – medieforligsproces eller ej,” skriver han.

Rensede og ikke-rensede tal

I sit svar til Journalisten skriver Ralf Pittelkow, at man ikke kan lave en troværdighedsmåling, der medregner svar fra personer, som ikke kender for eksempel Den Korte Avis.

”Tager man højde for dem, ser resultatet anderledes ud,” mener han.

Som Journalisten skrev i går, har DR Medieforskning lavet to grafer.

En graf, hvor besvarelser fra personer, som ikke kender mediet, tæller med. Her ligger Den Korte Avis sidst sammen med Dagens.dk.

DR Medieforskning har også lavet en graf, der kun omfatter vurderinger fra mediebrugere, der kender de undersøgte medier. Her bliver resultatet en smule bedre for Den Korte Avis. De går fra en delt sidsteplads til en placering som tredjesidst.

Kommentarer
3
Tabita Wulff
26.01.18 16:32
Den undersøgelse må være
Den undersøgelse må være manipuleret. Der er jo seerflugt fra DR. Hvem er spurgt, segmentet af venstreorienterede? DR og TV2 bringer ikke alene fake news, de missionerer bestemte holdninger bastant.
Fremhævet af Journalisten
Jan Hilllers
26.01.18 22:11
Historien her må da være at
Historien her må da være at BT og EB skal sendes på efteruddannelse, så de dropper marketingsafdelingens krav om links via mere og mere uvederhæftige clickbaits. Folk/jeg klikker og føler os snydt. Nylig var der noget om en markedonsk håndboldtræner der havde været i clinch med tv2-reporter. Det ville jeg da gerne lige vide lidt om - det var for 16 år siden. Det er narrefissejournalistik. Det er positivt, det koster troværdighed. Så skift stil EB og BT - men måske er det for sent.
Fremhævet af Journalisten
Jan Hilllers
26.01.18 22:26
"marketingsafdelingens krav
"marketingsafdelingens krav om links " - sorry, clicks selvfølgelig. Jo højere tal for hvem der ser en artikel desto større annoncepris. Men mon ikke mange, der hurtigt ser det her er en snyder, ikke læser færdigt.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen