search

Rejser, biler og boliger bliver fremover bragt som annoncetillæg af Berlingske

”Jeg havde mine kvababbelser ved at skulle optræde i et annoncetillæg,” siger motorjournalist Henrik Dreboldt. Han stopper som motorredaktør på Berlingske, fordi avisen har besluttet, at motorstoffet fremover skal være kommercielt drevet indhold

”Jeg skal kunne stå på mål for min uafhængighed, for ellers dør min troværdighed. Og der ved jeg ikke, hvor fedt det ville være, hvis min byline stod i et annoncetillæg.”

Sådan siger Henrik Dreboldt, der stopper som motorredaktør på Berlingske. Det gør han, efter at Berlingske har valgt at fjerne motorstoffet – sammen med rejsestof og boliger – fra Berlingskes egen redaktion og i stedet gøre det til kommercielt indhold, der skal bringes i annoncetillæg.

Henrik Dreboldt vil i stedet fortsætte som selvstændig motorjournalist. Her er hans primære fokus YouTube-kanalen ’Kuffert og Kørehandsker’, hvor han allerede i nogle år har lavet bilanmeldelser.

”Min troværdighed er mega vigtig. Jeg havde mine kvababbelser ved at skulle optræde i et annoncetillæg frem for i redaktionel sammenhæng. Hvis mine seere får indtryk af, at jeg er købt, gider de ikke se mine videoer. Det eneste, der giver mig værdi, er min troværdighed,” siger han og tilføjer:

”Jeg har haft min byline i et annoncetillæg før og lært af de erfaringer. Så det er ikke kun en fordom om, hvad det sker med min troværdighed, men min erfaring, der taler.”

Når folk bedst på video

Men først og fremmest kunne Henrik Dreboldt ikke se sig selv i en satsning på motorjournalistikken, hvor fokus stadig var på at udkomme på print. Ifølge ham er video den bedste vej til at nå de bilinteresserede.

”Det kan godt vise sig at blive den rette beslutning for Berlingske,” siger han og påpeger, at det kan være godt for dem, hvis deres mål eksempelvis er at tjene flere penge på annoncer, og de lykkes med det.

”Men det er ikke den rigtige for mig. Og den er ikke rigtig i forhold til at ramme flest mulige brugere.”

”Jeg kan blive bekymret for Berlingske, der på bilstoffet, som er så visuelt, ikke har nogen plan på videodelen. Blot med simple videoer ved siden af mit fuldtidsarbejde har jeg fået 14.000 abonnenter og rammer 230.000 visninger om måneden på YouTube,” siger han og tilføjer:

”Bruger jeg otte timer på at producere et stykke motorjournalistik, kommer jeg ud til flere, hvis jeg gør det i levende billeder frem for på print. Det er bare virkeligheden. Og det kommer kun til at blive mere udtalt.”

Tom Jensen forsvarer prioriteringen

På Berlingske mener ansv. chefredaktør Tom Jensen, at det er den rette beslutning at lægge biler, boliger og rejser over i annoncetillæg.

”Det er en klar redaktionel prioritering. Det har før ligget i regi af vores redaktion AOK. Her har vi ønsket at fokusere hårdt på kultur og København. Derfor har vi omorganiseret de tre områder,” siger han.

”Vi har også gjort det, fordi det er tre stofområder, som i mange år har været stærke på printannoncer. Vi synes så, at snittet er renere, hvis vi deklarerer det klart som et annoncetillæg,” siger han.

Fremover skal de tre annoncetillæg laves af forskellige eksterne bureauer. Tom Jensen mener dog ikke, at det vil skade troværdigheden af Berlingskes dækning af de tre områder.

Du tror ikke, det vil skade troværdigheden over for læserne?

”Nej. Det bliver produceret på nøjagtigt samme vilkår og journalistiske principper, som det hidtil er blevet. Det bliver bare renere deklareret. Du kan stadig ikke købe dig til redaktionel omtale, og annoncer, der er lavet som artikler, vil klart blive deklareret som advertorials.”

Så motorjournalistikken vil stadig være kritisk og uafhængig?

”Ja. Det er forudsætningen for, at det er interessant at læse. Og jeg tror, annoncørerne respekterer det fuldt ud. Det er jo heller ikke interessant at annoncere, hvis det er uinteressant at læse.”

Tom Jensen kan godt forstå, at Henrik Dreboldt synes, det er en god idé at dække motorstoffet med videoer.

”Det kan man sagtens diskutere. At vi laver det til et annoncetillæg betyder, at der er noget, vi vælger fra. Det er en begrænsning, og sådan er det,” siger han.

Kommentarer
2
Thomas Hoffmann
20.08.20 22:04
Nu er Journalisten i gang med at spørge, hvad man synes om historierne. Denne her er i den tilsyneladende populære fagbladskategori “prut slået på stort dagblad/landsdækkende tv-kanal, derfor bruger vi kræfter på den”. Irrelevant, ligegyldig, uprincipiel og nå-agtig.
Hvis man vil have en diskussion om, hvorvidt motorstof og andet med fordel kan dækkes via videoer, fordi det er fremtiden, så skriv den ordentligt og tydeligt med perspektiv fra kilder fra internationale medier, der næsten altid er foran danske, og med forskere eller erfarne praktikere til at hive det op til noget alment. I den ombæring kunne man måske også runde det klimaetiske i at lave forretning på at booste bil- og rejsesalg i en tid, hvor den slags med fordel kunne skæres ned - eller man kunne vælge en anden af flere mulige vinkler, som kunne gøre historien interessant for andre end ansatte på Berlingeren.
Det her ender bare som andedamslirumlarum; spild af tid, kræfter, penge og en understregning af, at man alt for sjældent bliver klogere eller tvunget til eftertanke af Journalisten.
Fremhævet af Journalisten
T. Jacobsen
23.08.20 11:02
Jeg synes det er rigtig dejligt at læse om Dreboldts nyfundne bekymringer om integritet og troværdighed. Både i 2016 og 2019 var han nemlig ifølge eksperter og eget udsagn "for langt inde i gråzonen". For mig personligt satte den daværende Journalisten-artikel stopperen for at følge Dreboldts skriverier og anmeldelser. Det vil jeg genoverveje.

https://journalisten.dk/berlingske-redaktor-optradte-i-marketing-for-ford-og-renault/
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen