Rådgiver: Glidebane at trække annoncer fra Den Korte Avis

En række virksomheder har meldt ud, at de ikke længere vil annoncere i Den Korte Avis. Men det er en farlig vej at gå, mener rådgiver Benjamin Rud Elberth. Han råder dem til at se generelt på deres annoncepakker: »De skal ikke tage stilling til enkeltsager, for der er masser af små glidebaner i det her«

Der er gået lemmingeeffekt i den hos den række af virksomheder, der de seneste dage har besluttet, at de ikke længere vil annoncere hos Den Korte Avis. Det mener digital kommunikationsrådgiver Benjamin Rud Elberth.

Siden torsdag i sidste uge har Ralf Pittelkow og Karen Jespersens netmedie ifølge Jyllands-Posten mistet mindst 29 annoncører. Flere af dem begrunder deres beslutning med, at Den Korte Avis’ journalistik ikke er i overensstemmelse med deres virksomheds værdier. Men den køber Benjamin Rud Elberth ikke:

»Jeg tror i virkeligheden, at virksomhederne trækker sig fra Den Korte Avis for en sikkerheds skyld, fordi de er skidebange for at blive associeret med en politisk holdning. De er nervøse for, hvad forbrugerne tænker, og derfor trækker de deres annoncer. Det er ikke uproblematisk,« mener han.

Benjamin Rud Elberth fortæller, at han selv har kunder på listen over virksomheder, der har trukket annoncer fra Den Korte Avis. Ingen af dem har rådført sig med ham – men hvis de havde, havde han rådet dem til at tænke sig om en ekstra gang.

»Jeg ville være meget påpasselig med at rådgive en virksomhed til at hoppe af Den Korte Avis på grund af forbrugerpres,« siger Benjamin Rud Elberth.

Man skal have en klar talelinje  

Det springende punkt er ifølge kommunikationsrådgiveren, at Den Korte Avis ikke er dømt for noget.

»Man kan have mange holdninger til, hvad Den Korte Avis er, men vi skal jo lige huske, at de ikke har nogen dom for racisme. Derfor skal man tænke sig om, før man som virksomhed bukker under for et tilfældigt forbrugerpres og aktivt går ud og siger, at man ikke længere vil annoncere på Den Korte Avis. Man skal have en klar talelinje om, hvorfor man gør det. Ellers begynder vi at have en glidebane. For hvor vil man så ellers ikke annoncere?« siger Benjamin Rud Elberth.

Men de begrunder det jo med, at deres virksomheds værdier ikke er forenelige med de værdier og budskaber, som Den Korte Avis repræsenterer. Er det ikke godt nok?

»Det er jo noget forblommet pjat. Hvis jeg var den kritiske journalist ville jeg bede dem uddybe. Hvad er det for værdier? Er det, fordi de er racistiske eller fremmedfjendske? Hvis man bestemmer sig for, at man ikke vil annoncere på Den Korte Avis, så må man jo stå på mål for, hvad man ikke synes er i orden,« mener Benjamin Rud Elberth.  

Virksomhederne har sovet i timen

Han understreger, at virksomhederne er i deres god ret til selv at beslutte, hvor de vil annoncere. Af samme grund siger mange typisk på forhånd til deres mediebureau, at de ikke vil annoncere på sider med f.eks. porno eller gambling.

»Men her har vi en række virksomheder, der har sovet i timen, da de bad et mediebureau om at skrue en annoncepakke sammen til dem. Og nu tør de ikke engang stå frem og sige, hvad problemet er med Den Korte Avis. Hvis virksomhederne er så værdibaserede, så skulle de jo have været det fra starten,« siger Benjamin Rud Elberth.

Hvad bør de her virksomheder gøre nu?

»De bør sætte sig ned sammen med deres mediebureau og lægge nogle standarder for, hvordan de værdimæssigt vil annoncere fremover. Det kræver det nu, hvor de har meldt ud som de gør.«

Og hvad skal de svare de facebookbrugere, der stiller nye spørgsmål til deres placering af annoncer?

»Det bedste svar, man som virksomhed kan give, er, at man nu vil sætte sig ned og gennemgå sine annoncepakker. De skal ikke tage stilling til enkeltsager, for der er masser af små glidebaner i det her.«