search

Loud har for få lyttere til at være med i lyttermåling: ”Det er brandærgerligt”

Lyttertallene for Radio Loud i kanalens første uge var så ustabile, at det ikke er til at sige, hvor mange lyttere kanalen faktisk havde. Det ærgrer kanalens direktør, Ann Lykke Davidsen. Men: ”Giv os lidt tid,” siger hun også

Med en redaktion spredt for alle vinde på grund af corona gik Radio Loud for 14 dage siden i luften.

Men hvordan det er gået med lyttertallene siden starten på den nye radiokanal, er ikke til at sige. De har nemlig været så lave i Gallups måling af radiolyttertal, at instituttet ikke har taget kanalen med i sin seneste oversigt, hvor de laveste lyttertal er 9.000 om ugen hos DAB-kanalen Mix 7.

Helt konkret er der visse dage, hvor instituttet ikke har kunnet måle, at Loud havde nogen lyttere, og derfor var deres tal for kanalen for usikre til at offentliggøre, fortæller Gallup til Journalisten.

Og det ærgrer adm. direktør i Radio Loud Ann Lykke Davidsen.

”Det er brandærgerligt. Vi ville gerne have været på listen, det er ikke nogen hemmelighed,” siger Ann Lykke Davidsen.

Havde ikke ventet mange lyttere

At der ikke har været nogen lyttere visse dage i Gallups måling, er ikke ensbetydende med, at der ingen lyttere har været hos Loud i de dage. Gallup får nemlig sine tal fra en undersøgelse, hvor cirka 1.400 repræsentative lyttere deltager.

På Loud kender Ann Lykke Davidsen heller ikke det præcise lyttertal. Men hun er ikke i tvivl om, at det har været lavt.

”Vi har også sagt til medarbejderne, at når lyttertallet kommer, så må de ikke være overraskede, for vi ved, at de kunne være nærmest ikke-eksisterende. Det ved vi belært fra andre DAB-kanaler.”

Det overrasker hende heller ikke.

”Vi har været her i 14 dage, så jeg vil også sige: Giv os lidt tid. Vi har heller ikke købt os til reklameplads på busser eller andre steder, og vi har ikke brugt mange penge på sociale medier. Det er vores strategi, at vi skal vokse organisk i lyttertal,” siger hun og tilføjer:

”Vi har heller aldrig fået noget forærende. Når du starter en FM-kanal, overtager du mange lyttere, fordi folk allerede er tunet ind på den frekvens, FM-kanalerne sender på. Loud er slet ikke kommet frem på mange DAB-radioer, hvis folk ikke har rebootet deres system.”

Glad trods kaotisk start

Ann Lykke Davidsen har tidligere sagt, at hun havde et håb om, at Radio Loud kunne få lige så mange lyttere som eksempelvis nichekanalen P8 jazz. Den havde i den seneste periode 118.000 ugentlige lyttere ifølge Kantar Gallup.

Er det stadig jeres mål, Ann Lykke Davidsen?

”Både ja og nej. Vi vil rigtigt gerne ramme et bredt publikum. Og du må ikke misforstå mig nu. Men hvis vi alene sidder med 100.000 lyttere i Storkøbenhavn og nul i resten af landet, så ville jeg hellere have 80.000 lyttere spredt ud over hele landet. Det er sindssygt vigtigt, at vi får en god geografisk spredning,” siger hun og tilføjer:

”Derudover er succes mere end kun lyttertal. Det er også, hvor mange downloads vi får, og hvor meget lytterne engagerer sig med vores sociale medier. Vi har indtil videre 5.000 downloads af vores app, 1.600 downloads af vores podcasts og har haft 22.000 besøgende på vores hjemmeside. Vi skal nok komme,” siger hun.

På grund af coronakrisen skulle Louds medarbejdere sidde hver for sig, da Loud gik i luften med en nødsendeplan den 1. april.

Men nu er Loud næsten klar til at sende sin fulde sendeplan, siger Ann Lykke Davidsen, der roser sine medarbejdere for at få startet kanalen under svære vilkår.

”Der har været masser af modvind, men heldigvis har vi været i stand til at komme i luften. Jeg tager hatten af for alle medarbejdere for, at det er lykkedes. Jeg er imponeret over, at det overhovedet har kunnet lade sig gøre. Selvfølgelig har der været teknikfejl og lydfejl og værter, der skal finde sig selv. Men jeg synes, at vi er kommet rigtigt godt fra start,” siger Ann Lykke Davidsen.

Kommentarer
29
Anders Johansen
14.04.20 16:53
Der må sidde nogle politikere med meget røde ører. Det bedste der er sket i den danske medieverden siden 1986, er gået op i røg for det her. Suk.
Fremhævet af Journalisten
Allan Pedersen
14.04.20 18:21
Og det døde Radio24syv for? Pinligt og ærgerligt. Tosserne i Medienævnet skal stå til ansvar for denne katastrofe!
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
14.04.20 19:38
Corona-krisen har eller tvunget alle til at blive hjemme, så der har været masser af tid til at lytte på radio, derfor er det godt nok utroligt som Ann Lykke Davidsen kan finde undskyldninger for, at hun driver en radiokanal, der ikke har nogle lyttere, må jeg hermed forslå, at kanalen skifter navn til Radio Flop.
Fremhævet af Journalisten
Kristian Westerdahl
14.04.20 20:42
Men Tulle må være glad. Ingen kritiske spørgsmål og total ligegyldighed... what’s not to like?
Fremhævet af Journalisten
John James
14.04.20 21:08
Det er en skandale, hun sidder og scorer kassen på at levere et elendigt produkt(der er ingen der gider lytte til det) og samtidig har vi mistet den bedste radio Danmark har haft siden Radio Mercur (ja det var en anden tid).... håber inderligt at Radio24syv genopstår i en opdateret version. DAB/FM/internet hvad end det bliver så tror jeg mange er klar.
Fremhævet af Journalisten
Per Bilici Sørensen
14.04.20 21:11
En radio som ingen lyttere ønsker. De skulle aldrig have haft sendetilladelsen. En skandale af rang.

Politikere og Medienævn bør stilles til ansvar for denne skandale
Fremhævet af Journalisten
Helle
14.04.20 21:51
Savner 24 syv. Bliver decideret livstræt ved tanken om, det dette er gaven fra Joy og co. kill me now
Fremhævet af Journalisten
Jan Hjørdie
15.04.20 07:31
Sådan går det når man intet talent har og snyder med ansøgningen 😜😜

Karma is a bitch 😜
Fremhævet af Journalisten
Lasse K
15.04.20 09:11
Til Allan Pedersens kommentar 14.04.20 18.21

Radio 24syv døde fordi de ikke søgte FM-tilladelsen og tabte DAB, fordi de var grådige og arrogante i deres tilgang til DAB-kanalen.

De fik med andre ord to chancer - and blew both of them.

Til Per Bilici Sørensens kommentar 14.04.20 21.11
(og andre der savner 24syv)

Nævnet har ikke sat et krav eller minimum for hvor mange lyttere, de forskellige radio-medier skal have, for at modtage den aftalte støtte.
De tildelte er sikret pengene, hvis de ellers overholder præmisser og det lovede - og så er det på en eller anden (virkelig mærkelig) måde totalt ligegyldig for politikkere og nævn, hvor mange lyttere, der er på kanalerne.
Nu kan radioen groft sagt sende 55 minutter fra en regnfyldt mark i Skjern, hvor de forsøger at analysere, hvilke betydninger det har, når en ko siger muh på forskellige måder (undskyld landmænd...).

Jeg har en drøm om, at der i fremtidige landsdækkende tildelinger er et mål for antal lyttere eller share i ansøgningen. Det skal så vægte i udvælgelsens-processen.
Hvis stationen så ikke når målet, skal der være en økonomisk straf, hvis sharen er mindre. Der skal til gengæld også være mulighed for belønning, hvis sharen er højere end målet - ligesom hvis DSB eller Arriva kommer for sent eller til tiden med togene.
Fremhævet af Journalisten
Jan Preisler
15.04.20 09:21
“Vi har ikke fået noget foræret” siger Ann Lykke Davidsen. Jo, 70 mill. årligt fra de danske skatteydere!
Fremhævet af Journalisten
Søren Madsen
15.04.20 09:23
Elendig radio, baseret på tomt og ligegyldigt indhold - what’s NOT to like? Well, folket har talt ved ikke at gide lytte! Så luk nu den fiasko, og ret op på en fejlagtig beslutning!
Fremhævet af Journalisten
Thomas Rimmer Larsen
15.04.20 10:08
"Det er vores strategi, at vi skal vokse organisk i lyttertal"

Sådan snakker en rigtig projektmager, der lever af skattekroner.

"Vi har ikke fået noget foræret"

Jo. I har fået alt foræret.
Fremhævet af Journalisten
Mathias Bak
15.04.20 10:32
Nogen der kan forklare hvordan de har fået 1600 download af podcasts, når der på forsiden af hjemmesiden står, at de endnu ikke er klar med podcast?
Fremhævet af Journalisten
Christian H
15.04.20 11:04
Jeg har fra dag 1, da hun dukkede op til overfladen (igen), oplevet direktøren som en glat teknokrat der skifter standpunkt og udsagn som det nu bedst passer den situation eller kritik hun bliver mødt af. Der bliver imaginært trukket på skuldrene, fordi pengene skal jo nok komme, og kritik det er bare noget der kommer og går - ligesom i DR.

De ideer der er "trukket ud af røven" minder om koncepter (DR) for længst har begravet - og nu er de så til lejligheden kørt frem igen, for noget må jo sendes.

Det skuffer mig at folk som intet har at miste (pengene kommer jo alligevel), er så fastlåste af dogmerne af i går, og ikke ved abstrakt tænkning, kan komme op med ideer der sætter nye standarder for hvad man kan med medier.

Men - direktøren har jo 75.000 gode grunde til at mene at netop hun kan stå i spidsen for det medie, som opfylder målgruppens behov.
Fremhævet af Journalisten
Tommy Petersen
15.04.20 11:24
Loud vandt sendetilladelsen uden at vedlægge et CV på, direktøren for det hele, Ann Lykke Davidsen.
Jeg finder kun en DR ansættelse med fritstilling i 2018 og medvirken i to virksomheder der begge er opløst - det ene som hun var direktør for blev sågar tvangsopløst af Skat.
Er det virkelig nok til at blive administrerende direktør for 70 mio. public-service kroner om året ?
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
15.04.20 11:31
Det er egenlig meget mærkeligt, at Radio Loud ikke en gang har kunnet mobilisere nyhedens interesse, hos de unge som er kanalens målgruppe, man skulle ellers forvente, at kanalen her i opstarten ville tiltrække et ekstra ordinært stort antal lyttere, som af ren og skær nysgerrighed lige vil tjekke, hvad Radio Loud er for en størrelse.
Fremhævet af Journalisten
Niels
15.04.20 15:39
Har hørt et par snakkeprogrammer i bilen. Værterne var uforberedte mikrofonholdere, som i den grad forsøgte at tale ligesom den ungdom deres programmer tydeligvis var henvendt til. Måske lyttede et par teenagere, og måske fandt de udsendelserne interessant. Det gjorde hverken jeg eller min tre medpassagerer. Hvor jeg dog savner radio 24-7!
Fremhævet af Journalisten
Poul mikkelsen
15.04.20 16:39
“Det der ikke er kommunikeret findes ikke”
Det skriger jo til himlen.
Har de taget deres journalist uddannelse på et skrabelod?

En anden kommentar her til siten: tjek jeres rubrikker og især brydningen af dem.
Fremhævet af Journalisten
Dennis Maigaard
15.04.20 17:46
I og for sig imponerende kun at have haft 22.000 besøgende på sin hjemmeside, når man har haft et så kæmpe stort PR afsæt og millioner at producere indhold for. Det lover godt for fremtiden, når ingen længere taler om dem.
Fremhævet af Journalisten
Hamsi Lagerinn
15.04.20 17:52
Det er ikke værdig. Det er en hån mod journalistikken.
Fremhævet af Journalisten
Nikolaj
15.04.20 19:12
Uden at skulle forsvare Loud, som godt nok bliver voksenmobbet i disse dage...
Gallup-optællinger ift. lyttere og seere er røv og nøgler. Ingen har nogensinde gravet i måden de tæller op på, men det foregår på præcis samme måde, som for 25 år siden.

Jeg ved ikke, hvordan man optæller mht. radio, men på tv foregår det ved, at 1000-1200 'repræsentative' danskeres tv-vaner overvåges ved, at de skal oplyse, hvad de ser, hvor mange og hvornår. Disse danskere belønnes så med gavekort mv. som tak for indsatsen. Det betyder, at én af disse repræsenterer ca. 50.000 seere.

En helt vanvittigt unøjagtig måde at måle på, men en måde som Vild Med Dans og andre 'seer-slugere' elsker, fordi målingen i stor grad falder ud til disse programmer.
Ta' eksempelvis Badehotellet. Selvfølgelig sidder hver anden ikke foran skærmen og ser det.
Fremhævet af Journalisten
Henrik Jensen
15.04.20 19:30
At skulle overtage roret efter 24syv, svarer til at skulle spille blokfløjte efter Michala Petri. Det er bare så meget op af bakke.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
15.04.20 22:48
@Nikolaj, hvis Radio Loud har ramt dens målgruppe, og der er et meget stort antal lyttere, som ikke bliver registreret i Gallup’s målinger, så ville det nok været forventligt, at alle disse mange lyttere, er kommet med nogle reaktioner på de sociale medier, hvor de unge normalt færdes, men hvis man søger på Twitter, Snapchat, Instagram, YouTube og FaceBook, så er det svært at finde nogen opslag, hvor unge lyttere kommenterer eller omtaler Radio Loud’s udsendelser.
Fremhævet af Journalisten
Christian H
16.04.20 00:04
@Nikolaj
Jeg ser ikke voksenmobning. Jeg ser en masse stemmer med holdninger (selv blandt lægmænd) og en række medier der med rette stiller de åbenlyse spørgsmål i halen på den uudtømmelige kilde af lige dele fejldisponering og bortforklaringer.
At en type som Jens Rohde "kan" og bliver ved med at bære brænde til bålet (senest dd) understreger bare hvor pervers situationen er.

Den måde LOUD udadtil gebærder sig og de udtalelser der står tilbage - senest i Berlingske her til aften - forstærker indtrykket af det syndikat vi har lært at kende som LOUD. De er ikke umiddelbart kommet med en konstruktiv løsning på den opgave de har budt ind på. Det kan være det ender i noget fornuftigt. Man tror det bare ikke.

Hvis vi bygger den - så kommer de og ser den!
Fremhævet af Journalisten
Kaja gerdes
16.04.20 07:58
Savner radio programmet 24syv
Min radio står lydløst hen.
Er total rodløs.
Fremhævet af Journalisten
Peter Filtenborg
16.04.20 23:16
På forsiden af Radio LOUDs site læser jeg:

”Lige nu
Genudsendelse af dagens programmer
20:00 24:00”

Dernæst vil Radio LOUDs direktør Ann Lykke Davidsen bilde mig ind, at de, efter første måling ikke kan opvise et bare nogenlunde lyttertal, i det mindste har succes med deres podcasts, ref interviewet ovenfor, hvor kanalens direktør fortæller: ”Derudover er succes mere end kun lyttertal. Det er også, hvor mange downloads vi får, og hvor meget lytterne engagerer sig med vores sociale medier. Vi har indtil videre 5.000 downloads af vores app, 1.600 downloads af vores podcasts og har haft 22.000 besøgende på vores hjemmeside. Vi skal nok komme.”

Dernæst kan jeg på Radio LOUDs hjemmeside læse:
”Ligesom i resten af samfundet, har Corona også skabt udfordringer hos os på LOUD. Vi følger selvfølgelig myndighedernes anbefalinger, og derfor har vi været nødt til at sadle om i sidste øjeblik – både i forhold til arbejdsmetoder og programindhold. Der går derfor lige lidt tid, før du kan lytte til Radio LOUDs podcasts.”

Kan nogen klantre mig for, at jeg ellers som inkarneret radiolytter har opgivet Radio Loud?
Fremhævet af Journalisten
Laila Miermont
17.04.20 07:24
Chefen for Loud siger at der er1600 der har downloadet stationens podcasts. Hvilke podcasts? Der er jo ikke nogen! Lyver hun bare? Eller er der en anden forklaring?
Fremhævet af Journalisten
Rune
17.04.20 11:50
Det er det samme i Norge . 50% av DAB-kanalene har ingen lyttere. det er et skuespill. Trodde Danskene hadde fornuft til å se hvordan det har gått i Norge
Fremhævet af Journalisten
Christer Hederström
17.04.20 14:38
Det är tragisk när man satsar på ett utdaterad system som DAB. Istället för den bästa kombon FM + internet, som är det som gäller i de flesta länder. DAB har ju betydligt sämre ljudkvalitet än såväl FM och på nätet. Dessutom är räckvidden på FM överlägsen DAB. Endast fyra länder i världen förutom Danmark kan DAB+ visa upp en veckolyssning på minst 15%. I Sverige mäter man inte ens DAB-lyssning. Hoppas nu danska politiker i god tid förstår DAB-bluffen, till skillnad mot de blåögda i Norge.
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen