Medierne har bragt over 164.000 historier om corona

Medierne har bragt fire gange så mange historier om corona-krisen, som de gjorde om folketingsvalget sidste år. ”Helt vanvittigt,” siger medieanalytiker.

164.327.

Så mange historier har medierne lavet om ’corona’ i aviser, radio, på tv og digitale nyhedssider siden januar. Det viser en automatiseret optælling, Infomedia har lavet for Journalisten på baggrund af søgeord som for eksempel ’coronakrise’ og ’covid 19’.

”Jeg har aldrig nogensinde set omtale af en sag i samme mængder før,” siger Majbrit Krogh, lead analyst ved Infomedia.

Hun er i fuld gang med at analysere mediedækningen af corona.

”De 130.000 historier falder i marts måned, og nogle dage er der flere end 10.000 historier bare på en dag. Det er jo helt vanvittigt,” siger Majbrit Krogh.

Dermed er omtalen af corona fire gange så stor som omtalen af folketingsvalget under valgkampen. Fra daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen udskrev valget 7. maj og til selve valgdagen 5. juni sidste år, fik valgkampen omtrent 40.000 omtaler, fortæller Majbrit Krogh.

Antallet af corona-historier kan endda vise sig at være højere, for Infomedias optælling er baseret på automatiske søgestrenge og ikke manuel gennemgang af medieindholdet.

Foreløbigt peak sidste uge

Omtalen af corona har især været massiv de seneste fire uger. I uge 9 var der 11.498 mediehistorier. Det steg i uge 11 til 49.703 historier, da der blev holdt en række pressemøder i Statsministeriet. Omfanget af historier kulminerede foreløbigt i sidste uge med 63.012 mediehistorier.

Ifølge Majbrit Krogh har der været særligt mange historier om corona i medierne de dage, hvor der har været pressemøder og dagene efter pressemøderne.

”Og så kan man selvfølgelig også se det på tallene, da dronningen holdt tale,” siger Majbrit Krogh.

Mens de redigerede medier altså har bragt usædvanligt store mænger indhold om corona, så har de sociale medier tilsyneladende også været godt med. En automatisk søgning fra Infomedia viser 378.300 omtaler af ’corona’ og relaterede søgeord på sociale medier, blogs og forums, minus Instagram, LinkedIn og private profiler på Facebook.

 

1 Kommentar

Niels Riis Ebbesen
23. MARTS 2020
Hvorfor er der ikke et eneste medie som har skrevet noget om, at de mange støtteordninger som regeringen vedtager på samlebånd, i virkeligheden er nogle skjulte “bankpakker”, for hvis de erhvervsdrivende ikke kan betale deres lån, husleje og andre finansielle forpligtelser, så vil det ramme den finansielle sektor ekstremt hårdt, og det hjælper jo ikke noget, at de begærer en virksomhed konkurs, når der ikke er nogen som vil købe konkursboet.


På samme måde er det, hvis de alm. lønmodtagere ikke kan betale deres husleje eller de månedlige ydelser på deres ejerbolig, kreditforeninger, banker og boligudlejere få jo intet ud af, at sætte folk ud af deres boliger, de kan nemlig ikke finde andre som vil overtage dem og kan betale for dem.

Læs også

Danske Medier i krise-appel: Flyt annoncekronerne til de pressede medier

Danske Medier i krise-appel: Flyt annoncekronerne til de pressede medier

20. MARTS 2020
JydskeVestkysten skrev artikel om voldsom hamstring. Men det var pure opspind

JydskeVestkysten skrev artikel om voldsom hamstring. Men det var pure opspind

18. MARTS 2020
<span class=Overblik/ Vi opdaterer løbende på, hvordan coronakrisen rammer medierne 3">

Få overblikket/ Sådan har corona ramt medierne det seneste år

12. MARTS 2020