Mette Frederiksen får kritik for ’like-hunting’ – S afviser

Opslag på sociale medier fra Mette Frederiksen bliver kritiseret for at handle mere om SoMe-rækkevidde end solidaritet med corona-nedlukkede Nordjylland. ”Statsministeren mangler ikke likes på sociale medier,” siger politisk ordfører

”Dobbeltklik på billedet og vis din opbakning til Nordjylland,” lød det i et opslag på Instagram fra statsminister Mette Frederiksen – kort efter at hun havde varslet rekordskrappe corona-restriktioner i netop Nordjylland. Samtidig lagde hun et lignende opslag på sin Facebook-profil.

 

I skrivende stund har de to opslag henholdsvis 86.000 og 33.000 likes. Men langtfra alle er begejstrede.

”Hvis ikke det var, fordi jeg ville få tæsk af en junta af S-partisoldater, ville jeg tweete, at det er noget mærkeligt noget at lave Insta-engagement på det her,” tweetede for eksempel digital rådgiver Benjamin Rud Elberth, der selv er tidligere rådgiver for Socialdemokratiet.

Og flere andre fulgte trop, blandt andre tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussen, som helt enkelt erklærede opslaget for ’Ulækkert!’

”Det er dobbeltsidet, for det virker, det hun gør. Der er rigtigt mange af følgerne, som siger, ’jeg kan godt lide det, hun gør, jeg liker lige’,” siger Astrid Haug, digital rådgiver.

Men samtidig tager kritikken til.

”Den går så på, at det måske ikke gavner folk i Nordjylland så meget, som det gavner Mette Frederiksens rækkevidde på sociale medier. Så det er det, man kalder ’like hunting’,” siger Astrid Haug.

Næsten ’slactivism’

Hun fortæller, at det er en metode, man typisk bruger, hvis man har et politisk budskab eller en sag, man gerne vil nå langt ud med. Jo flere interaktioner et opslag får, jo længere rækkevidde.

Og Mette Frederiksens opslag har givetvis fået ’en kanonhøj rækkevidde’.

”Men det virker lidt uelegant at bruge de her tricks i stedet for bare at skrive det, som det er,” mener Astrid Haug.

Hun nævner, at Mette Frederiksen i stedet kunne have bragt en opfordring til at støtte det nordjyske erhvervsliv eller sende støtte til deres familier i Nordjylland.

”Vi er næsten ovre i det, man kalder ’slactivism’ – altså en lidt slatten form for aktivisme, som folk bare liker eller deler. Det hjælper jo ikke nordjyderne,” siger Astrid Haug.

Hun har også bemærket, at Mette Frederiksen fredag formiddag har lavet et nyt Facebook-opslag, hvor hun over et billede af sig selv med alvorlig mine blandt andet skriver om en ’tragisk og svær’ situation for minkavlerne.

”Det er helt klart en sag, hun kommer til at lave flere opslag på, så hun får kommunikeret, at hun mener det oprigtigt,” siger Astrid Haug.

Politisk ordfører afviser

Jesper Petersen, politisk ordfører for Socialdemokratiet, afviser, at der er nogen ’like-hunting’-strategi bag statsministerens SoMe-opslag.

”Jeg kan ærligt talt ikke rigtigt forstå kritikken. Statsministeren viser sin opbakning og solidaritet med nordjyderne, der kommer til at lide ekstra afsavn. Det, at hun viser sin støtte og opfordrer andre til at gøre det samme, kan jeg kun se som noget positivt,” siger Jesper Petersen.

Men samtidig får hun masser af rækkevidde ud af de mange likes, delinger og kommentarer. Har kritikerne ikke en pointe i, at hun vinder en masse ved de her opslag?

”De skulle jo så mene, at Mette Frederiksen mangler opmærksomhed, når hun siger noget, eller at der ikke er nok, som følger med i, hvad hun skriver på sociale medier. Det er ikke mit indtryk, at hun har det sådan, eller at det er det, der er virkeligheden,” siger Jesper Petersen.

Han understreger, at der blot er tale om, at Mette Frederiksen vil vise solidaritet og opbakning til nordjyderne og opfordre andre til at gøre det samme.

”Hvis man ikke vil det, så kan man jo lade være med at like og dele det opslag eller vise sin solidaritet på anden måde. Det står folk fuldstændigt frit for. Statsministeren mangler ikke likes på sociale medier, det gør hun altså ikke,” lyder det fra Jesper Petersen.

0 Kommentarer

Læs også

Medierne har givet Nye Borgerliges Muhammed-annoncer omtale for flere millioner

Medierne har givet Nye Borgerliges Muhammed-annoncer omtale for flere millioner

03. NOVEMBER 2020
Derfor ryger Jeppe Kofod-sagen aldrig helt i glemmebogen

Derfor ryger Jeppe Kofod-sagen aldrig helt i glemmebogen

08. OKTOBER 2020
Derfor er den offentlige kommunikation fuld af skam

Derfor er den offentlige kommunikation fuld af skam

29. APRIL 2020