search

Efter genåbningen: K-branchen kraftigt mærket af corona

Ledigheden i kommunikationsbranchen er den højeste i 15 år ifølge tal fra Akademikerne. Halvdelen af bureauerne vil enten blive nødt til at lukke, blive opkøbt eller optage lån for at undgå konkurs, siger brancheforening

Kommunikations­branchen er kendt som en mere sikker havn end mediebranchen, der er plaget af fyringsrunde efter fyringsrunde.

Men efter coronaens indtog steg ledigheden i K-branchen pludselig til det højeste niveau i 15 år. Det viser en opgørelse fra Akademikerne (AC), der bygger på tal fra a-kassen AJKS.

Især bureauerne er berørt.

”Coronaen har ramt bureaubranchen meget hårdere, end finanskrisen endte med at gøre det,” siger Anders Dybdal, direktør i kommunikationsbureauet Operate.
Bruttoledigheden blandt kommunikatører – det vil sige ledige omregnet til fuldtidspersoner – lå i juni på 8,5 procent. Og tallet kan stige yderligere. Aktuelle fyringer tæller nemlig endnu ikke med, på grund af opsigelsesvarsler.

”Det er klart, at når hjælpepakkerne udløber, så kommer der flere afskedigelser, hvis ikke markedet bedrer sig,” siger Tine Aurvig-Huggenberger, direktør for bureauernes brancheorganisation, Kreativitet & Kommunikation.

En opgørelse fra Kreativitet & Kommunikation viser, at 30 procent af bureauerne i maj havde opsagt medarbejdere på grund af coronaen. Og at godt 50 procent gjorde brug af hjælpepakkerne.

Omkring halvdelen af branchen har penge nok til at fortsætte i op til seks måneder. Men den anden halvdel af bureauerne vil enten lukke, blive opkøbt eller optage lån, vurderer Tine Aurvig-Huggenberger.

”Det siger noget om, hvor massivt det er,” siger hun.

Sure tider i kulturlivet

Coronaen har også sat et aftryk i virksomhedernes egne kommunikationsafdelinger. Blandt andet i kulturlivet.

Tivoli i København har afskediget to af ti kommunikationsmedarbejdere på grund af corona. Og andre er sat ned i tid, fortæller pressechef Torben Plank.

”Det var konsekvensen af aflysninger af for eksempel Fredagsrock og forestillinger i Glassalen og usikkerheden i forhold til turister,” siger han.

På det københavnske spillested Vega er tre af seks kommunikationsmedarbejdere sendt hjem på statslig lønkompensation. Og fremtiden er uvis.

”Det bliver mindre og mindre sandsynligt, at vi får lov til at åbne Vega, som vi kendte det før corona,” siger Vegas kommunikationschef, Ditte Sig Kramer.

Hun kan ikke sige, om der kommer fyringer.

”Men vi bliver selvfølgelig nødt til at være meget omkostningsbevidste,” forklarer hun.

Uanset hvad der sker, vil kommunikation dog være en vigtig opgave for Vega, siger Ditte Sig Kramer.

”Hvis man vil lykkes med at sælge sine kulturoplevelser, så bliver man også nødt til at have et professionelt team, der arbejder med kommunikation, presse og pr,” siger hun.

Rederiet DFDS måtte afskedige én af fem kommunikationsmedarbejdere, da coronakrisen kom, fortæller kommunikationschef Gert Jakobsen.

Forventer flere fyringer

Journalistens kilder siger næsten samstemmigt, at vi skal ind i efteråret, før det fulde billede udkrystalliserer sig.

”Min vurdering er, at der vil komme flere fyringer i de sektorer, der er hårdt berørt af den her epidemi,” siger for eksempel Timme Bisgaard Munk, direktør i Kommunikationsforum.

”De her hjælpepakker har nok udsat det lidt,” siger han.

Tina Mellergaard Jensen, formand for Dansk Journalistforbunds specialgruppe DJ Kommunikation, er nervøs for, at kommunikation bliver et af de steder, organisationer og virksomheder beslutter sig for at spare.

”Selv om corona har vist, at kommunikation er en del af kerneydelsen i forretningen, så tror jeg desværre, at der er steder, hvor man sidder og kigger ned over organisationsdiagrammet og siger: Kommunikation, kunne der ikke være noget flødeskum der, vi kan skære fra? Uanset om man er en politisk organisation, en kommune eller en virksomhed,” siger Tina Mellergaard Jensen.

Men krisen har også skabt nye åbninger for K-folk, siger direktør i Operate Anders Dybdal:

”Jeg har en positiv tro på, at coronakrisen har været en øjenåbner for vigtigheden af at arbejde med menneskelig adfærd og bruge kommunikative værktøjer.”

Linda Garlov, direktør i A-kassen Kommunikation og Sprog, siger, at der også vil være arbejde til kommunikatørerne fremover.

”Der er mindst lige så meget brug for kommunikation ude i virksomhederne nu, som der var før corona,” siger hun.

Opgørelsen fra AC bygger på uddannelsesopdelte ledighedstal fra a-kassen AJKS, hvor både kommunikatører og journalister er forsikret. Tallene skal tages med to forbehold. Det ene er, at AC har kunnet filtrere størstedelen af de journalistuddannede fra, men ikke dem alle. Det andet er, at mange journalistuddannede arbejder med kommunikation, og de tæller ikke med i statistikken.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen