
Direktør for a-kassen AJKS Linda Garlov. Foto: Thomas Tolstrup
Ledigheden falder i medie- og kommunikationsbranchen, viser nye tal fra a-kassen AJKS.
Der er 2.400 af a-kassens medlemmer, som per dags dato er berørt af ledighed, svarende til 9,4 procent.
”Det går den rigtige retning. Ledigheden falder stille og roligt. Men niveauet er stadig højere end før Covid-19,” siger AJKS-direktør Linda Garlov.
Hun peger på, at der samme tid sidste år var 1.800 ledige – altså 600 færre end nu.
Søg hjælp og søg bredt
Ledigheden satte ellers triste rekorder på grund af coronakrisen. Da den var på sit højeste, havde AJKS knap 3.000 ledige. Men siden sommeren er ledigheden faldet igen. Det følger dog også årets udvikling, hvor der ofte er flest ledige om sommeren, når de nyuddannede kommer ud og skal finde job.
Forholdsmæssigt er der stadig markant flere ledige, end der plejer at være. Og det er især de nyuddannede, som kommer i klemme, siger Linda Garlov.
”Min bekymring er meget rettet mod dimittenderne lige nu. Vi ser især, at unge og nyuddannede har svært ved at komme i gang. Derfor skal de hjælpes, så de ikke ender i langtidsledighed.”
Hvad er dit råd til dem?
”Søg hjælp. Få råd og vejledning i forbundet, a-kassen eller jobcenteret. Og søg bredt. Tænk over, hvor du kan bruge dine kompetencer på en anden måde, end du måske gik og troede på studiet. Der er mange veje til drømmestillingen,” siger Linda Garlov.
Tredje bølge blev mildere
Hun har tidligere talt om tre bølger af ledige i coronakrisen. Første bølge var udbruddet af corona i foråret, hvor mange mistede deres job. Anden bølge var dimittenderne, der kom ud i sommer.
Og tredje bølge ville komme, når de fyredes opsigelsesvarsler udløb.
Den tredje bølge har dog ramt mindre hårdt end frygtet, siger Linda Garlov.
”Den er kommet, men det har gudskelov ikke været en stor bølge, som markant har rykket billedet. Det viser, at der stadig er jobs derude,” siger hun.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.