
Direktør for a-kassen AJKS Linda Garlov. Foto: Thomas Tolstrup
Antallet af ledige i medie- og kommunikationsbranchen falder. I begyndelsen af sommerferien lå antallet af ledige på rekordhøje 3.000. Det er faldet til 2.527 ledige i august måned. Det viser tal fra A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS).
”Ledigheden falder rimeligt pænt i øjeblikket,” forklarer Linda Garlov, direktør i AJKS.
Ledigheden er dog stadig på et meget højere niveau end normalt.
”Sidste år var der 1.872 ledige på samme tidspunkt. Nu er der 600 flere,” siger Linda Garlov.
Trods de høje ledighedstal er der dog ikke noget, der tyder på, at arbejdsmarkedet er stivnet. Der bliver fortsat ansat medie- og kommunikationsfolk.
”Forskellen er, at der er flere om buddet, når der bliver slået et job op, og det kan være svært at få at vide, at der var fx 400 ansøgere til en ledig stilling,” siger Linda Garlov.
Da corona kom til Danmark i marts, steg ledigheden voldsomt blandt selvforsørgende medlemmer af AJKS, som ikke havde et opsigelsesvarsel, forklarer Linda Garlov.
Den næste bølge kom med de nyuddannede i juni og juli.
Spørgsmålet har længe været, om der kommer en tredje bølge, når de fyrede i marts og april med opsigelsesvarsler melder sig ledige.
”De kan stadig komme, men vi har indtil nu ikke set en stor bølge, og det tror jeg heller ikke, vi kommer til,” forklarer Linda Garlov.
Hun har tidligere rådet de arbejdsløse til at søge bredt.
”Det handler om at tænke ud af boksen. Måske det traditionelle job på et dagblad eller et fagblad ikke lige er det, du får i første omgang. Hvad kunne ellers være noget for dig med de kompetencer, du har?”
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.